مشاوره رایگان
واتساپ

انواع روشهای رفع چروک دور چشم (پنجه کلاغی)

۲۴ مرداد ۱۴۰۰

برخی افراد به خطوط خنده خود افتخار می‌کنند اما هنگامی که چین و چروک‌ها در جوانی آشکار می‌شوند، اکثر افراد به دنبال راهی برای خلاصی از آن‌ها خواهند بود. پوست دور چشم یکی از اولین نواحی صورت است که در آن خطوط و چین و چروک‌های ظریفی را که به خوبی می‌شناسیم و به آن‌ها علاقه داریم، ایجاد می‌شود. اما آیا می‌توان از ظاهر شدن این خطوط پیشگیری کرد؟ در غیر اینصورت آیا می‌توان کاری کرد که چروک‌های پنجه کلاغی پس از ظاهر شدن تا حدی کاهش یابند؟

متأسفانه چین و چروک و پیری بخشی طبیعی از زندگی است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد اما می‌توان آن را به تأخیر انداخت. با توجه به نوع چروک‌های دور چشم گزینه‌های درمانی متعددی در دسترس هستند.

دکتر الناز احمدی در کلینیک زیبایی زعفرانیه با کمک انواع روش‌ها مانند تزریق بوتاکس، ژل و لیزر و … به شما برای رفع چروک دور چشم کمک خواهند کرد.

عوامل ایجادکننده چروک‌های پنجه کلاغی


پیش از دانستن نحوه‌ی از بین بردن چروک‌های دور چشم ابتدا باید به عامل ایجادکننده آن‌ها پی ببرید. پس از پی بردن به عامل اصلی می‌توانید از تشکیل آن‌ها پیشگیری نمایید یا چروک‌های ایجاد شده را با استفاده از روش‌های مختلف رفع کنید. گاهی اوقات این چین و چروک‌های مزاحم تحت عنوان «خطوط خنده»، «خطوط بیان حالت صورت» یا «خطوط ویژگی» نیز شناخته می‌شوند زیرا تا حدی ناشی از حالات عادی صورت ما هستند.

عوامل ایجادکننده چروک‌های پنجه کلاغی

اما چگونه انقباضات موقتی عضلات هنگام لبخند زدن یا بر هم زدن چشم باعث ایجاد خطوط ظریف دائمی می‌شوند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال بیایید نگاهی به علم پشتِ علل ایجاد چین و چروک بیندازیم.

پوست شما از سه لایه تشکیل شده است: لایه بیرونی اپیدرم، لایه داخلی درم و عمیق‌ترین لایه زیر پوست. منظور از چین و چروک خطوط و شیارهای موجود در اپیدرم است اما در واقع این خطوط در زیر سطح نیز ادامه می‌یابند.

درم لایه اصلی پوست است که باعث ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی و چین و چروک می‌شود. این لایه ترکیبی پیچیده از رگ‌های خونی، فولیکول‌های مو و غدد چربی (سباسه) است. مهم‌تر از همه این لایه محل اصلی کلاژن و الاستین دو پروتئین ضروری برای جلوگیری از شکل‌گیری چروک‌های پنجه کلاغی هستند.

  • کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن ما است که از اسیدهای آمینه مختلف تشکیل شده است. این پروتئین در بافت همبند یافت می‌شود و مسئول ایجاد ساختار پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها است. مهم‌تر از همه اینکه کلاژن قدرت و حجم سلول‌های پوست را تأمین می‌کند.
  • الاستین پروتئین دیگری است که در درم و بافت همبند یافت می‌شود. این پروتئین خاصیت ارتجاعی دارد و به سلول‌های پوست اجازه می‌دهد تا پس از کشش، منقبض شدن، چروک خوردن یا تحت فشار قرار گرفتن مجدداً شکل خود را به دست آورند.

عمیق‌ترین لایه (یا لایه زیرین پوست) دارای غدد عرق، بافت همبند شل و مهمتر از همه چربی است. کاهش این لایه چربی منجر به ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی، چین و چروک و افتادگی کلی می‌شود.

