مشاوره رایگان
واتساپ

مراقبت و سالم نگه داشتن پوست بعد از لیزر موهای زائد

۲۰ مهر ۱۴۰۰

لیزر کردن موهای زائد یک روش رایج برای خلاصی از شر موهای ناخواسته بدن است. با استفاده از فناوری پیشرفته، این روش می تواند به طور مؤثری رشد موهای زائد را در مناطق مورد نظر کاهش دهد. این تکنیک یکی از روش های بسیار ایمن و کاربردی در زمینه ی زیبایی تلقی می شود. افراد بسیاری پس از چندین جلسه لیزر موهای زائد، از نتایج موفقیت آمیز آن راضی بوده اند.

اگر برای اولین بار است که برای لیزر موهای زائد خود اقدام میکنید، بد نیست که با اقدامات مراقبتی مورد نیاز بعد از عمل آشنا شوید. مهم ترین اقدام این است که نباید پوست خود را تحریک کنید. پوست شما بلافاصله پس از لیزر موهای زائد در یک حالت حساس و آسیب پذیر قرار دارد. توصیه می شود که بسیار مراقب پوست خود باشید و به طور موقت از چندین فعالیت اجتناب کنید.

یکی از مهمترین مراحل رفع موهای زائد با لیزر مراقبت پس از درمان است، برای مشاوره درباره لیزر رفع موهای زائد به کلینیک زعفرانیه، ولنجک و مقدس اردبیلی با شماره های 02122026697 تماس بگیرید.

لیزر موهای زائد شامل چه مواردی می شود؟


در اینجا خلاصه ای از بایدها و نبایدهای بعد از لیزر موهای زائد، آورده شده است:

مابین جلسات لیزر و بعد از اتمام آن، سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید

هرچه سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد، پوست شما سریعتر بهبود می یابد. سیستم ایمنی سالم به ترمیم بدن شما کمک می کند.

برای اینکه سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسید می توانید چند کار کلیدی انجام دهید: 

  • آب زیاد بنوشید. هیدراته (رساندن مقدار زیاد آب به سلول های بدن) نگه داشتن بدن، راز داشتن یک سیستم ایمنی قوی است. این کار به دفع هرچه بیشتر سموم از بدن و احیای سلول های خونی که کلید جلوگیری از عفونت ها هستند، کمک می کند.
  • مصرف الکل را به حداقل برسانید. مصرف زیاد الکل می تواند باعث کم آبی بدن شود که این امر روند بهبودی بدن را کند می کند. در صورت امکان، از مصرف الکل به طور کامل خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. وقتی سیگار می کشید، سیستم ایمنی بدن شما باید بیشتر تلاش کند تا سموم را از بین ببرد و در نتیجه بدن شما نمی تواند تمام توان خود را صرفاً جهت بهبود وضعیت پوست بکار بگیرد. افراد غیر سیگاری نتایج بهتری می بینند و معمولاً به درمان های کمتری نسبت به افراد سیگاری نیاز دارند.

در هفته اول پوست خود را اصلاح (تراشیدن با تیغ) نکنید.

توصیه میشود که حداقل تا یک هفته از اصلاح نواحی تحت درمان اجتناب کنید. مطمئناً اصلاح ملایم می تواند برای مراقبت از پوست شما مفید باشد، اما اگر این کار را بلافاصله پس از لیزر موهای زائد انجام دهید، می تواند منجر به سوزش شدید پوست شما شود.

در این مدت، بسیار مهم است که از خاراندن پوست خود نیز اجتناب کنید. یا حتی اگر پوست شما احساس خشکی می کند، هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، پوست را کیسه یا لیف نکشید. خاراندن، مالیدن یا لایه برداری پوست تحریک شده تنها منجر به خشکی و خارش بیشتر آن میشود.

در دو روز اول نباید وکس یا اصلاح کنید. 

اصلاً توصیه نمیشود که بلافاصله بعد از لیزر، از وکس یا تیغ برای تمیزی موهای زائد و اصلاح آن ناحیه استفاده کنید. اگر بعد از لیزر موهای زائد خود متوجه رشد موهای جدید در آن ناحیه شدید، این ناحیه را لمس نکنید. نباید موهایی که در آن قسمت رشد می کنند را حداقل به مدت 48 ساعت اپیلاسیون یا وکس کنید.

