مشاوره رایگان
واتساپ

درمان جای جوش با لیزر

۲۵ مهر ۱۴۰۰

 هدف از لیزر درمانی برای آکنه کاهش بافت اسکار ناشی از آسیب دیدگی پوست در گذشته است. ۹۵ درصد از افرادی که دچار آکنه شده‌ اند با مشکلات حاصل از بافت اسکار پس از آن دست و پنجه نرم می‌‌‌کنند. لیزر درمانی برای آکنه از نور متمرکز لیزر به منظور هدف قرار دادن لایه‌های فوقانی پوست استفاده می‌کند تا بافت اسکار از بین برود. لیزر درمانی علاوه بر از بین بردن بافت اسکار قدیمی، به پوست برای تولید سلول‌های سالم و جدید کمک می‌کند. اگر چه این روش درمانی به طور کامل بافت اسکار حاصل از آکنه از بین می‌برد می‌تواند به کاهش ظاهر آن و رفع درد ناشی از آکنه کمک کند.

اگر جای جوش در زندگی شما تأثیرات بد می‌گذارد، برای مشاوره در مورد بهترین روش درمان لیزری و مشاوره ی درمانی پوست در کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک و مقدس اردبیلی | دکتر الناز احمدی متخصص پوست و مو با شماره ی 02122026697 تماس بگیرید.

 لیزر آکنه چگونه انجام می‌شود؟


 لیزر درمانی به دو شیوه به رفع بافت اسکار کمک می‌کند. در ابتدا گرمایی که از دستگاه لیزر ساطع می‌شود لایه‌های فوقانی پوست که دارای بافت اسکار است را از بین می‌برد. با تخریب بافت اسکار سلول‌های جدید پوست نمایان می‌‌شوند و لطافت پوست افزایش پیدا می‌‌کند. به طور کلی نور و گرمای لیزر علاوه بر تخریب بافت آسیب دیده آکنه به افزایش گردش خون در پوست و کاهش التهاب آن و کمک می‌نمایند. لیزر درمانی باعث می‌شود که از قرمزی و برجستگی بافت اسکار کاسته شده و کوچک تر شوند. لیزردرمانی همچنین به تسریع فرایند بهبود پوست کمک می‌کند.

 انواع لیزر درمانی برای رفع بافت اسکار آکنه


 روش‌های درمانی مختلفی از قبیل لیزر درمانی وجود دارد که می‌توانند به کاهش جای جوش کمک کنند اما قبل از امتحان کردن هر روشی با متخصص پوست خود در این رابطه صحبت کنید زیرا درمان با این روش مستلزم صرف هزینه است. به عنوان مثال اگر روی پوست شما بافت اسکار خفیف وجود دارد می‌توانید به کمک درم ابریژن به بهبود بافت پوست خود بپردازید. بافت اسکار عمیق به کمک عمل جراحی برداشته می‌‌شود تا پوست بتواند به خوبی ترمیم شود. لیزر درمانی از جمله رایج‌ ترین روش‌های درمان جای جوش است که می‌‌توان از آن برای درمان بافت اسکار خفیف تا متوسط استفاده کرد.

 

انواع لیزردرمانی

 

