مشاوره رایگان
واتساپ

بوتاکس پیشانی برای رفع چین و چروک پیشانی و خط اخم

۱۵ شهریور ۱۴۰۰

چین و چروک‌های پیشانی بخشی طبیعی از فرایند پیری است. هرچه سن بالاتر می‌رود، پوست بیشتر تغییر می‌کند، به تدریج خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود و بخشی از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. عامل‌های محیطی مانند تماس با نور خورشید و سیگار کشیدن نیز شکل‌گیری نشانه‌های آشکار پیری را تسریع می‌کند.

خبر خوب این است که روش‌های مختلفی برای رفع چین و چروک پیشانی وجود دارد. تزریق بوتاکس که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را انجام می‌دهند، روش مؤثر و ثابت شده‌ای برای صاف و جوان نگه داشتن پوست است.

چند درمان مؤثر برای رفع چین و چروک و دوباره صاف و جوان کردن پوست وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از داروهای موضعی و درمان‌های زیبایی مانند تزریق بوتاکس اشاره کرد. اگر هنوز پیشانی‌تان چروک ندارد یا چروک‌هایش جزئی و سطحی است، با ایجاد چند تغییر در عادت‌ها و سبک زندگی روزمره می‌توانید از پیری زودرس پوست در آینده جلوگیری کنید.

دکتر الناز احمدی در کلینیک زیبایی زعفرانیه بهترین راه رفع چین و چروک پیشانی و خط اخم را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

 

دلایل ایجاد چین و چروک روی پیشانی


چین و چروک یکی از نشانه‌های عادی و شایع پیر شدن است. عامل‌های طبیعی و طیف گسترده‌ای از عامل‌های محیطی باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند که بعضی از آنها را می‌توان کنترل کرد. در ادامه با دلایل شایع ایجاد چین و چروک آشنا می‌شوید.

دلایل ایجاد چین و چروک

 

بالا رفتن سن

بدیهی است که چروک‌های پیشانی و دیگر نشانه‌های پیری پوست به موازات بالاتر رفتن سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست متداول‌تر و مشخص‌تر می‌شود. سن که بالاتر می‌رود، پوست کلاژن کمتری تولید می‌کند ـ کلاژن پروتئین ساختاری مهمی است که در بافت پیوندی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کلاژن در پوست با نرخ یک درصد در سال کاهش می‌یابد.

 

تماس با نور خورشید

ساعت‌ها بدون استفاده از محافظ و ضدآفتاب زیر آفتاب بودن باعث می‌شود که پوست در معرض اشعه UV قرار بگیرد و همان‌طور که می‌دانید اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از دلایل اصلی پیری زودرس پوست است. همچنین تماس بیش از حد با نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

 

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث کاهش سنتر کلاژن می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که میزان تولید کلاژن در سیگاری‌ها کمتر از غیرسیگاری‌ها است.

 

ژنتیک

چین و چروک پیشانی نیز مانند بقیه جنبه‌های ظاهری تابعی از ژنتیک است. ژنتیک در احتمال ایجاد چین و چروک روی پیشانی نقش دارد.

 

عامل‌های دیگر

عادت‌های خواب نامناسب و استفاده بیش از حد از عضلات صورت نیز از جمله عامل‌هایی است که باعث پدیدار شدن چین و چروک روی پیشانی می‌شود.

برای مثال دادن حالت‌های خاص به صورت، مانند لبخند زدن، بالا بردن ابروها و اخم کردن همگی مستلزم استفاده از عضلات صورت است. این حالت‌ها به تدریج موجب ایجاد شیارهایی در پوست می‌شود که در نهایت به چروک تبدیل می‌شود.

برخلاف باور عموم مردم، سر و کله چین و چروک‌ها ناگهان پس از عبور از مرز 30، 40، 50 یا 60 سالگی پیدا نمی‌شود؛ بلکه چین و چروک‌ها معمولاً به آهستگی و به تدریج شکل می‌گیرند و فقط زمانی آشکار می‌شوند که آن‌قدر عمیق و واضح شده باشند که به چشم بیایند.

