مشاوره رایگان
واتساپ

درمان عارضه های پوستی با لیزر فرکشنال CO2

۱۱ مرداد ۱۴۰۰

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی‌مان، مثلاً مصاحبه شغلی یا نخستین قرار عاشقانه با نامزدمان، ناگهان در آئینه ببینیم که جوش زشتی روی صورتمان جا خوش کرده است. جوش و آکنه علاوه بر ظاهر زشتی که دارد، دردناک و آزاردهنده نیز هست و در بدترین حالت، سرخی و جای جوشی را روی صورت باقی می‌گذارد که به نظر نمی‌رسد به هیچ طریقی از بین برود.
خوشبختانه مجبور نیستید تا آخر عمر با جای جوش‌ کنار بیایید و این لک‌های زشت را روی صورتتان تحمل کنید. امروزه درمان‌های متعددی برای از بین بردن جاش جوش و زخم وجود دارد که پوست صورتتان را صاف و بدون عیب و نقص می‌کند. لیزر فرکشنال CO2 یکی از این درمان‌های ایمن و موثر است؛ لیزر لایه‌های خارجی پوست را برمی‌دارد تا پوست جوان، شاداب و درخشان زیری نمایان شود.

جوانسازی و درمان عارضه‌های پوستی با لیزر فرکشنال CO2

 

جوانسازی و درمان عارضه‌های پوستی با لیزر فرکشنال CO2


لیزر ترمیم کننده فرکشنال CO2 لیزر دی‌اکسید کربنی است که لایه‌های فوقانی پوست آسیب دیده را با دقت برمی‌دارد و بازسازی پوست سالم زیری را تحریک می‌کند. لیزر CO2 چروک‌های سطحی ریز تا عمقی متوسط، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، جای زخم، عارضه‌های بافتی و رنگدانه‌ای و شلی پوست را درمان می‌کند.

جوانسازی پوست با لیزر CO2 فرکشنال چگونه  انجام می‌شود؟


پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه کاربردهای پزشکی لیزر در چند دهه گذشته به دست آمده است. بسیاری از بیماری‌های پوستی را امروزه می‌توان با لیزر درمان کرد و چون استفاده از لیزر جنبه درمانی دارد، اکثر شرکت‌های بیمه هزینه درمان را پرداخت می‌کنند. لیزر دی‌اکسید کربن (CO2) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین لیزرها برای متخصصان پوست است.

جوانسازی پوست با لیزر CO2 فرکشنال چگونه در کلینیک زیبایی ولنجک انجام می‌شود
لیزر CO2 یکی از پرکاربردترین لیزرها در درمان عارضه‌های پوستی و جوانسازی پوست است. طول موج انرژی لیزر CO2 در محدوده مادون قرمز میانه در 10600 نانومتر قرار دارد و آب این انرژی را به خوبی جذب می‌کند. چون پوست حاوی درصد بسیار بالایی آب است، لیزر CO2 انتخاب ایده‌آلی برای ابلیشن ایمن و دقیق با هموستازی مناسب به شمار می‌آید. لیزر CO2 علاوه بر این‌که روش موثری برای درمان ضایعه‌های برآمده خوش‌خیم محسوب می‌شود، به خوبی می‌تواند عارضه‌های پوستی و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را نیز ترمیم کند تا پوست پس از ترمیم لک‌ها و جای زخم و جوش، زیباتر و جوان‌تر شود. لیزر فرکشنال CO2 پرتوی انرژی لیزر را به تعداد بسیار زیادی ریزپرتو تقسیم می‌کند و به‌این‌ترتیب فاصله بین لیزرهای کاملاً ابلیتیو و لیزرهای جوانسازی کننده غیرابلیتیو ابتدای قرن بیست و یکم را پر می‌کند تا راهکاری موثر را برای جوانسازی پوست پیر و دچار لک‌های ناشی از تماس با نور خورشید ارائه دهد.