در مجموع سه لایه پوست از اجزای مختلف شامل آب، پروتئین، لیپیدها، مواد معدنی، مواد شیمیایی و آنزیم‌ها تشکیل شده‌اند. این عناصر در طول زندگی ما دائماً در حال تغییرات مثبت و منفی هستند. با افزایش سن تغییرات بیولوژیکی درون سلول‌های پوستی باعث ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی و سایر خطوط در بدن ما می‌شوند. تغییرات ژنتیکی که منجر به بروز چروک‌های دور چشم می‌شوند عبارتند از:

تجزیه پروتئین


با گذشت زمان بدن توانایی تولید و تجزیه پروتئین‌های خاص را از دست می‌دهد. این روند باعث می‌شود که به تدریج مقدار این پروتئین‌ها کاهش یابد. به طور معمول کلاژن 75 درصد از پوست را تشکیل می‌دهد و با کاهش این میزان پوست عامل حمایتی و لطافت خود را از دست می‌دهد. الیاف کلاژن داربستی را برای حمایت از پوست ایجاد می‌کنند. آنزیمی به نام کلاژناز (بخشی از گروه بزرگتری از آنزیم‌های ماتریس متالوپروتئینازها یا MMP) با تجزیه کلاژن قدیمی یا آسیب‌دیده کمک می‌کند تا پروتئین‌های جدید جایگزین شوند. در دوران جوانی کلاژن به همان میزانِ تجزیه‌شده جایگزین می‌شود اما با افزایش سن تولید کاهش و تجزیه افزایش می‌یابد. نتیجه نهایی کلاژن جدید کمتر و کاهش کلاژن موجود است.

تولید الاستین نیز مشابه کلاژن تحت تأثیر زمان و عناصر است. با افزایش سن الاستین به اندازه‌ای که کشیده می‌شود، منقبض نمی‌گردد. این پروتئین همانند یک نوار لاستیکی قدیمی به جای بازگشت به حالت اولیه سست می‌شود. نتیجه این روند تشکیل چروک‌های پنجه کلاغی در اطراف ناحیه چشم است.

کاهش چربی


روند طبیعی پیری باعث کاهش چربی در عمیق‌ترین لایه زیر پوست می‌شود. با از بین رفتن چربی حجم صورت کاهش می‌یابد به این معنی که نسبت سطح کمتری برای پوشش پوست وجود دارد. به همین دلیل پوست چروک می‌خورد. گرانش را نیز می‌توان به لیست علل ایجادکننده چروک‌های پنجه کلاغی اضافه کرد زیرا پوست ضعیف بدون حمایت کافی دچار افتادگی می‌شود.

کاهش سبوم


با افزایش سن روند تولید سبوم توسط غدد چربی آهسته‌تر می‌شود. سبوم نوعی چربی چسبناک است که با حفظ رطوبت و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد یک سد محافظ در اطراف پوست (بزرگ‌ترین اندام بدن) ایجاد می‌کند. رطوبت عنصری کلیدی برای جلوگیری از ایجاد چروک‌های دور چشم است. وقتی پوست خشک و شکننده است ساختار آن در برابر عوامل تهدیدکننده ضعیف‌تر می‌شود.

سبوم برای رفع چروک دور چشم

کاهش گلیکوزآمینوگلیکانها


گلیکوزآمینوگلیکان‌ها (GAGs) مولکول‌های قند متصل به آب درون ماتریس مایع بین درم و اپیدرم هستند. این مولکول‌ها وظیفه حجم دادن به پوست را دارند و این کار را با پر کردن فضای بین فیبرهای کلاژن و الاستین، حمایت از آن‌ها و محکم نگه داشتن آن‌ها انجام می‌دهند. علاوه بر پروتئین، چربی و سبوم، گلیکوزآمینوگلیکان‌ها عامل دیگر ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی محسوب می‌شوند. از دست دادن آب و حجم پوست را بیشتر در معرض احتمال وقوع چروک‌های پنجه کلاغی قرار می‌دهد.