 

بوتاکس چیست؟


یوتاکس یکی از پرکاربردترین درمان‌ها در جهان است. بوتاکس درمانی مقرون‌به‌صرفه برای عارضه‌های مختلف و بهبود ظاهر است. متأسفانه بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که در این روش سمی زنده داخل عضلات صورت تزریق می‌شود. درست است که بوتاکس از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید، اما این ترکیب سویه جداسازی شده و ایمنی است که سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از آن را در روش‌های مختلف و برای درمان عارضه‌های گوناگون تأیید کرده است. تزریق بوتاکس غالباً برای رفع خطوط ریز و چروک‌ها یا تسکین درد ناشی از سردردهای میگرنی مزمن انجام می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین دلایل و مزایای تزریق بوتاکس در پیشانی آشنا می‌شوید.

 

کاربرد بوتاکس


میگرن عارضه‌ای بسیار آزاردهنده و غیرقابل پیش‌بینی است که زندگی روزمره را مختل می‌کند. چند روش اثربخش برای درمان سردردهای میگرنی وجود دارد که تزریق بوتاکس یکی از آنها است. FDA تزریق بوتاکس را برای پیشگیری از میگرن مزمن بزرگسالان در سال 2010 تأیید کرد. بیمار زمانی مبتلا به میگرن مزمن تشخیص داده می‌شود که حداقل 15 روز در ماه دچار میگرن شود. بوتاکس را برای پیشگیری از میگرن مزمن علاوه بر پیشانی می‌توان در گردن، گونه و شانه نیز تزریق کرد.

 

کاربرد بوتاکس

 

همچنین FDA به تازگی تزریق بوتاکس را رسماً برای درمان چروک‌ها و خطوط ریز روی پیشانی تأیید کرده است. بوتاکس را می‌توان در خطوط افقی روی پیشانی، خطوط عمودی بین ابروها یا خطوط پنجه‌کلاغی دور چشم‌ها نیز تزریق کرد. هرچند تزریق بوتاکس درمان مورد تأیید FDA است، بیماران باید در انتخاب جراح پلاستیک مجرب و ماهر برای تزریق بوتاکس در پیشانی دقت کنند. تزریق واحدهای بیش از حد بوتاکس یا تزریق بوتاکس با دوز بسیار بالا باعث افتادگی ابرو یا نامتقارن شدن ابروها می‌شود.

 

متقاضیان تزریق بوتاکس در پیشانی


افراد بسیاری تزریق بوتاکس را هر سال انجام می‌دهند. FDA تزریق بوتاکس زیبایی را برای افراد 18 سال به بالا تأیید کرده است. سن تزریق بوتاکس برای بیماران مبتلا به عارضه‌هایی مانند لوچی چشم یا استرابیسم به 12 سال کاهش می‌یابد. چنانچه کاربردهای زیبایی مدّنظر باشد، بوتاکس بیشترین تأثیرگذاری را در اواخر دهه سوم و اوایل دهه چهارم زندگی و زمان آشکار شدن چروک‌ها و خطوط ریز دارد. بوتاکس به شرط تزریق شدن توسط پزشکی ماهر و آموزش دیده، روشی مؤثر برای جوانسازی و صاف و شاداب کردن پوست است.

 

 

بوتاکس برای افراد مسن‌تر یا دچار پیری شدید پوست مناسب نیست. تزریق ترکیبی از بوتاکس و فیلرها یا ژل‌های تزریقی برای رفع خطوط عمیق پیشانی بهتر است.

 

سازو کار تأثیرگذاری بوتاکس


چند سویه از کلستریدیوم بوتولینوم سمی وجود دارد. اما در ترکیبات تزریقی مانند بوتاکس فقط از دو سویه اول این باکتری استفاده می‌شود. بوتاکس چین و چروک‌ها را برخلاف باور عامه از بین نمی‌برد. بوتاکس در واقع در عضله زیر چروک‌ها تزریق می‌شود و آن را موقتاً فلج می‌کند، در نتیجه چون عضله حرکت نمی‌کند، چروک‌ها و خطوط ریز روی پوست پوشش دهنده عضله نیز ایجاد نمی‌شود و پوست صاف می‌شود. بوتاکس چین و چروک‌ها را برای همیشه از بین نمی‌برد. وقتی بوتاکس در پیشانی تزریق می‌شود، باعث صاف شدن چروک‌های افقی و خطوط عمودی بین ابروها می‌شود.