انواع لیزر CO2

در درمان ترمیم و جوانسازی صورت با لیزر از لیزر برای زیباتر و جوان‌تر کردن پوست و رفع نقص‌های جزئی صورت بهره گرفته می‌شود. از لیزرهای زیر برای جوانسازی پوست استفاده می‌شود:
• لیزر ابلیتیو: لیزر لایه‌بردار یا ابلیتیو لایه نازک رویی پوست یا همان اپیدرم را کاملاً برمی‌دارد و لایه پوستی زیری یعنی درم را گرم می‌کند، این حرارت موجب رشد فیبرهای کلاژن جدید می‌شود. همان‌طور که لایه اپیدرم التیام می‌یابد و دوباره رشد می‌کند، ناحیه درمان صاف‌تر و محکم‌تر می‌شود. لیزر دی‎اکسید کربن (CO2)، اربیوم و لیزرهای ترکیبی در دسته لیزرهای ابلیتیو یا لایه‌بردار قرار دارند.
• لیزر غیرابلیتیو: استفاده از لیزر غیرابلیتیو تولید کلاژن را تحریک می‌کند که به مرور زمان موجب بهبود بافت و رنگ پوست می‌شود. این نوع لیزردرمانی را می‌توان با لیزرهای مختلف و دستگاه IPL (نور شدید پالسی) انجام داد. جوانسازی و ترمیم پوست با لیزر غیرابلیتیو درمانی کم‌تهاجمی‌تر از جوانسازی با لیزر ابلیتیو است و دوران نقاهت پس از آن نیز کوتاه‌تر است؛ البته تأثیرگذاری لیزر غیرابیلیتو نیز کمتر است.
هم درمان با لیزر ابلیتیو و هم درمان با لیزر غیرابلیتیو را می‌توان با لیزر فرکشنال انجام داد، لیزر فرکشنال ستون‌هایی میکروسکوپی از بافت درمان نشده را در ناحیه درمان باقی می‌گذارد. لیزر فرکشنال با هدف کوتاه کردن دوران بهبود و کاهش خطر بروز عوارض جانبی ابداع شد.

کاربردهای لیزر CO2 فرکشنال
جوانسازی با لیزر خطوط ریز روی صورت را کمتر می‌کند، جای زخم و جوش و آسیب ناشی از نور خورشید را درمان می‌کند و رنگ پوست را بهبود می‌دهد. اما لیزرهای جوانسازی کننده مشکل پوست شل یا اضافی را برطرف نمی‌کنند. برای آن‌که آگاهانه درباره لیزردرمانی تصمیم بگیرید و از مناسب بودن درمان مطمئن شوید، لازم است از تکنیک‌های خاص، خطرها و عوارض احتمالی و نتایج مورد انتظار درمان با لیزرهای مختلف اطلاع داشته باشید.

کاربردهای لیزر CO2 فرکشنال


در کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک، مقدس اردبیلی از لیزر فرکشنال CO2 معمولاً برای درمان جای زخم و جوش استفاده می‌شود. البته لیزر فرکشنال CO2 کاربردهای دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لک‌های پوستی
  • خطوط پنجه کلاغی دور چشم
  • بزرگ شدن غدد چربی و منافذ پوست، به ویژه دور بینی
  • خطوط ریز و چروک‌ها
  • ضایعات رنگدانه‌ای و تیره شدن پوست یا هایپرپیگمانتاسیون
  • شل شدن پوست
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • یکنواخت نبودن رنگ پوست
  • زگیل.

درمان با لیزر فرکشنال CO2 غالباً بر روی صورت انجام می‌شود، البته درمان گردن، دست، بازو و بسیاری از بخش‌های دیگر بدن نیز با لیزر ممکن است.

کدام ناحیه‌ها با لیزر CO2 درمان می‌شود؟


لیزر CO2 برای درمان ناحیه‌های خاصی مانند چشم و دور دهان نیز مناسب است، البته کل صورت و گردن متداول‌ترین ناحیه‌هایی هستند که با لیزر IPL درمان می‌شوند.

درمان با لیزر CO2 چقدر طول می‌کشد؟


مدت زمان دقیق درمان به ناحیه مورد نظر بستگی دارد؛ درمان با لیزر فرکشنال CO2 معمولاً کمتر از دو ساعت زمان می‌برد؛ این زمان شامل وقفه 30 دقیقه‌ای اثر کردن کرم بی‌حسی موضعی نیز می‌شود.

درمان با لیزر CO2 دردناک است؟


لیزر CO2 تهاجمی‌ترین نوع لیزردرمانی است. درمان با لیزر CO2 باعث ایجاد ناراحتی مختصری می‌شود، اما متخصصان کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک، مقدس اردبیلی نهایت تلاششان را می‌کنند تا بیماران در زمان انجام لیزردرمانی در کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک راحت باشند. بیماران ناراحتی حین لیزردرمانی را غالباً شبیه به «سوزن سوزن شدن» توصیف می‌کنند.