عامل اصلی ایجاد چروک‌های دور چشم حرکت عضلات است. این چروک‌ها بر خلاف چین و چروک‌های حالت استراحت هستند که بدون در نظر گرفتن حرکت عضلات در اثر روند طبیعی پیری ایجاد می‌شوند. در یک نقطه خاص از صورت و بر اساس عوامل مختلف، حرکات مکرر در نهایت منجر به شکل‌گیری چین و چروک‌های عمیق می‌گردند که حتی در صورت عدم بیان حالت نیز ظاهر می‌شوند. با آگاهی از چگونگی ایجاد چین و چروک می‌توانید در وهله اول از شکل‌گیری آن‌ها جلوگیری کنید یا در صورت بروز با استفاده از روش‌های مختلف آن‌ها را رفع نمایید. برخی از فرآیندهای پیری اجتناب ناپذیر هستند در حالی که برخی دیگر ممکن است با انتخاب سبک زندگی و محیط تشدید شوند.

راه‌های رفع چروک دور چشم


اگر چین و چروک‌ها به تازگی ایجاد شده‌اند تا حدودی خوش‌شانس هستید زیرا مقابله با آن‌ها ساده‌تر از رفع خطوط عمیقی است که در جاهای دیگر صورت یافت می‌شوند. روش‌های درمانی مخصوص رفع چروک‌های دور چشم خطوط ظریف واقع در پوست اطراف چشم را هدف قرار می‌دهند. این چروک‌ها عموماً سطحی هستند و دسترسی به آن‌ها آسان است. هرچند چروک‌های پنجه کلاغی با افزایش سن عمیق‌تر می‌شوند بنابراین بهتر است در اسرع وقت درمان آن‌ها را شروع کنید. چندین روش درمانی مختلف برای رفع چروک‌های پنجه کلاغی وجود دارند. این روش‌ها طیف وسیعی از داروهای طبیعی خانگی گرفته تا روش‌های حرفه‌ای جوانسازی را شامل می‌شوند.

کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی


پیشرفت علم به شرکت‌ها این امکان را داده است که کرم‌های چشم فوق‌العاده موثری برای درمان چروک‌های پنجه کلاغی را تولید و به بازار عرضه کنند. این کرم‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات زیر هستند:

کرم‌های دور چشم رفع چروک دور چشم

  • ویتامین A: کرم‌های رتینوئید چشم مشتق‌هایی از ویتامین A هستند. این کرم‌ها می‌توانند عمق چین و چروک‌هایی را که از اپیدرم به داخل درم گسترش می‌یابند، کاهش دهند. همچنین این کرم‌ها باعث افزایش ضخامت پوست، کاهش رنگدانه و بهبود بافت می‌شوند و به مبارزه با آکنه کمک می‌کنند.
  • ویتامین C: ویتامین C نه تنها پوست را در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند، بلکه مطالعات نشان داده‌اند که این ویتامین می‌تواند تولید کلاژن را نیز تحریک کند. ویتامین C همچنین یک عامل روشن‌کننده است به این معنی که می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش چروک‌های دور چشم به کاهش حلقه‌های تیره یا لکه‌های ناشی از خورشید نیز کمک کند. استفاده از محصولی با نوعی مناسب از ویتامین C همراه با ویژگی‌های ضد پیری مراقبت از پوست مانند ال- آسکوربیک اسید و آسکوربیل پالمیتات بسیار مهم است.
  • ویتامین E: شواهدی در مورد تأثیر ویتامین E در پیشگیری یا از بین بردن چین و چروک‌ها وجود ندارند. هرچند بسیاری از مصرف کنندگان این ویتامین بر این باورند که ویتامین E علاوه برترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری کرده و آن را به تأخیر می‌اندازد. درمان چروک‌های پنجه کلاغی به احتمال زیاد بر اساس رنگ صورت هر فرد به صورت اختصاصی انجام می‌شود. جهت رفع چروک‌های دور چشم باید صبور باشید. استرس و کم خوابی به عوامل ایجادکننده چروک‌ها کمک کرده و مشکل را تشدید می‌کنند.
  • پپتیدها: زنجیره‌های کوتاهی از آمینو اسیدها به نام پپتیدها اغلب در ترکیب کرم‌های چشم یافت می‌شوند. پپتیدها در تولید کلاژن و کمک به فعالیت‌های ضروری سلول‌ها نقش دارند.