تأثیرگذاری بوتاکس

 

وقتی بوتاکس با هدف درمان میگرن مزمن تزریق می‌شود، بوتاکس تزریق شده گیرنده‌های درد اختصاصی را در عضله‌ها هدف می‌گیرد و التهاب و پیام‌های درد ارسالی به مغز را کاهش می‌دهد. بوتاکس گیرنده‌های درد را غیرفعال می‌کند و گذرگاه‌های عصبی مربوط به ارسال پیام‌های درد را مسدود می‌کند.

 

نقاط تزریق بوتاکس در پیشانی


بوتاکس برای جوانسازی پیشانی در دو نقطه اصلی تزریق می‌شود.

نقاط تزریق بوتاکس

 

خط اخم یا خطوط عمودی روی ناحیه ابرو میان پیشانی

بوتاکس تأییدیه سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) را برای رفع خطوط عمودی بین ابروها یا خط اخم متوسط تا شدید در سال 2002 به دست آورد.

ناحیه گلابلا یا ابرومیان به ناحیه‌ای از پوست پیشانی گفته می‌شود که بین ابروها و بالای بینی قرار دارد. وقتی اخم می‌کنید، عضله اخم یا چین دهنده و عضله هرمی بینی را فعال می‌کنید ـ عضله اخم عضله کوچک هرمی شکلی است که ابروها را رو به پایین و داخل می‌کشد و عضله هرمی یکی از عضلات صورت است که پوست بین دو ابرو را رو به پایین می‌کشد. بوتاکس پوست ناحیه میان‌ابرو را با کاهش دادن فعالیت این عضلات صاف می‌کند. اکثر پزشکان از 20 واحد بوتاکس برای صاف کردن خط اخم استفاده می‌کنند. الگوی تزریق با توجه به آناتومی منحصربه‌فرد و ترجیحات متخصص اندکی متغیر است. برخی متخصصان بوتاکس را پنج بار در الگویی V شکل بین ابروها تزریق می‌کنند، حال آن‌که بقیه بوتاکس را در سه نقطه مرکزی تزریق می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نتایج حاصل از دو الگوی تزریق مزبور هیچ تفاوت معناداری با هم ندارد.

استفاده از دیگر فراورده‌های مشتق از سم بوتولینوم نوع A مانند دیسپورت و زئومین نیز برای رفع خط اخم تأیید شده است. از نظر زمان شروع اثرگذاری، نتایج، ماندگاری و عوارض جانبی تفاوت‌هایی جزئی بین این فراورده‌ها وجود دارد. متخصصان زیبایی برند فراورده‌ها را عمدتاً با توجه به تجربه‌شان انتخاب می‌کنند.

 

 

خطوط افقی روی پیشانی

سازمان غذا و دارو تزریق بوتاکس برای رفع خطوط متوسط تا شدید پیشانی را در سال 2017 تأیید کرد.

خطوط افقی روی پیشانی عمدتاً پیامد فعالیت عضله فرونتالیس (پیشانی) است ـ عضله فرونتالیس بخش بزرگی از پیشانی را پوشش می‌دهد و مسئول بالا بردن ابروها و چروک خوردن پیشانی است. بوتاکس خطوط افقی روی پیشانی را از طریق کاهش فعالیت عضله فرونتالیس از بین می‌برد.

متخصص چهار واحد بوتاکس را در پنج نقطه مختلف در امتداد طول پیشانی تزریق می‌کند. تزریق‌ها با الگویی M شکل و تقریباً با فاصله 1.5 ـ 2 سانتی‌متر انجام می‌شود. محل دقیق تزریق به بزرگی پیشانی و توزیع فعالیت عضله فرونتالیس بستگی دارد.

بسیاری از متخصصان مجرب توصیه می‌کنند که رفع خطوط افقی و عمودی پیشانی هم‌زمان انجام شود تا خطر افتادگی ابرو به حداقل برسد ـ افتادگی ابرو یکی از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در پیشانی است.

تزریق زئومین و دیسپورت برای رفع خطوط افقی پیشانی مورد تأیید FDA نیست، بااین‌حال بسیاری از پزشکان نتایج فوق‌العاده‌ای را با استفاده از این فراورده‌ها خلق می‌کنند. بوتاکس تنها فراورده مشتق از سم بوتولینوم نوع A است که تزریق آن برای رفع خطوط افقی پیشانی تأیید شده است.