نتیجه درمان با لیزر CO2 چه زمانی مشخص می‌شود؟


تقریباً سه هفته طول می‌کشد تا پوست التیام پیدا کند، پس از آن پوست برای مدتی، کمی صورتی رنگ خواهد بود. بهبود بافت و رنگ پوست در این دوران کاملاً محسوس است. نتیجه نهایی را می‌توان سه تا شش ماه پس از درمان اولیه و التیام یافتن کامل زخم‌ها مشاهده کرد.

 

نتیجه درمان با لیزر CO2 در کلینیک زیبایی ولنجک چه زمانی مشخص می‌شود؟

ماندگاری نتیجه درمان با لیزر CO2 چقدر است؟


ماندگاری نتایج درمان با لیزر CO2 بسیار طولانی است و سال‌های سال می‌توانید از داشتن پوستی صاف و جوان لذت ببرید. استفاده مستمر از ضدآفتاب با SPF مناسب، دوری از نور خورشید، مراقبت از پوست در خانه و استفاده از فراورده‌های مناسب پوستی نتایج لیزردرمانی را ماندگارتر می‌کند.

چه ناحیه‌هایی را می‌توانم با لیزر CO2 درمان کنم؟


لیزر CO2 برای درمان ناحیه‌های خاص مانند چشم و دور دهان نیز مناسب است، البته صورت و گردن متداول‌ترین ناحیه‌هایی هستند که با لیزر IPL درمان می‌شوند.

پس از درمان با لیزر CO2 نیاز به استراحت دارم ؟


بله، پس از درمان با لیزر CO2 نیاز به استراحت دارید. پیش از حضور در جامعه باید هفت تا ده روز صبر کنید تا پوست التیام پیدا کند. پوست به مدت 2 ـ 7 روز پس از درمان پوسته پوسته می‌شود و می‌ریزد؛ همچنین پوست به مدت 3 ـ 4 هفته صورتی خواهد بود. مدت زمان دقیق التیام یافتن پوست برای تمام بیماران یکسان نیست.

چند جلسه درمان با لیزر CO2 را باید انجام بدهم؟


اکثر بیماران پس از فقط یک جلسه درمان با لیزر CO2 متوجه بهبود وضعیت پوستشان می‌شوند؛ اما بیماران با جای زخم یا چروک‌های عمیق‌تر باید چند جلسه لیزردرمانی انجام بدهند تا نتیجه رضایت‌بخشی را به دست بیاورند.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی درمان با لیزر CO2


درمان با لیزر فرکشنال CO2 نیز مانند هر درمان دیگری با خطرها و عوارض احتمالی همراه است. متخصص پوست مجرب در کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک، مقدس اردبیلی ابتدا ارزیابی کاملی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که شرایط لازم را برای درمان با لیزر CO2 دارید. اگر پس از لیزردرمانی با عوارض نگران کننده روبه‌رو شدید، فوراً با کلینیک تماس بگیرید.
جوانسازی و ترمیم پوست با لیزر ابلیتیو ممکن است باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

  • قرمزی، ورم و خارش:

پوست درمان شده می‌خارد، قرمز می‌شود و ورم می‌کند. سرخی پوست ممکن است شدید باشد و چند ماه طول بکشد. تشدید عارضه‌های قبلی پوست مانند روزاسه نیز به سرخی بیشتر پوست دامن می‌زند.

  • جوش :

استعمال کرم‌های غلیظ و پانسمان صورت پس از لیزردرمانی ممکن است باعث جوش زدن شود یا جوش‌های سرسفید موقت ریزی به نام میلیا را روی پوست ناحیه درمان شده ایجاد کند.

  • عفونت:

جوانسازی پوست با لیزر ابلیتیو گاهی باعث عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی می‌شود. حمله ویروس هرپس یا همان ویروس تبخال شایع‌ترین عفونت پس از درمان با لیزر فرکشنال است. ویروس هرپس در اکثر موارد در پوست وجود دارد، اما غیرفعال است.

  • تغییر کردن رنگ پوست :

جوانسازی پوست با لیزر ابلیتیو گاهی موجب می‌شود که پوست درمان شده چند هفته پس از لیزردرمانی تیره‌تر یا روشن‌تر از قبل شود ـ به عارضه اول هایپرپیگمانتاسیون و به عارضه دوم هیپوپیگمانتاسیون می‌گویند. تغییرات رنگدانه‌ای در بیماران با پوست تیره‌تر شایع‌تر است.