محصولات حجم‌دهنده


برای از بین بردن چروک‌های دور چشم باید محصولاتی را در نظر بگیرید که می‌توانند پوست شما را بدون نیاز به درمان‌های تهاجمی یا فیلرها حجم دهند. بنابراین بهتر است به دنبال ترکیبات متصل شونده به آب باشید که به عنوان جاذبه‌الرطوبه شناخته می‌شوند و آبرسانی مناسب پوست را انجام می‌دهند. مواد جاذبه‌الرطوبه مانند اسفنج‌هایی آب را جذب و اثر گلیکوزآمینوگلیکان‌ها را در مایع پوستی تقلید می‌کنند. این مواد به صورت حجم می‌دهند، چروک‌های پنجه کلاغی را کاهش داده و با مواد مرطوب‌کننده موجب رفع چین و چروک‌ها می‌شوند. برخی از ترکیبات جاذبه‌الرطوبه عبارتند از:

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسرین
  • سوربیتول
  • پروپیلن یا بوتیلن گلیکول

سم بوتولینوم (بوتاکس)


تزریق بوتاکس موجب صاف کردن چین و چروک‌های ناشی از انقباضات مکرر عضلات هنگام ایجاد حالت صورت می‌شود. بوتاکس درمان موثری برای چروک‌های دور چشم محسوب می‌شود. این ماده برای افراد 30 تا 50 ساله که چین و چروک آن‌ها تازه در حال شکل‌گیری است مناسب است. بوتاکس روی چین و چروک‌های عمیق رایج در میان افراد مسن مؤثر نیست.

بوتاکس برای چروک‌های دور چشم

بوتاکس مستقیماً با یک سوزن کوچک به منطقه آسیب‌دیده تزریق و باعث شل شدن عضلات می‌شود. بوتاکس از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند، ظاهر چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد یا باعث از بین رفتن کامل آن‌ها می‌گردد. تزریق بوتاکس به ویژه در افرادی که چین و چروک پویایی دارند مؤثر است.

بوتاکس مانع از بیان حالت‌های صورت نمی‌شود و تنها عضلات اطراف چشم را که باعث ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی می‌شوند، هدف قرار می‌دهد. اثرات تزریق بوتاکس معمولاً حدود 3 ماه طول می‌کشند.

لایهبرداری شیمیایی


لایه‌بردارهای شیمیایی می‌توانند ظاهر چروک‌های دور چشم را بهبود بخشند و پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر ایجاد کنند. لایه‌برداری شیمیایی با قرار دادن یک محلول شیمیایی روی صورت انجام می‌شود. این محلول لایه بیرونی پوست قدیمی را از بین می‌برد و موجب بازسازی پوست و ایجاد ظاهری جدید می‌شود.

لایه برداری برای رفع چروک دور چشم

سه نوع مختلف لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد:

  • لایه‌برداری سطحی
  • لایه‌برداری با عمق متوسط
  • لایه‌برداری عمیق

لایه‌برداری سطحی را می‌توان با مراجعه به کلینیک زیبایی دارای مجوز انجام داد اما لایه‌برداری عمیق‌تر باید در مطب پزشک انجام شود. اثرات لایه‌برداری و زمان بهبودی بستگی به نوع لایه‌برداری شما دارد.

لایه‌برداری سطحی نسبتاً بدون درد است و به میزان کم دوره نقاهت نیاز دارد. گاهی حتی دوره نقاهت نیز لازم نیست. لایه‌برداری عمیق‌تر می‌تواند بسیار دردناک باشد و حتی ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشد. لایه‌برداری سطحی باید هر 2 تا 4 هفته یکبار و لایه‌برداری با عمق متوسط هر 6 تا 12 ماه تکرار شود تا نتایج مطلوبی به دست آیند.

فیلرهای پوستی


فیلرهای پوستی که به آن‌ها فیلر بافت نرم نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های رفع چروک‌های پنجه کلاغی هستند. برخی از ژل‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • جوودرم
  • رادیس
  • رستیلین
  • اسکالپترا
  • بلوترو

فیلرها مستقیماً با یک سوزن کوچک به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شوند. ژل‌های مختلف موجود در بازار اجزای تا حدی متفاوت دارند و برخی از آن‌ها اثرات دائمی‌تری دارند. با پزشک خود در مورد فیلر مناسب پوست خود صحبت کنید.