 

آمادگی قبل از تزریق بوتاکس 


قبل از اولین تزریق بوتاکس لازم است که برای مشاوره به متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنید. پزشک در جلسه مشاوره سوالات دقیقی را درباره جزئیات سابقه پزشکی‌تان می‌پرسد تا مطمئن شود که بوتاکس درمان ایمن و بدون خطری برای شما است.

آمادگی قبل از تزریق بوتاکس

 

همچنین متخصص به تمام سوالاتتان درباره تزریق بوتاکس پاسخ می‌دهد و ناحیه‌های مورد نظر را بررسی می‌کند. پس از جلسه مشاوره دقیقاً متوجه می‌شوید که چه مقدار بوتاکس باید در کجا تزریق شود.

همچنین پزشک باید در جلسه مشاوره از موارد زیر مطلع شود تا تزریق بوتاکس را با اطمینان توصیه کند:

  • کلیه داروهای مصرفی
  • ابتلا به بیماری‌های گوناگون
  • سابقه جراحی
  • بارداری

 

داروهای مصرفی

متخصص باید از تمام داروهای مصرفی فعلی، اعم از تجویزی و بدون نسخه مانند آسپرین، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی اطلاع داشته باشد تا مطمئن شود که تزریق بوتاکس باعث بروز واکنش نامطلوب بین بوتاکس و هیچ یک از این داروها نخواهد شد.

 

ابتلا به بیماری

در جلسه مشاوره باید درباره تمام بیماری‌ها و عارضه‌های فعلی با پزشک صحبت کنید. در صورت ابتلا به عارضه‌های عضلانی یا عصبی یا سابقه اختلالات تنفسی یا بلع نمی‌توانید متقاضی تزریق بوتاکس باشید. همچنین سابقه ضعیف شدن عضلات پیشانی، افتادگی پلک یا مشکلات مکرر در بالا بردن ابروها را باید به متخصص اطلاع بدهید.

 

سابقه جراحی

اگر در گذشته جراحی بر روی صورت انجام داده باشید یا قصد انجام این جراحی را داشته باشید، باید موضوع را با متخصص زیبایی در میان بگذارید، چون ممکن است جراحی بر درمان اثر بگذارد. جراحی‌های صورت شامل جراحی‌های انتخابی زیبایی مانند لیفت ابرو و صورت و همچنین جراحی‌های درمانی ضروری مانند جراحی صورت و فک می‌شود.

 

بارداری

اگر باردار هستید، به فرزندتان شیر می‌دهید یا قصد باردار شدن دارید، باید شرایطتان را به متخصص زیبایی اطلاع بدهید. تزریق بوتاکس عموماً به زنان باردار توصیه نمی‌شود. هرچند هیچ مطالعه‌ای خطرناک بودن تزریق بوتاکس را در دوران بارداری تأیید نکرده است، متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که شرط احتیاط را رعایت کنید و تزریق بوتاکس را به بعد از زایمان موکول کنید.

 

تزریق بوتاکس در کلینیک زیبایی زعفرانیه


بوتاکس درمانی غیرجراحی است که معمولاً در مطب متخصص انجام می‌شود. متخصص بوتاکس را چند بار با سوزن‌هایی کوچک تزریق می‌کند. درمان از آغاز تا پایان معمولاً کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد.

تزریق بوتاکس

 

تزریق بوتاکس دردناک نیست، هرچند ممکن است سوزش یا گزش خفیفی را حین درمان احساس کنید. ناحیه درمان قبل از تزریق به طور موضعی بی‌حس می‌شود تا ناراحتی حین تزریق به حداقل برسد.

 

ماندگاری نتایج تزریق بوتاکس


مانندگاری نتیجه تزریق بوتاکس معمولاً 120 روز است. پایانه‌های عصبی مسدود شده در اثر تزریق بوتاکس، تقریباً 120 روز پس از تزریق، بازسازی و مجدداً فعال می‌شود. اگر بوتاکس مجدداً تزریق نشود، در این زمان بیماران متوجه دوباره پدیدار شدن چین و چروک‌ها می‌شوند یا میگرنشان عود می‌کند. اکثر بیماراباید تزریق بوتاکس را هر سه تا شش ماه یک‌بار تکرار کنند. بیمارانی که بوتاکس را برای رفع خطوط ریز و چروک‌های پیشانی انجام می‌دهند، غالباً متوجه می‌شوند که چین و چروک‌ها حتی بعدِ از بین رفتن اثر بوتاکس کمتر شده است. بوتاکس عضله را به مرور زمان کوچک می‌کند و چروک‌های پیشانی را به‌طور کلی کمتر می‌کند.

