مشاوره رایگان
واتساپ

بهترین روش زاویه سازی فک و صورت برای زنان و مردان

۱۵ شهریور ۱۴۰۰

 در حال حاضر زاویه‌سازی فک و صورت، یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی است که افراد برای بهبود چهره‌شان از آن استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای زاویه‌سازی فک و صورت وجود دارد. پزشک متخصص زیبایی در جلسه مشاوره در خصوص  مزایا و معایب هرکدام از روش‌ها با شما صحبت می‌کند و مناسب‌ترین روش را به شما پیشنهاد می‌کند.

روش‌های متعددی برای زاویه سازی چانه وجود دارد که عبارتند از تزریق ژل، تزریق بوتاکس و انجام عمل‌های جراحی مانند لیپوساکشن گردن و لیفت گردن.

 زاویه سازی فک با تزریق ژل چیست؟


بدون شک چانه و اصلاح ظاهری آن تأثیرات زیادی در جذابیت چهره زنان و مردان به همراه خواهد داشت. تزریق ژل در ناحیه چانه می‌‌تواند به رفع مشکلاتی از قبیل عدم تقارن فک، رفع غبغب و بهبود ویژگی‌های صورت کمک کند. زاویه سازی فک با مزایای متعددی همراه است، این فرایند موجب تقویت فک و اصلاح شکل آن شده و ویژگی‌های ظاهری صورت را بهبود می‌بخشد. در بزرگسالانی که به علت بالا رفتن سن از حجم چانه آنها کاسته شده است، تزریق ژل می‌تواند به افزایش حجم قسمت پایین صورت کمک کند و باعث شادابی و جوانی بیشتر صورت گردد.

زاویه سازی فک با ژل

 با بالا رفتن سن کاهش تراکم استخوان ناحیه فک کاملاً طبیعی است که خانم‌ها و آقایان را درگیر می‌کند. اما به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی در زنان شیوع بیشتری دارد. در برخی از افراد سلول‌های چربی در قسمت چانه تجمع پیدا می‌‌کنند و بر ظاهر چهره تاثیرات منفی می‌گذارند. در این شرایط می‌توان از تزریق ژل با هدف رفع این مشکلات استفاده کرد. تزریق ژل یک روش غیر تهاجمی و موثر است که می‌‌تواند نتایجی با ماندگاری بالا را به وجود آورد. هنگامی که ژل در ناحیه چانه تزریق می‌شود، ظاهر آن را بهبود بخشیده و در نتیجه بر کل ساختار صورت تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که گردن کشیده تر به نظر برسد.

 

 

بهترین فیلرها برای زاویه سازی چانه

 طبق تحقیقات انجام شده، هیالورونیک اسید، پلی لاکتیک اسید و کلسیم هیدروکسیل آپاتیت از جمله بهترین محصولات برای زاویه سازی چانه می‌باشند. هیالورونیک اسید ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. این محصول همانند فیلرهایی از قبیل ژوویدرم و رستالین به یک برند پرطرفدار تبدیل شده است، زیرا ایمنی و اثرگذاری بسیار خوبی در زاویه سازی چانه دارد. پلی لاکتیک اسید بدن را تحریک می‌کند که به تولید کلاژن بپردازد. استفاده از این محصول می‌تواند نتایج دائمی و بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. کلسیم هیدروکسیل آپاتیت هم فیلر دیگری است که بدن را تحریک به تولید کلاژن طبیعی می‌کند. این محصول توانسته در تحقیقات بالینی نتایج خوبی را در خصوص زاویه سازی چانه ایجاد کند.

 

چه افرادی می‌‌توانند متقاضی تزریق ژل باشند؟

 به طور کلی هر فردی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار است و قصد دارد شکل فک خود را اصلاح کند، می‌توانند کاندیدای مناسبی برای تزریق ژل باشد. درصورتیکه شما مشکل خاصی دارید و یا سیگار می‌کشید، ممکن است در معرض خطرات و عوارض جانبی قرار بگیرید. به همین دلیل بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید.