 

وکس بعد از لیزر

 

موهای شما به صورت چرخه ای رشد می کند و لیزر موهایی را که در حال رشد هستند هدف قرار می دهد. بنابراین اصلاح این موهای جدید با توجه به اینکه پوست شما بعد از لیزر درمانی تحریک شده است، به پوست شما آسیب خواهد زد. خبر خوب این است که می توانید موهایی که بعد از درمان رشد می کنند را اصلاح کنید و همچنین می توانید از کرم موبر نیز استفاده کنید. اما قبل از شروع به اصلاح مناطق مورد نظر، بهتر است چند روز صبر کنید تا پوست شما بهبود یابد.

بعد از لیزر موهای زائد چقدر باید منتظر بمانید تا اصلاح کنید؟

قبل از اصلاح باید حداقل 4 الی 5 روز صبر کنید. هرچقدر بیشتر صبرکنید بهتر است. هرگز بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد خود را مستقیماً اصلاح نکنید. انجام این کار باعث سوزش و تحریک پوست ناحیه تحت درمان می شود.

بعد از لیزر موهای زائد می توانید از انواع خاصی از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

اگر پوست شما در نواحی تحت درمان احساس خشکی و خارش می کند، می توانید به جای خاراندن، پوستتان را با کرم مرطوب کننده آرام کنید.

مرطوب کننده ها انواع مختلفی دارند، برخی از آنها مخصوص استفاده بعد از لیزر موهای زائد طراحی شده اند. با این حال، از مرطوب کننده های حاوی مواد شیمیایی یا عطر استفاده نکنید، چرا که ممکن است پوست حساس شما را بیشتر تحریک کند. در عوض، از داروهای طبیعی مانند ژل آلوئه ورا استفاده کنید، که می تواند به آرامی و بدون ایجاد هر گونه تحریک یا حساسیتی، پوست را نرم و مرطوب کند.

 

مرطوب کننده بعد از لیزر

 

بعد از لیزر موهای زائد نباید از دئودورانت (محصولات ضد تعریق و بو) استفاده کنید 

این سؤال را اکثر کسانی که موهای زائد زیر بغل خود را لیزر کرده اند، در ذهن دارند. پاسخ این است که شما باید تا 24 ساعت بعد از لیزر از دئودورانت استفاده نکنید. رعایت جانب احتیاط به کاهش ریسک تحریک شدید پوست کمک می کند.

بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد دوش نگیرید

اکثر پزشکان در این باره اتفاق نظر دارند و توصیه می کنند که حداقل تا 24 ساعت پس از انجام لیزرموهای زائد از دوش گرفتن اجتناب کنید. برخی از پزشکان پیشنهاد می کنند تا 2 روز پس از لیزر منتظر بمانید، مخصوصاً افرادی که پوست حساس تری نسبت به بقیه دارند.

اما اگر دوش گرفتن واجب بود، حداقل 6 تا 8 ساعت پس از جلسه لیزر صبر کنید. از آب ولرم استفاده کنید و از استفاده از محصولات زبر و زمخت، اسکراب، دستکش لایه بردار، لیف یا اسفنج در محل درمان خود اجتناب کنید. از شامپوی بدن بدون بو و عصاره استفاده کنید و ناحیه درمان خود را به آرامی (پوست ناحیه درمان را نمالید) با حوله برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست خشک کنید.

توصیه پزشکان برای چند روزی صبر کردن قبل از این اقدامات، به دلیل آسیب موضعی و سطحی پوست ناشی از لیزر موهای زائد است. اگرچه این لیزرها آنقدر قوی نیستند که به پوست شما نفوذ کنند و تنها فولیکول های مو را از بین می برند.

فرآیند لیزر می تواند پوست اطراف را ملتهب کند.

میدانید که دوش گرفتن بعد از آفتاب سوختگی شدید چقدر دردناک است؟ اگر بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد، زیر دوش بروید، همان حس را خواهید داشت.

بعد از لیزر موهای زائد شنا نکنید

لطفاً بعد از لیزر موهای زائد از شنا کردن خودداری کنید. پوست شما تا 24 تا 48 ساعت پس از لیزر حساس باقی می ماند، بنابراین محافظت از پوست در این مدت بسیار مهم است.