  • باقی ماندن جای زخم :

ترمیم پوست با لیزر ابلیتیو اندکی با خطر باقی ماندن جای زخم دائمی روی پوست همراه است.

  • برگشتن پلک (اکتروپیون):

انجام شدن درمان با لیزر فرکشنال CO2 در نزدیکی پلک پایین به ندرت باعث برگشتن پلک و مشخص شدن سطح داخلی پلک می‌شود.

عوارض جانبی جوانسازی پوست با لیزر غیرابلیتیو به شرح زیر است:

  • عفونت:

جوانسازی پوست با لیزر غیرابیلیتو زمینه را برای حمله ویروس هرپس و تبخال زدن فراهم می‌کند.

  • تغییر کردن رنگ پوست:

درمان با لیزر غیرابلیتیو باعث می‌شود که پوست درمان شده موقتاً تیره‌تر از قبل شود.

  • قرمزی و ورم خفیف:

ورم و قرمزی پوست معمولاً فقط چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

درمان با لیزر Co2 برای چه افرادی مناسب نیست؟


درمان با لیزر CO2 برای افراد دچار بعضی بیماری‌ها ایمن نیست و به بیمارانی که در حال مصرف آکوتان هستند، توصیه نمی‌شود. بیمارانی که سابقه دیر خوب شدن زخم، باقی ماندن جای زخم و گوشت اضافه آوردن زخم را دارند، و افراد دچار اختلال‌های خونریزی دهنده متقاضی مناسبی برای لیزردرمانی نیستند. همچنین درمان با لیزر CO2 در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی‌شود.
جوانسازی با لیزر برای همه مناسب نیست. متخصصان پوست کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک، مقدس اردبیلی توصیه می‌کنند که درمان با لیزر فرکشنال CO2 را در شرایط زیر با احتیاط انجام بدهید:

  • اگر داروهای ایزوترتینوئین (کلاراویس، مایوریزان و زناتان) را در یک سال گذشته برای درمان جوش و آکنه مصرف کرده‌اید؛
  • چنانچه به بیماری خودایمنی مبتلا هستید یا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است؛
  • سابقه باقی ماندن جای زخم دارید؛
  • پرتودرمانی بر روی صورت انجام داده‌اید؛
  • مستعد تبخال زدن هستید یا به تازگی تبخال زده‌اید و به عفونت ویروس هرپس آلوده شده‌اید؛
  • رنگ پوستتان تیره است و
  • باردار هستید یا به فرزندتان شیر می‌دهید.

آمادگی قبل از درمان با لیزر فرکشنال CO2


متخصصان پوست اقدامات زیر را قبل از درمان انجام می‌دهند:

بررسی پرونده پزشکی:

خود را برای پاسخ دادن به پرسش‌های متخصص درباره بیماری‌های فعلی و گذشته و عمل‌های زیبایی پیشین آماده کنید. همچنین فهرستی از نام تمام داروهایی که در حال مصرفشان هستید یا مصرفشان را به تازگی قطع کرده‌اید، تهیه کنید.

معاینه بالینی:

متخصص پوست و ناحیه درمان را معاینه می‌کند تا متوجه شود که چه تغییراتی را می‌توان انجام داد و ویژگی‌های فیزیکی صورت، مانند رنگ و ضخامت پوست، چه اثری بر نتیجه درمان می‌گذارد.

صحبت درباره نتایج مورد انتظار:

درباره انگیزه‌های انجام درمان، انتظارات و خطرهای احتمالی با متخصص صحبت کنید. مطمئن شوید که کاملاً متوجه شده‌اید دوران بهبود چقدر طول می‌کشد و انتظار می‌رود که چه نتایجی از درمان به دست بیاید.

لازم است که اقدامات زیر را پیش از جوانسازی با لیزر انجام دهید:

مصرف دارو برای پیشگیری از بروز عوارض:

اگر قرار باشد جوانسازی پوست را با لیزر ابلیتیو یا غیرابلیتیو انجام بدهید و سابقه تبخال زدن دور دهان داشته باشید، پزشک داروی ضدویروسی را به منظور پیشگیری از عفونت ویروسی برای قبل و بعد از درمان تجویز می‌کند.