ماندگاری بوتاکس

 

بوتاکس بیشترین اثرگذاری را بر روی چروک‌ها و خطوطی دارد که هنگام اخم کردن، لبخند زدن یا از گوشه چشم نگاه کردن روی پیشانی ایجاد می‌شود. چین‌های عمیق‌تری که هنگام بی‌حرکت بودن صورت نیز وجود دارند، پس از تزریق بوتاکس ناپدید نمی‌شوند. بااین‌حال بوتاکس درمان بسیار اثربخشی برای صاف کردن نسبی این خطوط دائمی‌تر به شمار می‌آید.

 

مراقبت پس از تزریق بوتاکس


بوتاکس دوران نقاهت ندارد و پس از آن نیازی به استراحت کردن ندارید، یعنی این‌که می‌توانید اکثر فعالیت‌های روزانه را بلافاصله پس از تزریق بوتاکس ادامه بدهید. انتظار می‌رود که نتایج در اولین هفته پس از تزریق بوتاکس آشکار شود.

مراقبت پس از تزریق بوتاکس

 

متخصص دستورات لازم را برای مراقبت بعد از تزریق بوتاکس به شما اعلام می‌کند تا مطمئن شود که باعث بروز آسیب ناخواسته یا عوارض جانبی نمی‌شوید. بوتاکس در موارد نادر جابه‌جا می‌شود و به عضلات دیگر بدن می‌رود. توصیه‌های زیر را برای جلوگیری از جابه‌جایی احتمالی بوتاکس رعایت کنید:

  • از مالیدن ناحیه درمان خودداری کنید
  • تا چهار ساعت بعد از تزریق بوتاکس دراز نکشید
  • به مدت 24 ساعت ورزش نکید یا فعالیت‌های بدنی سنگین انجام ندهید

 

عوارض جانبی تزریق بوتاکس


تزریق بوتاکس درمان بسیار ایمنی است. بااین‌حال مانند هر درمان دیگری احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. اکثر عوارض جانبی تزریق بوتاکس خفیف است و انتظار می‌رود که ظرف چند روز برطرف شود. اگر عوارض برطرف نشد، حتماً با پزشک معالجتان تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع تزریق بوتاکس به شرح زیر است:

  • کبودی
  • سرخی پوست
  • ورم خفیف
  • بی‌حسی

اگر متوجه بروز عوارض جانبی مانند راش، ورم شدید یا اختلال در بلع و تنفس شدید، به سرعت به اورژانس مراجعه کنید. عوارض جانبی شدید می‌تواند علامت بروز واکنش آلرژیک نادر اما جدی باشد.

 

هزینه تزریق بوتاکس در پیشانی چقدر است؟


تزریق بوتاکس درمانی با قابلیت سفارشی‌سازی بالا است و به همین دلیل هزینه آن نیز به شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد. تنها راه برای مطلع شدن از هزینه قطعی تزریق بوتاکس این است که برای مشاوره به متخصص مراجعه کنید.

 

دیگر راه‌های رفع چروک پیشانی


تزریق ژل و فیلر

برای تهیه ژل‌ها یا فیلرهای پوستی غالباً از هیالورونیک اسید، پلی‌متیل متاکریلات و مواد دیگر استفاده می‌شود. تزریق ژل نشانه‌های پیری صورت، از قبیل خطوط ریز و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد.

تزریق ژل و فیلر

 

اثر ژل‌های تزریقی نیز مانند بوتاکس دائمی نیست. ماندگاری نتیجه تزریق ژل، بسته به ژل انتخاب شده معمولاً چند ماه تا چند سال است. پس از این مدت لازم است که تزریق ژل را برای حفظ نتیجه به دست آمده تکرار کنید.

 

لایه‌برداری با مواد شیمیایی

در لایه‌برداری با مواد شیمیایی از ماده‌ای شیمیایی برای برداشتن بیرونی‌ترین لایه‌های پوست و رفع چروک و دیگر نشانه‌های پیری استفاده می‌شود.