فیلرهای پوستی مخصوصاً روی چروک‌های پنجه کلاغی دائم مؤثر هستند. این نوع چروک‌ها حتی در حالت استراحت صورت نیز ظاهری دائمی دارند. اثرات فیلرهای پوستی معمولاً بین 3 تا 12 ماه ادامه دارند اما گاهی نیز نتایج حاصل ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

جوانسازی با لیزر در کلینیک زیبایی زعفرانیه


جوانسازی با لیزر ابلیتیو روشی است که لایه‌های فوقانی پوست را از بین می‌برد و پوستی جدیدتر و جوان‌تر را ایجاد می‌کند. جوانسازی با لیزر روش مناسبی برای رفع چروک‌های دور چشم است زیرا چندین لایه از پوست را گرم می‌کند و باعث تولید کلاژن می‌شود. افزایش تولید کلاژن می‌تواند به بهبود پوست اطراف چشم به نحوی صاف و یکنواخت کمک کند.

جوانسازی با لیزر برای رفع چروک دور چشم

ممکن است قبل از انجام درمان به شما داروی مسکن داده شود. طی این روش لیزر روی صورت متمرکز می‌شود. ممکن است صورت شما ممکن است تا چند روز پس از عمل پانسمان شود. دوره بهبودی کامل می‌تواند چندین هفته طول بکشد.

لیزر باعث سفت شدن پوست می‌شود و پس از درمان ممکن است 10 تا 20 سال جوان‌تر به نظر برسید. نتایج تا 10 سال دوام می‌آورند. جوانسازی پوست با لیزر نمی‌تواند به طور کامل چروک‌های پنجه کلاغی را از بین ببرد، بنابراین پزشکان ممکن است آن را با تکنیک‌های دیگر مانند تزریق بوتاکس ترکیب کنند.

پیشگیری از وقوع چروک‌های دور چشم


پیری طبیعی که تحت عنوان پیری تقویمی نیز شناخته می‌شود بخشی ذاتی از زندگی است. اگرچه نمی‌توان به طور کلی از بروز پیری طبیعی اجتناب کرد اما با کسب آگاهی در خصوص پروتئین‌های ضروری، چربی، سبوم و قندها در ساختار پوست می‌توان زمان وقوع آن را به طور قابل توجهی به تعویق انداخت. آموخته‌های خود را با نکات زیر جهت پیشگیری از چروک‌های پنجه کلاغی ترکیب کنید. در ادامه بیایید نگاهی به نحوه‌ی جلوگیری از وقوع چروک‌های دور چشم با استفاده از دانش شکل‌گیری چین و چروک بیندازیم.

پیروی از رژیم غذایی سالم


یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای شادابی پوست و سلامت کلی خود انجام دهید پیروی از یک رژیم غذایی سالم است که مقدار کافی از چربی را تأمین می‌کند (اما به انواع خوب چربی پایبند باشید!). چربی‌های غیر اشباع (از جمله چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع) فواید بسیاری برای بدن دارند. این فواید شامل کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری‌های قلبی هستند اما در عین حال این چربی‌ها به نرم و حجیم ماندن صورت نیز کمک می‌کند. اگر به دنبال راه حلی ساده برای جلوگیری از شکل‌گیری چروک‌های دور چشم هستید، سعی کنید مواد غذایی زیر را بیشتر مصرف کنید:

  • ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 مانند ماهی قزل آلا و دیگر گونه‌های آب سرد
  • آووکادو
  • آجیل و مغزها
  • روغن زیتون فرا بکر

ما قبلاً بر اهمیت رژیم غذایی در پیشگیری از شکل‌گیری چروک‌های پنجه کلاغی تاکید کرده بودیم اما اگر سعی بر رفع این چروک‌ها دارید، داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند راه حلی مفید باشد.

