مشاوره رایگان
واتساپ

آیا تزریق ژل در بارداری و قبل از باردار شدن عوارض دارد؟

۲ آبان ۱۴۰۰

بسیاری از زنان از تزریق ژل به عنوان بخشی از برنامه زیبایی خود لذت می‌برند. برخی از زنان باردار مایلند در دوره بارداری نیز درمان خود را ادامه دهند؛ زیرا از مشاهده نتایج ثابت لذت می‌برند. با این حال استفاده از تزریق ژل در دوران بارداری یک موضوع پیچیده است. اگرچه استفاده از ژل تزریقی برای سلامتی یک زن بالغ هیچ خطری ندارد، اما تاثیرات آن بر جنین متولد نشده، چندان شفاف نیست.

لازم است درباره خطرات و مزایای استفاده از ژل تزریقی در دوران بارداری، اطلاعات کافی داشته باشید. در اینجا برخی حقایق مفید ذکر شده‌اند که باید در هنگام تصمیم گیری آنها را در نظر بگیرید.

ما متوجه هستیم که ممکن است زنان باردار تزریقات درمانی خود را از دست بدهند. بارداری یک فرآیند خسته‌کننده است و ممکن است زنان در طول این دوره احساس کنند به خود تعلقی ندارند. با این حال بهتر است برای دریافت درمان‌های ژل تزریقی، تا پس از دوره بارداری خود صبر کنید. هیچ عمل زیبایی ارزش آن را ندارد که فرزند متولد نشده خود را در معرض خطر قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تزریق ژل قبل از بارداری، هنگام بارداری و در زمان شیردهی به کلینیک زیبایی زعفرانیه، ولنجک و مقدس اردبیلی با شماره های 02122026697 تماس حاصل فرمایید.

تزریق ژل چیست؟


ژل‌های تزریقی معمولاً از اسید هیالورونیک تشکیل شده‌اند که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. انواع مختلفی از ژل‌های تزریقی وجود دارند که هر کدام از آنها برای تزریق در نواحی خاصی طراحی شده‌اند و مدت زمان دوام آنها متفاوت است. شما می‌توانید تزریق ژل را تقریباً در هر نقطه‌ای از صورت مانند لب‌ها، گونه‌ها، زیر چشم‌ها و حتی روی دست‌های خود استفاده کنید. ماندگاری اکثر ژل‌های تزریقی بین ۶ تا ۱۲ ماه است اما برای از بین بردن آن قبل از این زمان، می‌توان عمل انحلال ژل را انجام داد.

 

تزریق ژل

 

چرا توصیه می‌شود در دوران بارداری تزریق ژل انجام ندهید؟


به گفته سازمان FDA به دلیل نوسان هورمون‌های بارداری، زنان باردار و شیرده نباید از تزریق ژل استفاده کنند. این درمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جریان خون و همچنین تورم شود. به عبارتی تزریق ژل در دوره بارداری و شیردهی می‌تواند برای مادر مشکل ایجاد کند، نه نوزاد! علاوه بر این بسیاری از زنان باردار، از قبل عمل بزرگ کردن لب با استفاده از ژل را انجام داده‌اند. بنابراین تزریق مجدد ژل لب، ایده خوبی نیست؛ به خصوص اگر ترجیح شما با ژل‌هایی باشد که ماندگاری بیشتری دارند.

دوره بارداری و پس از زایمان نیز می‌تواند پوست یک زن تغییر دهد و تزریق‌ ژل می‌تواند باعث نتایج غیر منتظره شود. با این حال به دلایل اخلاقی، درباره تاثیرات تزریق ژل برای زنان باردار یا شیرده و ایمنی آن پژوهش‌های اندکی انجام شده است. از این رو به دلیل کمبود اطلاعات، سازمان FDA و بسیاری از پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که برای تزریق ژل منتظر بمانند تا دوره بارداری و شیردهی آنها به پایان برسد.

اگر باردار باشید و از بارداری خود اطلاع نداشته باشید، چه می‌شود؟


اگر در سه ماهه اول بارداری برای تزریق قرار ملاقات دارید و هنوز نمی‌دانید که باردار هستید، احتمال اندکی وجود دارد که فرزند شما تحت تاثیر این تزریق قرار بگیرد.