 

آیا زاویه سازی فک به رفع غبغب کمک می‌کند؟

 پاسخ این سوال مثبت است و تزریق ژل می‌‌تواند به رفع غبغب کمک نماید. تجمع چربی اضافی در ناحیه چانه و ضعیف بودن ساختار چانه باعث به وجود آمدن غبغب می‌شود. با زاویه سازی چانه به کمک ژل می‌‌توان به رفع ظاهر ناخوشایند غبغب کمک کرد.

 

زاویه سازی فک چگونه انجام می‌شود؟

 زاویه سازی فک با تزریق ژل یک روش ساده و سرپایی است که معمولا در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود. شما می‌توانید همان روز پس از جلسه مشاوره اولیه به تزریق ژل بپردازید. پزشک از کرم بی حس کننده روی ناحیه مورد نظر استفاده می‌کند تا دردی احساس نکنید. سپس پزشک از سرنگ مخصوص برای تزریق ژل در ناحیه چانه استفاده می‌کند. با توجه به ساختار چانه و نتایج مورد انتظار شما ممکن است به چندین مرحله تزریق ژل نیاز داشته باشید. پس از تزریق ژل شما نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

 زاویه سازی فک با تزریق ژل

 

دوران ریکاوری و مراقبت‌های پس از تزریق

 بروز مقداری قرمزی، تورم و درد در ناحیه تزریق طبیعی است که معمولا طی مدت چند روز برطرف می‌شود. پس از تزریق ژل باید از دستورات پزشک پیروی کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید. برخی از این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • از مصرف مشروبات الکلی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و فعالیت جسمانی شدید به مدت ۴۸ ساعت خودداری کنید.
  • از دست زدن به ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
  • به منظور کاهش تورم می‌توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید.

 

 

 

نتایج حاصل از زاویه سازی فک

 تزریق ژل یکی از روش‌های معتبر و موثر برای زاویه سازی فک و رفع مشکلاتی از قبیل افتادگی پوست می‌باشد. پس از تزریق ژل شما می‌توانید شاهد نتایج اولیه باشید، اما باید در نظر داشته باشید که نتایج نهایی طی مدت دو هفته قابل رویت می‌باشند.

 

ماندگاری نتایج حاصل از تزریق ژل چقدر است؟

 معمولاً ماندگاری نتایج حاصل از زاویه سازی فک با تزریق ژل حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه است که در برخی موارد تا ۲۴ ماه نیز ادامه خواهد داشت. هیالورونیک اسید، هیدروکسیل آپاتیت و پلی لاکتیک اسید از جمله فیلرهایی هستند که به تدریج توسط بدن جذب و تجزیه می‌شوند و پس از مدتی اثر آنها از بین می‌‌رود. به این ترتیب در صورت رضایت از نتایج اولیه می‌توانید برای تزریق مجدد ژل به پزشک خود مراجعه کنید. برخی از پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند پس از آنکه اثر ژل از بین رفت، برای تزریق مجدد اقدام کنند.

 ماندگاری نتایج تزریق ژل

 

خطرات زاویه سازی فک با تزریق ژل

زاویه سازی فک با تزریق ژل معمولا به عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، برخی از عوارض جانبی شایع تزریق‌ ژل به شرح زیر می‌باشند:

  • کبودی
  • خونریزی خفیف
  • قرمزی
  • تورم

 برخی از عوارض جانبی شدید که در موارد نادر رخ می‌دهند عبارتند از:

  • عفونت
  • آسیب دیدگی عصب
  • آسیب دیدگی پوست

 