دوری از تماس حفاظت نشده با نور خورشید:

اگر پوست تا دو ماه پس از درمان در معرض نور خورشید شدید قرار بگیرد، ممکن است تغییرات رنگدانه‌ای غیرعادی دائمی در ناحیه درمان ایجاد شود. به علاوه آفتاب شدید ممکن است باعث فعال شدن مجدد ویروس هرپس در برخی بیماران شود. درباره ضدآفتاب مناسب و میزان تماس قابل قبول با نور خورشید با پزشک معالجتان مشورت کنید.

ترک سیگار :

اگر سیگاری هستید، سعی کنید کشیدن سیگار را از دو هفته قبل از درمان تا دو هفته بعد از درمان ترک کنید تا خطر بروز عوارض کمتر شود و بدنتان سریع‌تر التیام پیدا کند.

هماهنگی‌های لازم را برای برگشت به خانه انجام بدهید:

اگر قرار است که داروی آرام‌بخش حین درمان دریافت کنید، با یکی از نزدیکانتان هماهنگ کنید تا شما را پس از درمان به خانه برساند.

مراقبت از پوست پیش از درمان با لیزر CO2


بسیار مهم است که پیش از درمان با لیزر فرکشنال حمام آفتاب نگیرید یا خود را در معرض تابش نور شدید خورشید قرار ندهید. از چهار قبل از درمان هر روز از ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

مراقبت از پوست پیش از درمان با لیزر CO2 در کلینیک زیبایی ولنجک
مصرف داروهایی مانند داکسی‌سایکلین یا ماینوسایکلین را که باعث حساسیت به نور خورشید می‌شود، حداقل از سه روز قبل از لیزردرمانی قطع کنید.
اگر سابقه عفونت‌های ناشی از ویروس هرپس، مانند تبخال‌های دهانی یا تناسلی یا زونا را در ناحیه درمان دارید، حتماً این موضوع را به پزشک معالجتان اطلاع بدهید. اگر متخصص داروی ضدویروسی مانند والاسیکلوویر یا آسیکلوویر برای‌تان تجویز کرد، حتماً دارو را طبق دستور مصرف کنید؛ دوره مصرف داروهای ضدویروسی معمولاً از دو روز قبل از لیزردرمانی شروع می‌شود و تا سه روز پس از درمان ادامه دارد. همچنین لازم است که پیش از درمان غذا و نوشیدنی مناسب مصرف کنید تا دچار مشکل کم‌آبی نشوید.

مراقبت از پوست پس از درمان با لیزر CO2


معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد تا پوست پس از درمان با لیزر CO2 التیام پیدا کند؛ پوست در این مدت بسیار حساس خواهد بود. برای آن‌که پوستتان بدون مشکل خوب شود و دچار عفونت نشوید، توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

مراقبت از پوست پس از درمان با لیزر CO2 در کلینیک زیبایی ولنجک

  • وقتی درمان با لیزر CO2 تمام می‌شود، پرستار کیسه یخی را می‌دهد تا روی ناحیه درمان بگذارید. کیسه یخ را 15 دقیقه روی ناحیه درمان نگه دارید تا ورم کمتر شود و احساس بهتری پیدا کنید.
  • پرستار موضع درمان را پیش از ترک کلینیک با وازلین یا کرم آنتی‌باکتریال دیگری مانند موپیروسین (باکتروبان) می‌پوشاند و پانسمان می‌کند.

مراقبت در خانه

بلافاصله پس از درمان می‌توانید دوش بگیرید. تا زمانی که موضع درمان کاملاً التیام نیافته است، از وان استفاده نکنید.

دو تا سه روز نخست پس از درمان:

  • کیسه یخ پیچیده شده در دستمال نرم را روی موضع درمان بگذارید. کیسه یخ را 15 ـ 20 دقیقه روی ناحیه درمان نگه دارید. در دو سه روز اول، هر چند ساعت یک بار یا یک تا پنج بار در روز از کیسه یخ استفاده کنید. پس از گذشته دو یا سه روز در صورت لزوم از کیسه یخ استفاده کنید.

چند روز پس از درمان:

  • ناحیه درمان را به نوبت با سرکه سفید رقیق شده با آب و آب و صابون معمولی با ملایمت بشویید. برای مثال می‌توانید صبح‌ها برای شستشو از آب و سرکه و شب‌ها از آب و صابون استفاده کنید.
  • هیچ پمادی، از جمله پمادهای طبیعی یا بدون نسخه را به پوست صورتتان نزنید، چون این فراورده‌ها فرایند التیام را متوقف می‌کند. فقط از داروها و پمادهای تجویز شده استفاده کنید.
  •  آب چاه یا آب‌های زیرزمینی را مستقیماً به پوست ناحیه درمان شده نزنید. اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که فقط آب چاه دارد، باید آب مقطر برای شستشو تهیه کنید. اگر می‌خواهید با آب چاه دوش بگیرید، ناحیه درمان را بپوشانید تا آب به آن نخورد.
  • ناحیه درمان را پانسمان کنید. پانسمان را دو بار در روز، پس از شستشو عوض کنید.