 

درمابریژن

لایه فوقانی پوست در درم‌ابریژن با استفاده از دستگاهی خاص برداشته می‌شود. درم‌ابریژن پوست را صاف می‌کند و می‌تواند برای رفع چروک‌ها و خطوط ریز مفید باشد.

 

جراحی لیفت پیشانی

جراحی لیفت پیشانی با هدف رفع چروک‌ها، ترمیم شلی و افتادگی پوست و دیگر نشانه‌های پیری پوست انجام می‌شود. جراح پلاستیک جراحی لیفت پیشانی را غالباً همراه با دیگر درمان‌های زیبایی انجام می‌دهد.

هرچند جراحی لیفت پیشانی غالباً درمانی مؤثر است، اما نباید فراموش کرد که لیفت پیشانی عملی مهم با دوران نقاهت نسبتاً طولانی است. بنابراین بهترین کار این است که در صورت وجود چروک‌های عمیق و آشکار و دیگر نشانه‌های پیری واضح درصدد جراحی لیفت بربیایید.

 

پیشگیری از ایجاد چین و چروک روی پیشانی


اثربخش‌ترین و کارآمدترین تکنیک‌ها برای جلوگیری از چروک خوردن پیشانی همان تکنیک‌هایی است که عموماً برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک توصیه می‌شود. در ادامه با این توصیه‌ها آشنا می‌شوید.

پیشگیری از ایجاد چین و چروک

 

مدت زمان زیادی زیر نور آفتاب نمانید

همان‌طور که توضیح دادیم، تماس بیش از حد با اشعه ماوراءبنفش (UV) به پوست آسیب می‌زند و باعث پیری زودرس می‌شود، در نتیجه بیشتر از سن واقعی‌تان به نظر می‌رسید.

اگر در منطقه‌ای آفتابی زندگی می‌کنید، سعی کنید بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. وقتی در فضای باز هستید، حتی‌الامکان در سایه بمانید و برای محافظت از صورتتان کلاه به سر بگذارید.

 

ضدآفتاب را برای محافظت از خود فراموش نکنید

ضدآفتاب نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد، به محافظت از پوست در برابر پیری زودرس ناشی از تماس با اشعه UV نیز کمک می‌کند.

وقتی در یک روز آفتابی بیرون از خانه هستید، به بخش‌هایی از بدن که در تماس با نور خورشید است، از جمله پیشانی ضدآفتاب بزنید. بنیاد سرطان پوست توصیه می‌کند که از ضدآفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید.

 

اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید

استعمال دخانیات یکی از عامل‌های پیری زودرس پوست است و تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ایجاد چین و چروک روی صورت سیگاری‌ها در سن پایین بیشتر از غیرسیگاری‌ها است.

بنابراین اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید. چند روش برای راحت‌تر کردن ترک سیگار وجود دارد، برای مثال می‌توانید داروهایی را مصرف کنید که کمک می‌کند میل شدید به مصرف نیکوتین را کنترل کنید.

 

 از رتینوئیدهای موضعی مانند ترتینوئین استفاده کنید

رتینوئیدهای موضعی مانند ترتینوئین برای کمتر کردن چین و چروک‌ها فوق‌العاده‌اند و از عمیق‌تر و واضح‌تر شدن چروک‌های فعلی جلوگیری می‌کنند.

براساس تحقیقات انجام شده، ترتینوئین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد ـ کلاژن عاملی است که از شدیدتر شدن چروک‌ها، به ویژه چروک‌های پوست آسیب دیده در اثر تماس با نور خورشید جلوگیری می‎کند.

 

روی پوست، به ویژه روی پوست ناحیه‌های آسیب دیده مرطوب کننده بزنید

مرطوب کننده آب را در پوست نگه می‌دارد و به حفظ جوانی و شادابی آن کمک می‌کند. سعی کنید پوستتان را هر روز مرطوب کنید و به ناحیه‌های با چروک‌های واضح بیشتر توجه کنید.

 

از فراورده‌های پوستی تحریک کننده استفاده نکنید

تحریک یکی از عامل‌های پیری زودرس پوست است، بنابراین از فراورده‌های مراقبت از پوستی که مواد تشکیل دهنده‌شان باعث تحریک و سوزش پوست می‌شود، استفاده نکنید و فراورده‌های غیرتحریک کننده را جایگزین‌ آنها کنید.