هزینه زاویه سازی فک با تزریق ژل

 عوامل متعددی در تعیین هزینه زاویه سازی فک با تزریق ژل نقش دارند که برخی از آنها عبارتند از مقدار ژل مورد نیاز، تجربه و مهارت پزشک و موقعیت جغرافیایی مطب پزشک. اکثر فیلرها به صورت ویال یک سی سی در بازار موجود هستند، به غیر از رادیس که به صورت یک و نیم سی سی در دسترس قرار دارد. اکثر افراد با تزریق ۲ یا ۴ ویال می‌‌توانند به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

 

 

به غیر از فیلر از چه روش‌هایی برای زاویه سازی فک استفاده می‌شود؟


 اگر شما از ظاهر فک خود رضایت ندارید، می‌توانید از روش‌های دیگری به جای فیلر برای زاویه سازی فک استفاده کنید. با توجه به میزان تخصص پزشک و اهداف و نظرات شما از روش‌های متنوعی برای زاویه سازی فک استفاده می‌شود.

فیلر برای زاویه سازی فک

 

کیبلا

کیبلا یک روش غیر تهاجمی برای کاهش چربی زیر چانه است که هر جلسه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌‌کشد و شامل تزریق یک مجموعه از داروها می‌باشد. داکسی کولیک اسید ماده فعال در کیبلا است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تجزیه چربی کمک می‌کند و هنگامی که به درون چربی زیر پوست تزریق می‌شود به سرعت شروع به تخریب سلول‌های چربی خواهد کرد. پس از تخریب دیگر سلول‌ها قادر به ذخیره چربی نخواهند بود و در نتیجه غبغب از بین می‌رود و فک حالت منسجم تری پیدا می‌کند. تعداد دفعات تزریق به شرایط خاص هر فرد بستگی دارد، اما معمولاً برای کسب نتایج مطلوب هر بیمار به ۳ تا ۶ جلسه درمان نیاز خواهد داشت. در تحقیقات انجام شده حدود ۷۹ درصد از بیماران از نتایج به دست آمده پس از هفته دوازدهم رضایت داشته اند. نتایج حاصل از این روش دائمی است.

 

کول مینی

 اگر علی رغم رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از وجود چربی زیر چانه خود رنج می‌برید می‌توانید از یک روش جدید که کول مینی نام دارد بهره بگیرید. در این روش از وکیوم ساکشن و سرمای کنترل شده برای منجمد کردن چربی زیر چانه و بهبود شکل آن استفاده می‌شود. برای انجام این روش پزشک دستگاه اپلیکاتور را زیر چانه قرار می‌دهد و دو صفحه خنک کننده بدون آسیب رساندن به بافت‌های مجاور به منجمد کردن سلول‌های چربی زیر پوست می‌پردازند. طی مدت چند هفته بدن به طور طبیعی شروع به حذف سلول‌های آسیب دیده چربی خواهد کرد و شما شاهد بهبود ظاهر فک خود خواهید بود. اکثر افراد پس از یک جلسه درمان نتایج خوبی را به دست می‌‌آورند، اما نتایج نهایی پس از ۳ تا ۴ ماه به دست حاصل خواهد شد. نتایج حاصل از این روش نیز دائمی هستند و با از بین رفتن سلول‌های چربی، بدن دیگر توانایی تولید مجدد آنها را نخواهد داشت.

 

اسکالپترا

 دلایل زیادی برای شل شدن پوست چانه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از سن، ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، کاهش وزن و نیروی جاذبه. اسکالپترا یکی از فیلرهایی است که می‌تواند با افزایش حجم صورت به رفع شلی پوست زیر چانه کمک کند. اگر چه در اکثر فیلرها از هیالورونیک اسید برای افزایش حجم پوست استفاده می‌شود، اسکالپترا علت اصلی بروز این مشکل را برطرف می‌‌کند. این محصول از پلی لاکتیک اسید استفاده می‌‌کند که فرآیند تولید کلاژن را افزایش می‌‌دهد و به جوانسازی پوست کمک می‌نماید. هنگامی که این محصول درون فک تزریق می‌شود، بدن به تولید کلاژن در گونه می‌پردازد که به این ترتیب پوست این ناحیه به سمت بالا کشیده می‌شود. ماندگاری نتایج حاصل از این روش حدود ۲ سال است. افرادی که دچار افتادگی پوست قسمت میانی صورت شده‌ اند، می‌‌توانند متقاضی مناسبی برای انجام این روش باشند. افرادی که به علت کاهش شدید وزن دچار افتادگی شدید پوست شده اند، بهتر است از جراحی لیفت گردن بهره بگیرند.