در صورت وجود چنین سناریویی، بعید است که تزریق ژل به شما یا نوزاد شما آسیب برساند. در تزریق ژل، مقدار اندکی از این محصولات به پوست تزریق می‌شود و ماده تزریق شده به دیگر نقاط بدن جابجا نمی‌شود. نگران بودن درباره خطرات احتمالی می‌تواند به شما یا نوزاد در حال رشد شما استرس وارد کند. بنابراین بهتر است نگران نباشید.

برای آرامش خاطر خود اگر قصد بارداری دارید، قبل از تزریق ژل آزمایش بارداری انجام دهید. اگر انتظار می‌رود باردار شوید، درمان‌های بوتاکس و ژل فیلر را تا پس از زایمان یا پایان شیردهی به تعویق بیندازید.

چه زمانی می‌توان مجدداً از تزریق ژل استفاده کرد؟


مشکلی ندارد که برای دریافت تزریق ژل خود کمی صبر کنید یا درمان‌های نگهدارنده دریافت کنید. مزیت اصلی تزریق ژل این است که نتایج آن بسیار سریع است. اگر با روش تزریق ژل آشنا باشید، می‌دانید که اسید هیالورونیک موجود در ژل تزریقی، نتایج فوری ارائه می‌کند (اگرچه ممکن است تا دو روز پس از درمان، تورم ایجاد شود). تزریق ژل را به آینده‌ی پس از متولد شدن نوزاد خود یا پس از به پایان رساندن دوره شیردهی موکول کنید

جایگزین‌های ایمن‌تر


ما متوجه هستیم که شما می‌خواهید در دوران بارداری یا به عنوان یک مادر، ظاهر بهتری داشته باشید. به خصوص اگر قبل از بارداری تزریق ژل را انجام داده باشید، این مسئله درباره شما صدق می‌کند. اگرچه هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اسید هیالورونیک موجود در ژل تزریقی ممکن است در بدن گردش پیدا کند، با این حال بسیاری از مادر‌ها ترجیح می‌دهند روش‌های بی‌خطر را انتخاب کنند. بنابراین این سوال به وجود می‌آید که به جای تزریق ژل چه کاری می‌توان انجام داد؟

 

جایگزین تزریق ژل

 

روش‌های بسیاری برای مراقبت از زیبایی خود در دوران بارداری یا شیردهی وجود دارد که ثابت شده است خطرات آنها برای نوزاد یا کودک شیرخوار در حد صفر است. یکی از رایج‌ترین آنها روش میکرونیدلینگ است. در این روش از قدرت درمانی طبیعی بدن برای دستیابی به پوست انعطاف پذیرتر، جوان‌تر و درخشان‌تر استفاده می‌شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب می‌توان روش میکرونیدلینگ را با پاکسازی پوست ترکیب کرد و برای حفظ سلامت پوست خود از یک متخصص پوست کمک گرفت.

سوالات متداول


آیا می‌توان در دوران بارداری تزریق بوتاکس را انجام داد؟

بعید است که در دوران بارداری، تزریق بوتاکس نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر اگر دوران بارداری خود را به خوبی پشت سر گذاشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم محتاط باشید و درمان بوتاکس را نیز به بعد از زایمان خود موکول کنید.

آیا تزریق ژل لب در دوران شیردهی خطری ندارد؟

بهتر است احتیاط کنید و برای تزریق ژل لب تا پس از پایان دوره زایمان و شیردهی خود صبر کنید. با این حال هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد تزریق لب می‌تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند.

اگر مادر در دوران بارداری تزریق ژل انجام دهد چه اتفاقی می‌افتد؟

سازمان FDA هشدار داده است که ایمنی این محصولات برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی مشخص نیست. به این معنا که آزمایشات کافی برای اطلاع از آنچه که اتفاق می‌افتد انجام نشده است.

آیا باید در دوران بارداری تزریق ژل لب انجام شود؟

سایز لب بسیاری از زنان در طول دوره بارداری به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است تزریق ژل لب را تا پس از زایمان به تعویق بیندازید.

مقالات مرتبط