  • سویا علاوه بر محافظت از پوست ممکن است به بهبود ظاهر آن نیز کمک کند. سویا به عنوان مکمل می‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید را التیام بخشد و به بهبود ساختار و استحکام پوست کمک کند.
  • کاکائو در صورت داشتن مقادیر کافی کاتچین و اپی کاتچین یک نوشیدنی خوشمزه و کاهش‌دهنده چین و چروک است. این دو آنتی‌اکسیدان به بهبود گردش خون و اکسیژن در سلول‌های پوست کمک می‌کنند، رطوبت را حفظ می‌کند و ظاهری جوان و شاداب به پوست می‌بخشند.
  • نوشیدنی دیگر ارزشمند لیوانی آب حاوی یک قاشق غذاخوری آلوئه ورا است. این نوشیدنی را دوبار در روز مصرف کنید تا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن بهره مند شوید. از طرف دیگر ژل برگ تازه آلوئه ورا را به طور موضعی در اطراف چشم‌ها بمالید تا پوست شما محکم‌تر و چروک‌های دور چشم تا حدی محو شوند.

مراقب میزان قند مصرفی خود باشید


علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی سالم از مصرف غذاهای ناسالم به ویژه شکر نیز پرهیز کنید تا از شکل‌گیری چروک‌های پنجه کلاغی جلوگیری شود. مقادیر اضافی قند در جریان خون به کلاژن متصل و مانع از عملکرد آن از طریق فرآیندی به نام گلیکاسیون می‌شود. همچنین شکر باعث ایجاد التهاب و آزادسازی جریانی از آنزیم‌های ماتریس متالوپروتئیناز می‌شود که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. مصرف قند خود را تا جای ممکن محدود کنید. همچنین با مالیدن چشم‌های خسته خود در صبح در برابر تحریک و ایجاد التهاب پوستی مقاومت کنید.

میزان قند مصرفی مرتبط با چروک

ترک سیگار


اگر هنوز سیگار می‌کشید زمان ترک آن فرا رسیده است. دود تنباکو سرعت پیشرفت پیری زودرس را افزایش می‌دهد و می‌تواند شما را مجبور کند که خیلی زودتر از افراد غیر سیگاری به دنبال درمان چروک‌های دور چشم باشید. سیگار کشیدن (و نزدیک بودن به افراد سیگاری) نه تنها باعث التهاب می‌شود بلکه رادیکال‌های آزادی را وارد بدن می‌کند که می‌توانند روزها باقی بمانند.

خرید عینک مطالعه


ایجاد هرگونه حالت تکراری صورت به ویژه تنگ کردن مکرر چشم‌ها موجب ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی می‌شود. با بالا رفتن سن و کاهش بینایی حتماً در زمان مورد نیاز از عینک مطالعه استفاده کنید. خیره شدن به صفحه کامپیوتر در محل کار یا خواندن کتاب بدون عینک مناسب یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری چروک‌های دور چشم هستند، بنابراین از این عادات نامناسب اجتناب کنید.

عینک برای رفع چروک دور چشم

بیش از حد صورت خود را نشویید


توصیه به عدم شستن مکرر صورت ممکن است غیرعادی به نظر برسد اما آب سخت به خصوص آب داغ رطوبت ضروری پوست، روغن‌های طبیعی و چربی‌های محافظ آن را از بین می‌برد. این موارد به جلوگیری از وقوع چروک‌های پنجه کلاغی کمک می‌کنند. با شستشوی مکرر صورت سد محافظ آن را از بین خواهید برد. برای شستشوی صورت حین پاکسازی پوست حتماً از آب سرد و بلافاصله از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب


استفاده از کرم ضد آفتاب جهت پیشگیری از شکل‌گیری چروک‌های دور چشم بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت عامل اصلی پیری زودرس است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UVA و UVB باعث تسریع در ایجاد چین و چروک و تضعیف شادابی پوست می‌شود. اشعه‌های نور خورشید به دلیل رادیکال‌های آزاد مضر موجب آسیب رساندن به DNA و پروتئین‌ها می‌شوند. توصیه می‌شود پیش از هر بار بیرون رفتن از خانه حداقل از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از شیشه پنجره ماشین و حتی در ابری‌ترین حالت آسمان به پوست نفوذ کند، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ضد آفتاب وجود ندارد.