ترمیتایت

ترمیتایت یک روش کم تهاجمی است که به جای جراحی لیفت صورت یا گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از امواج رادیو فرکانسی برای انتقال گرما به بافت‌های عمیق گردن و صورت استفاده می‌شود تا پوست این نواحی سفت شده و فک حالت زیباتری پیدا کند. در این روش پزشک به تزریق داروی بی حسی در ناحیه مورد نظر می‌‌پردازد سپس با استفاده از دستگاه کوچکی به طور مستقیم گرما را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند. هنگامی که انرژی رادیوفرکانسی به سلول‌های چربی برخورد می‌‌کند، به صورت کنترل شده به تخریب آنها می‌پردازد. این امر باعث می‌شود بدن به تولید کلاژن جدید بپردازد و با گذر زمان باعث جوانسازی پوست گردن و چانه شود. اکثر بیماران پس از ۳۰ روز می‌توانند شاهد نتایج اولیه باشند، اما نتایج نهایی پس از سه ماه حاصل خواهد شد. خبر خوبی که در ارتباط با این روش وجود دارد، آن است که شما فقط به یک جلسه درمان نیاز دارید تا سلول‌های چربی از بین بروند و بدون نیاز به جراحی لیفت گردن شاهد جوانسازی پوست خود باشید.

لیفت با نخ

 لیفت با نخ  یکی دیگر از روش‌های کم تهاجمی برای رفع افتادگی پوست و زاویه‌سازی چانه است. در این روش پزشک از نخ به منظور لیفت پوست و بهبود شکل فک استفاده می‌‌کند. پزشک نخ مورد نظر را از طریق سرنگ کوچکی به زیر سطح پوست هدایت می‌کند و هنگامی که در نقاط مورد نظر قرار گرفتند، به آرامی آنها را به سمت بالا می‌کشد. سپس نخ اضافی را قیچی می‌کند. قبل از انجام این مراحل پزشک از داروی بی حسی موضعی استفاده می‌کند تا دچار درد نشوید. پس از شش ماه بدن به طور طبیعی به جذب نخ می‌پردازد و به علت تولید کلاژن در اطراف نخ شما شاهد بهبود ظاهر فک خود خواهید بود. نتایج حاصل از درمان با این روش دو تا سه سال ماندگاری دارند.

لیفت با نخ برای زاویه سازی فک

 

برداشتن چربی دهانی

 برداشتن چربی دهانی روشی است که در آن پزشک برای زاویه سازی قسمت میانی صورت، یک برش کوچک درون دهان ایجاد می‌کند تا چربی قسمت پایین گونه را تخلیه کند. این روش معمولاً حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از اتمام کار پزشک اقدام به بخیه زدن ناحیه مورد نظر خواهد کرد. برای انجام این روش نیازی به استفاده از داروی بیهوشی نیست و دوران بهبودی بسیار کوتاه است. اگرچه در این روش از یک برش کوچک استفاده می‌‌شود، معمولاً به عنوان یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می‌شود.