  • لیزر ابلیشن روشی است که به از بین بردن پوست اطراف اسکار کمک می‌کند. پس از آنکه سلول‌های پوستی جدید رشد کردند باید لطافت بیشتری داشته باشند. می‌‌توان از این روش برای از بین بردن بافت اسکار عمیق استفاده کرد اما تأثیر چندانی بر بافت اسکار شدید ندارد.
  • لیزر غیر ابلیشن باعث از بین بردن لایه فوقانی پوست نمی‌شود اما می‌تواند با تحریک تولید کلاژن به بهبود ظاهر اسکار کمک کند. این نوع لیزر بدن را تحریک می‌کند به ترمیم و بازسازی پوست بپردازد تا پوست ظاهر بهتری داشته باشد.
  • لیزر فراکشنال یک نوع لیزر غیر ابلیشن است که می‌‌توان از آن برای از بین بردن ترکیبات استفاده کرد که منجر به تغییر رنگ پوست شده اند. این لیزر باعث می‌‌شود رنگ پوست به حالت طبیعی برگردد.
  • میکرونیدلینگ رادیوفرکانسی با بهره گیری از فناوری نور آبی به ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست می‌پردازد تا پپتیدها یا سایر فاکتورهای رشد بتوانند وارد پوست شوند. این فناوری می‌تواند به کاهش باکتری‌های ایجاد کننده آکنه در پوست کمک کند.
  • لیزر رنگی پالسی/ لیزر رنگی پالسی متمرکز در مواردی که روی پوست بافت اسکار ضخیم و سفت ایجاد شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو نوع لیزر به کاهش بافت اسکار کمک می‌کنند اما پزشک با توجه به نوع بافت اسکار ایجاد شده روی پوست در خصوص انتخاب بهترین لیزر تصمیم می‌گیرد.

 مزایا


مزایای لیزردرمانی

 

 اثر گذاری فوری

  لیزر درمانی برخلاف سایر روش‌های درمانی خانگی با ایجاد تأثیرات فوری همراه است. پس از درمان شما می‌توانید شاهد تغییرات مثبت در پوست خود باشید. به علت واکنش پوست به درمان با لیزر، فرآیند بهبود پوست تا چند روز پس از درمان ادامه پیدا می‌‌کند.

 درمان نواحی گسترده 

 برخی از روش‌های درمانی در افرادی که دارای آکنه یا بافت اسکار خفیف هستند مؤثر می‌باشند حال آنکه می‌توان از لیزر برای درمان نواحی گسترده پوست استفاده کرد.

 ترمیم بافت‌های عمیق پوست 

 برخی از روش‌هایی که برای درمان اسکار وجود دارند فقط لایه‌های فوقانی پوست را هدف قرار می‌‌دهند. این روش‌ها تأثیری در درمان بافت اسکار عمیق پوست ندارند. لیزر درمانی با استفاده از فناوری پیچیده می‌تواند به طور کامل لایه‌های عمیق پوست را هدف قرار دهد. لیزر درمانی می‌‌تواند نواحی خاصی از پوست را هدف قرار دارد که سایر روش‌ها تأثیر در بهبود آن ندارند.

 تسریع فرایند بهبود

  لیزر درمانی یک روش ایمن و سریع برای درمان بافت اسکار محسوب می‌شود. دوران بهبود پس از لیزر درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها از قبیل پیلینگ شیمیایی یا درم ابریژن کوتاه ‌تر است.

 انجام لیزر درمانی توسط پزشک متخصص

 می‌توان از محصولات مختلف برای ترمیم پوست استفاده کرد اما لیزر درمانی روشی است که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود که در زمینه درمان پوست و مشکلات پوستی تخصص دارد. پزشک پس از انجام ارزیابی‌های اولیه بهترین روش برای درمان مشکلات پوستی را توصیه می‌کند و از مناسب بودن شما به عنوان متقاضی درمان با لیزر اطمینان حاصل می‌نماید.

 خطرات و عوارض جانبی


 استفاده از لیزر برای درمان بافت اسکار با برخی خطرات و عوارض جانبی همراه است که با توجه به نوع لیزر مورد استفاده، نوع پوست و تعداد جلسات مورد نیاز متفاوت می‌باشند. در بخش زیر به عوارض جانبی لیزر اشاره می‌‌کنیم:

  • تورم
  • قرمزی
  • درد در محل درمان

 معمولاً درد حاصل از درمان با لیزر طی مدت ۱ تا ۲ ساعت برطرف می‌‌شود و قرمزی ایجاد شده طی مدت ۱۰ روز کاهش پیدا می‌کند. خطرات استفاده از لیزر برای کاهش بافت اسکار عبارتند از عفونت و هایپرپیگمنتیشن. اگرچه احتمال بروز این عوارض بسیار نادر است و اغلب قابل پیشگیری هستند باید قبل از شروع درمان با لیزر با پزشک خود در خصوص عوارض حاصل از آن صحبت کنید. در صورت مشاهده ترشحات، تورم شدید و تب پس از درمان با لیزر باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