کرم ضدآفتاب برای رفع چروک دور چشم

به طور متوسط انسان روزانه حدود 10000 بار پلک می زند. حرکت مداوم پوست در اطراف چشم فرآیندی اجتناب‌ناپذیر است. چین و چروک‌ها معمولاً در سنین 20 تا 30 سالگی شروع به پیدایش و پیشرفت می‌کنند. دانستن نحوه‌ی پیشگیری از شکل‌گیری چروک‌ها می‌تواند این فرآیند را به تأخیر اندازد. برای به حداقل رساندن نیاز خود به درمان چروک‌های پنجه کلاغی این نکات ساده را در اسرع وقت اجرا کنید.

ماسک صورت


آلفا هیدروکسی اسیدهای های مورد استفاده در لایه‌برداری شیمیایی ممکن است برای پوست‌های حساس بسیار تهاجمی باشند اما مواد جایگزین مناسب و طبیعی بسیاری برای از بین بردن چروک‌های پنجه کلاغی در دسترس هستند. این موارد عبارتند از:

  • سفیده تخم مرغ: قرن‌هاست که از سفیده تخم مرغ برای سفت شدن پوست و کاهش خطوط ظریف به منظور درمان چین و چروک‌های مختلف استفاده می‌شود. می‌توانید سفیده تخم مرغ دارای کف را ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با یک توپ پنبه‌ای سرد و تمیز بردارید.
  • روغن نارگیل علاوه بر یک ماده غذایی لذیذ به عنوان محصول زیبایی معجزه‌آسا نیز شناخته می‌شود. روغن نارگیل علاوه بر مو و ناخن، پوست را نیز تغذیه می‌کند. این روغن حاوی اسید لینولئیک است که می‌تواند بافت‌های چین‌خورده پوست را برای درمان چروک‌های پنجه کلاغی مجدداً به یکدیگر متصل کند. همچنین روغن نارگیل دارای خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی فوق‌العاده‌ای است که پوست را مرطوب نگه می‌دارد. پلک‌ها و پوست اطراف چشم سه تا پنج بار نازک‌تر از پوست بقیه صورت هستند. به این معنی که غدد سباسه کمتر و روغن کمتری برای حفظ رطوبت در این ناحیه وجود دارد. رطوبت اضافی مورد نیاز خود را با استفاده از روغن نارگیل و ماساژ ملایم در اطراف ناحیه چشم پیش از خواب در طول هر شب تأمین کنید.

اسیدهای طبیعی


آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی (AHAs) که از میوه گرفته شده‌اند برای از بین بردن لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست روی اپیدرم بسیار عالی هستند. از بین رفتن پوست مرده و آشکار شدن لایه جوان‌تر و سالم‌تری از پوست زیرین به کاهش چروک‌های دور چشم، خطوط ظریف و چین و چروک‌های سطحی کمک می‌کند. اشکال قوی‌تر آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی نیز ممکن است به افزایش تولید کلاژن پوست و در نتیجه کاهش چروک‌های پنجه کلاغی کمک کنند. محصولات مراقبت از پوست زیادی حاوی آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی هستند. می‌توانید به راحتی از این محصولات برای رفع چروک‌های دور چشم در خانه استفاده کنید.

  • اسید سیتریک: در میوه‌های مختلف مانند آب لیمو یافت می‌شود. اسید سیتریک برای بهبود بافت سراسر پوست مفید است.
  • اسید تارتاریک: این آلفا هیدروکسی اسید به طور طبیعی در انگور و موز وجود دارد. در صورت استفاده موضعی اسید تارتاریک می‌تواند پوست را صاف کرده و درخشندگی آن را افزایش دهد.
  • اسید گلیکولیک: اسید گلیکولیک درمانی بسیار محبوب برای رفع چروک‌های پنجه کلاغی است زیرا یکی از سریع‌ترین لایه‌بردارهای موجود است. منبع این اسید از نیشکر است. مقداری عسل به شکر خام و ارگانیک اضافه و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید تا بافت پوست بازسازی شود.

به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی آلفا هیدروکسی اسیدهای پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر می‌کنند. بنابراین در صورت استفاده از این ترکیبات حتماً از کرم ضد آفتاب به دفعات استفاده کنید.

مقالات مرتبط