 

لیپوساکشن

 اگر علی رغم ورزش و تناسب اندام با مشکل تجمع چربی زیر چانه خود مواجه شده اید، می‌توانید به سراغ لیپوساکشن بروید. بهتر است بدانید که لیپوساکشن نمی‌‌تواند به تنهایی به بهبود افتادگی پوست شما کمک کند. به این ترتیب می‌‌توان گفت که لیپوساکشن یک روش عالی برای بیماران جوانی است که الاستیسیته پوست آنها در سطح مطلوبی قرار دارد. لیپوساکشن یک روش تهاجمی است که تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. پزشک برای انجام این روش یک یا چند برش کوچک را زیر پوست چانه یا پشت گوش ایجاد می‌کند تا امکان ورود کانوله فراهم گردد. پزشک به کمک حرکات کوچک کانوله به تخلیه چربی اضافی زیر چانه می‌پردازد. مکانیسم عمل لیپوساکشن فراتر از تخلیه چربی است و با گرم کردن پوست باعث سفت شدن آن نیز خواهد شد. پس از لیپوساکشن شما باید به مدت سه تا چهار روز از وسیله مخصوصی برای بستن چانه استفاده کنید. اکثر بیماران می‌توانند پس از دو هفته به محل کار خود برگردند و فعالیت‌های خود را آغاز کند.

 

جراحی لیفت گردن

 جراحی لیفت گردن یکی از تهاجمی‌ترین روش‌های موجود برای رفع افتادگی پوست چانه است. در این روش پزشک به برداشتن پوست اضافی و سپس سفت کردن عضلات گردن می‌‌پردازد. پزشک با توجه به شرایط خاص بیمار از یک یا هر دو روش به منظور بهبود شکل گردن و چانه استفاده می‌کند. اگر چه جراحی لیفت گردن یک روش تهاجمی است،  معمولاً به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در این روش پزشک به ایجاد برش پشت گوش و زیر چانه خواهد پرداخت. سپس از طریق برش‌های ایجاد شده به رفع چروک و خطوط صورت می‌پردازد، عضلات گردن را سفت می‌کند و پوست اضافی را برمی‌دارد. کبودی و تورم پس از جراحی لیفت گردن طبیعی است و اکثر بیماران می‌توانند پس از دو هفته به محل کار خود برگردند. معمولاً جراحی لیفت گردن همراه با لیپوساکشن انجام می‌شود. پزشک چربی اضافی را خارج می‌کند و با کشیدن پوست گردن به جوان سازی آن کمک می‌کند.

لیفت گردن برای زاویه سازی فک

 

رادیو فرکانسی

 رادیو فرکانسی روشی است که از انرژی گرمایی به منظور تغییر شکل بافت و تحریک تولید کلاژن زیر سطح پوست استفاده می‌شود تا پوست ناحیه موردنظر سفت شود. رادیوفرکانسی یکی از روش‌های درمانی موثر است که معمولاً در کنار سایر روش‌ها از قبیل لیپوساکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بوتاکس

 بوتاکس یک ماده فلج کننده است که در دنیای زیبایی طرفداران زیادی دارد و به منظور کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از تزریق بوتاکس به منظور زاویه سازی فک استفاده کرد. بوتاکس در برخی از افراد به بهبود شکل فک کمک می‌کند اما معمولاً اثر آن طی مدت سه تا چهار ماه از بین می‌رود.

بوتاکس برای زاویه سازی فک

 

آیا تمرینات ورزشی مخصوص صورت کمک کننده است؟


 انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص صورت می‌‌تواند به بهبود انعطاف پذیری پوست کمک کند. احتمالاً شما نیز شنیده اید که انجام دادن تمرینات ورزشی مخصوص یا جویدن آدامس می‌تواند به بهبود شکل چانه کمک کند. اما این مسئله چندان حقیقت ندارد. تمرینات ورزشی مخصوص صورت باعث می‌‌شوند پوست شل تر شود و چانه شما حالت عضلانی تر پیدا کند. اگر قصد انجام دادن تمرینات مخصوص صورت را دارید – که البته تاثیری بر الاستیسیته پوست ندارند- می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

 

چرخاندن زبان

 چرخاندن زبان یکی از حرکاتی است که عضلات زیر چانه را هدف قرار می‌‌دهد. زبان خود را به سقف دهانتان و پشت دندان‌های خود بچسبانید. سپس سایر نقاط زبان خود را به قسمت فوقانی دهان تان فشار دهید و سعی کنید به منظور فعال کردن عضلات گردن و چانه خود به ایجاد صداهای ارتعاشی بپردازید. این تمرین را سه مرتبه و هر مرتبه ۱۵ بار تکرار کنید.