 درمان با لیزر چگونه انجام می‌شود؟


 باید انتظارات شما از درمان کاملاً حقیقی باشد. به خاطر داشته باشید که لیزر درمانی به طور کامل بافت اسکار پوست را از بین نمی‌برد اما باعث می‌‌شود کمتر جلب توجه کند. پس از لیزر درمانی معمولاً پوست شما شادابی و لطافت بیشتری دارد اما به مدت چند هفته تا چند ماه به مراقبت نیاز خواهید داشت. در این دوران آسیب پذیری پوست نسبت به نور خورشید بیشتر است به همین دلیل باید حداقل نیم ساعت قبل از ترک منزل از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. حداقل به مدت ۶ تا ۸ هفته از حمام آفتاب یا انجام دادن فعالیت جسمانی در نور شدید خورشید اجتناب کنید.

 

درمان با لیزر

 

 پزشک توصیه‌های لازم در خصوص نحوه مراقبت از پوست مانند استفاده از تونر مخصوص یا کرم مرطوب کننده را به شما توصیه می‌کند تا تأثیرات لیزر افزایش یابد. باید پوست ناحیه ای که درمان شده است را همواره تمیز نگه دارید تا از بروز عفونت جلوگیری گردد. معمولاً چند روز یا حتی چند هفته طول می‌‌کشد تا قرمزی پوست برطرف گردد. در این دوران بهتر است از آرایش کردن خودداری کنید تا دچار عوارض پوستی نشوید. نتایج حاصل از درمان فوران خود را نشان نمی‌دهد و معمولاً حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا ظاهر اسکار بهبود پیدا کند اما نتایج به دست آمده دائمی هستند.

 نتیجه گیری


 اگر قصد انجام لیزر درمانی برای رفع جای جوش را دارید باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. نتایج حاصل از درمان به عوامل مختلفی از قبیل نوع و شدت بافت اسکار و توانایی پوست برای ترمیم خود بستگی دارد. نحوه اثرگذاری و میزان ماندگاری نتایج به دست آمد به خود شما بستگی دارد. پزشک پس از ارزیابی پوست می‌تواند اطلاعات بهتری در خصوص نتایج حاصل از درمان در اختیار شما قرار دهد.

 سؤالات متداول


 آیا لیزر درمانی خطر دارد؟

 پاسخ این سوال منفی است زیرا لیزر یکی از روش‌های درمانی غیر تهاجمی برای از بین بردن بافت اسکار محسوب می‌شود. لیزر از فناوری پیچیده ای استفاده می‌‌کند که امکان ترمیم بافت اسکار عمیق بدون آسیب رساندن به بافت‌های مجاور را فراهم می‌نماید.

 دوران بهبود پس از لیزر درمانی چقدر است؟

 پس از لیزر معمولاً شما نیاز چندانی به استراحت در منزل ندارید و اکثر افراد می‌توانند یک روز پس از درمان به محل کار خود برگردند. معمولاً ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا پوست پس از درمان شروع به ترمیم و بازسازی خود نماید که در این دوران می‌توانید شاهد نتایج اولیه باشید.

 چه افرادی می‌توانند متقاضی درمان با لیزر باشند؟

 همه افراد با گروه‌های پوستی متفاوت می‌توانند از مزایای لیزر درمانی بهره مند شوند. این روش در افرادی که دارای بافت اسکار عمیق هستند و به روش‌های دیگر پاسخ نداده است نتایج مطلوبی را ایجاد می‌کند. اگر زمان زیادی را صرف بهبودی پوست خود نموده اید و نتیجه مطلوب را به دست نیاورده اید بهتر است از لیزر درمانی به عنوان بهترین روش برای درمان بافت اسکار آکنه استفاده کنید.

مقالات مرتبط