یک تا دو هفته پس از درمان

  • از سونا، استخر، وان یا وان‌های آب گرم مانند جکوزی استفاده نکنید.
  • ناحیه لیزردرمانی شده را با تیغ اصلاح نکنید.

توصیه‌های کلی

  • ناحیه لیزردرمانی شده را تا زمانی‌که کاملاً التیام نیافته است، آرایش نکنید.
  • موضع درمان را تا زمانی‌که کاملاً التیام نیافته است، در معرض آفتاب قرار ندهید. اگر مجبورید که در ساعات آفتابی در فضای باز باشید، از ضدآفتاب با SPF حداقل 50 استفاده کنید یا کلاه یا لباسی به تن کنید که از ناحیه درمان شده در برابر آفتاب محافظت کند.
  • اگر سابقه تبخال زدن دارید، باید قبل از درمان و پس از آن از داروی ضدویروسی استفاده کنید. پزشک معالج داروی مناسب را برای‌تان تجویز خواهد کرد. اگر قبل و بعد درمان یا در طول آن تاول یا تبخال جدیدی زدید، حتماً مشکل را به پزشک اطلاع بدهید.

معمولاً هفته‌ها طول می‌کشد تا فرد متوجه التیام یافتن ناحیه درمان بشود. ناحیه درمان در این مدت به رنگ قرمز یا مایل به سیاه درمی‌آید، پوسته پوسته می‌شود و زخم رویه می‌بندد. رویه زخم به تدریج ظرف یک تا دو هفته می‌افتد، به هیچ وجه آن را نکنید یا دستکاری نکنید و بگذارید خودبه‌خود بیفتد.

داروهای لازم پس از درمان با لیزر CO2


اگر درد یا ناراحتی داشتید، استامینوفن (تایلنول) یا داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAID) مانند ماترین یا ادویل مصرف کنید؛ از پزشک معالجتان سؤال کنید که چه مقدار استامینوفن یا NSAID باید مصرف کنید.
اگر بیماری کبدی دارید، استامینوفن مصرف نکنید. مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب نیز در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی توصیه نمی‌شود. اگر سابقه مشکلات کلیوی یا کبدی دارید و دچار درد شدید، با پزشک تماس بگیرید.

 

در صورت بروز عوارض زیر بعد از درمان با لیزر CO2 با متخصص پوست تماس بگیرید


  • تب 38.3 سانتی‌گراد یا بالاتر؛
  • لرز؛
  • خروج ترشحات سبزرنگ یا مایل به زرد از ناحیه درمان؛
  • افزایش درد یا ناراحتی؛
  • بیشتر شدن قرمزی یا ورم دور ناحیه درمان؛
  • متوقف نشدن خونریزی با وجود اعمال فشار و
  • ناراحتی یا دردی که با مصرف مسکن آرام نشود.

نتایج درمان با لیزر CO2


ممکن است پوست پس از درمان با لیزر ابلیتیو چند ماه سرخ یا صورتی بماند. اما زمانی‌که التیام یافتن موضع درمان شروع شود، متوجه بهبود کیفیت و ظاهر پوست خواهید شد. اثر لیزردرمانی ماندگاری چندساله و طولانی دارد.
نتایج جوانسازی با لیزر غیرابلیتیو معمولاً تدریجی و پیشرونده است. احتمالاً بیشتر از رفع چین و چروک، متوجه بهبود رنگ و بافت پوست خواهید شد.
پوست را تا یک سال پس از درمان با لیزر CO2 فرکشنال بدون محافظت یا ضدآفتاب در برابر نور خورشید قرار ندهید تا دچار تغییرات رنگدانه‌ای غیرعادی نشوید. به خاطر بسپارید که نتایج لیزردرمانی دائمی نیست و به موازات بالا رفتن سن و اخم کردن و لبخند زدن دوباره سر و کله خطوط ریز روی صورتتان پیدا خواهد شد. آسیب‌های جدید ناشی از نور خورشید نیز نتیجه لیزردرمانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از بین می‌برد.

مقالات مرتبط