 

چرخش گردن

 یکی دیگر از تمریناتی که می‌تواند به بهبود شکل فک کمک کند، چرخاندن گردن است. برای انجام این تمرین می‌توانید به پشت دراز بکشید و زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید تا عضلات گردن فعال شوند. سپس چانه خود را به سمت قفسه سینه بکشید و سرتان را کمی به سمت بالا هدایت کنید. سعی کنید این تمرین را سه مرتبه و هر مرتبه ده بار انجام دهید. انجام دادن این تمرین به تقویت و افزایش حجم عضلات گردن کمک می‌‌کند و از شل شدن پوست این ناحیه جلوگیری می‌نماید. معمولا شما می‌توانید به کمک چند روش، نتایج کاملا طبیعی به دست بیاورید. در نظر داشته باشید، مراقبت صحیح از پوست و در صورت لزوم استفاده از روش‌های جراحی و غیر جراحی می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه تان برساند.

پرسش‌های متداول


ماندگاری فیلر فک چقدر است؟

2سال. نتایج تزریق فیلر فک بلافاصله مشخص می‌شوند. نتایج آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، اما معمولاً ماندگاری فیلر 2سال است.

برای تزریق فیلر به فک، چند سرنگ فیلر لازم است؟

2-4 سرنگ. اکثر افراد برای زاویه‌سازی فک با فیلر، 2-4 سرنگ لازم دارند تا فکشان برجسته و زیبا شود. افرادی که تغییرات کمتری می‌خواهند، به فیلر کمتری نیاز خواهند داشت.

آیا فیلر برای فک مناسب است؟

بله. فیلر می‌تواند باعث برجسته‌تر شدن خط فک و زاویه‌دهی به آن شود.

کدام فیلر برای خط فک مناسب‌تر است؟

بااینکه فیلرهای پوستی متنوعی وجود دارند که برای زاویه‌سازی فک مناسبند، اما معروف‌ترین و مؤثرترین آن‌ها ژوویدرم است. این فیلر هیالورونیک اسیدی، برای حجم‌دهی به صورت، مورد تأیید FDA است.

دوران ریکاوری فیلر خط فک چقدر طول می‌کشد؟

اکثر تورم ناشی از تزریق فیلر پوستی 2-3 روز بعد از تزریق برطرف خواهد شد. در نظر داشته باشید 2-4هفته بعد از تزریق، همچنان تورم کمی احساس خواهید کرد.

آیا فیلر فک جابه‌جا می‌شود؟

اگرچه امکان جابه‌جایی فیلرها وجود دارد، اما با مراجعه به پزشک معتبر و ماهر می‌توانید احتمال این عارضه‌ی جانبی را به حداقل برسانید. اگرچه جابه‌جایی فیلر نادر است، اما اگر فیلر توسط فردی تزریق شود که معتبر و ماهر نیست، احتمال این عارضه افزایش می‌یابد.

چقدر طول می‌کشد تا فیلر فک تثبیت شود؟

در تزریق فیلرهای پوستی حداکثر باید 14روز صبر کنید تا فیلر تثبیت شود.

چطور می‌توان غبغب را با فیلر برطرف کرد؟

فیلرهای مختلفی برای اصلاح نواقص و برطرف کردن غبغب وجود دارند. رایج‌ترین درمان با فیلر، استفاده از فیلرهایی است که هیالورونیک اسیدی هستند (مانند ژوویدرم). رفع غبغب با استفاده از تزریق فیلر امکان‌پذیر خواهد بود.

مقالات مرتبط