 

سعی کنید بیش از حد از عضلات صورت استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از عضلات صورت، مثلاً عضلات پیشانی باعث عمیق‌تر شدن چروک‌های قدیمی و ایجاد چروک‌های دائمی جدید به مرور زمان می‌شود.

از دادن حالت‌های مکرر به صورتتان خودداری کنید، به ویژه حالت‌هایی که مستلزم بالا بردن ابروها با استفاده از عضلات پیشانی (فرونتالیس) است. عینک آفتابی را در روزهای آفتابی فراموش نکنید تا مجبور به اخم کردن و تنگ کردن چشم‌ها نشوید.

 

مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌خوابید

کم‌خوابی و پیری صورت رابطه تنگاتنگی با هم دارند و تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ایجاد چروک، خطوط ریز و دیگر نشانه‌های پیری روی صورت افراد دچار بی‌خوابی بیشتر از افرادی است که به اندازه کافی می‌خوابند. دانشمندان توصیه می‌کنند که هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید.

 

پرسش‌های متداول


چه مقدار بوتاکس نیاز دارم؟

تزریق بوتاکس مطابق با نیازهای هر فرد انجام می‌شود. تنها راه برای این که از مناسب بودن تزریق بوتاکس و میزان تقریبی مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه دلخواه مطمئن شوید، این است که برای مشاوره به متخصص مراجعه کنید.

پرسش‌های تزریق بوتاکس

 

صورتم بعد از تزریق بوتاکس بی‌حس می‌شود؟

کرم بی‌حسی قبل از تزریق بوتاکس روی ناحیه(های) درمان زده می‌شود؛ اثر این کرم پس از دو تا سه ساعت از بین می‌رود و حس پوست به حالت عادی برمی‌گردد. اگر بی‌حسی بیشتر از سه ساعت طول کشید یا دچار درد یا عوارض جدی دیگر شدید، حتماً با پزشک تماس بگیرید.

 

پس از تزریق  بوتاکس باید منتظر چه اتفاقاتی باشم؟

توانایی‌تان برای منقبض کردن عضلات درمان شده صورت، پس از تزریق بوتاکس کمتر می‌شود. همچنین ممکن است صورتتان به لمس حساس شود و با کبودی و قرمزی نقاط تزریق مواجه شوید. انتظار می‌رود این عوارض ظرف چند روز برطرف شود و نتایج نهایی شروع به خودنمایی کند. چروک‌های پیشانی و دور چشم‌ها پس از گذشت سه تا شش ماه کمتر جلب توجه خواهد کرد.

وقتی توانایی منقبض کردن عضلات را دوباره به تدریج پیدا کردید، می‌توانید برای تزریق تکمیلی از متخصص وقت بگیرید تا نتایج به دست آمده حفظ شود.

 

می‌توانم هم‌زمان با بوتاکس، ژل هم تزریق کنم؟

ژل‌هایی مانند ژوویدرم تزریق‌های کم‌تهاجمی هستند که برای پر و صاف کردن فرورفتگی‌های ایجاد شده روی پوست کاربرد دارند. بااین توصیف ژل برای صاف کردن خطوط و چین و چروک‌ها، فرورفتگی‌های صورت مانند گودی زیر چشم یا اسکار آتروفیک مناسب است.

تزریق ژوویدرم و بوتاکس در یک جلسه هیچ اشکالی ندارد؛ هرچند بهترین کار این است که یک درمان را کامل کنید و پس از مشخص شدن نتایج نهایی برای درمان بعدی به کلینیک مراجعه کنید. برای مثال یک هفته طول می‌کشد تا نتایج نهایی تزریق بوتاکس مشخص شود، پس یک هفته بعد از تزریق بوتاکس می‌توانید تزریق ژوویدرم را انجام بدهید. تزریق جداگانه از اصلاح افراطی و غیرعادی شدن نتیجه درمان جلوگیری می‌کند.

 

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج تزریق بوتاکس مشخص شود؟

نتایج ظرف 24 ـ 48 ساعت پس از تزریق مشخص می‌شود. تزرریق بوتاکس درمانی نسبتاً سریع و بدون دوران نقاهت است.

مقالات مرتبط