این شنا نکردن شامل استخرهای شنا، دریا، دریاچه ها، رودخانه ها و همچنین مربوط به جکوزی و استخرهای خانگی نیز میشود.

عوارض جانبی لیزر موقتی است و معمولاً در بازه زمانی 24 تا 48 ساعت از بین می رود، در این مدت بهتر است از برخورد کلر به پوست خودداری کنید تا پوست شما تحریک نشود.

 

طبق دستورالعمل از کرم های تجویزی استفاده کنید

متخصص پوست ممکن است یک کرم استروئیدی برای کم کردن هرگونه درد و ناراحتی پس از لیزر تجویز کند. همچنین میتوانید برای تسکین درد از استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب استفاده کنید، اما بهتر است در مورد مصرف داروهای ضد درد با متخصص پوست خود مشورت کنید.

استفاده از کمپرس یخ 

یک دستمال تمیز و نرم را با آب خنک خیس کرده و هر چند دقیقه روی محل درمان قرار دهید. همچنین می توانید از یک کیسه یخ پیچیده در یک حوله کاغذی استفاده کنید. این روش به کاهش تورم و درد موقتی بعد از لیزر موهای زائد کمک می کند.

 

کمپرس یخ بعد از لیزر

 

بعد از لیزر موهای زائد از ورزش کردن خودداری کنید

 شما باید از ورزش کردن و استفاده از سونا به مدت 24 الی 48 ساعت اجتناب کنید. فولیکول های موی شما بسیار حساس خواهند بود، بنابراین اجتناب از هر اقدامی که باعث عرق کردن یا بالا رفتن دمای پوست شما می شود بسیار مهم است. عرق بدن حاوی باکتری هایی است که می توانند فولیکول های حساس مو را تحریک کرده و منجر به جوش زدن یا بدتر از آن منجر به بیماری پوستی شوند.

از انجام هرگونه فعالیت ورزشی که ممکن است باعث تعریق شود اجتناب کنید. فعالیت های ورزشی نظیر: دویدن، شنا، دوچرخه سواری، رقص، یوگا، تمرینات با وزنه، کلاس های پیلاتس، تمرینات تناسب اندام، زومبا و همه نوع فعالیت ورزشی به مدت 24 تا 48 ساعت.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از لیزر موهای زائد 

پس از لیزر، پوست شما حساس می شود و برای بهبودی به زمان نیاز دارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش در این زمان باعث آسیب به پوست شما می شود، بنابراین توصیه می شود از آفتاب گرفتن اجتناب کنید.

هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با قدرت حداقل 30 درصد استفاده کنید. حتماً از محصول با کیفیتی استفاده کنید که پوست را در برابر اشعه UVA (اشعه پیر کننده) و UVB (اشعه آفتاب سوختگی) محافظت می کند. توصیه میشود برای حدود یک هفته نیز کلاه لبه پهن و پیراهن آستین دار بپوشید.

نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از لیزر این است که پوست شما تیره شده و باعث ایجاد کک و مک شود. به طور معمول اگر پوست آسیب دیده در معرض نور خورشید باشد بیشتر مستعد پوسته پوسته شدن، تکه تکه شدن و حتی سرطان پوست است. 6 الی 8 هفته پس از درمان پوست قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایرادی ندارد.

برنزه نکنید

برنزه کردن میتواند خطر هیپوپیگمانتاسیون (لکه های سفید) و همچنین سوزش پوست را افزایش دهد. از لوسیون های برنزه کننده استفاده نکنید زیرا این محصولات در حالی که بی ضرر به نظر می رسند، می توانند برای پوست تازه لیزر شده، تحریک کننده باشند. در صورت استفاده از آنها ممکن است پوست شما دچار سوزش و جوش زدن شود.

مراقبت های بعد از لیزر موهای صورت


دستورالعمل مراقبتی بعد از لیزر موهای زائد صورت به طور کلی با دستورالعمل های مراقبتی بقیه قسمت های بدن یکسان است، اما برای نتایج مطلوب باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

 

مراقبت های بعد از لیزر

 

از پاک کننده ملایم استفاده کنید

اینکه مطابق هرروز قبل از خواب صورت خود را بشویید ایرادی ندارد اما شستشو صورت باید به آرامی صورت بگیرد و از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست، پوست خود را با لطافت خشک کنید و حوله یا دستمال را با شدت روی پوست خود نکشید.

پیش از هرچیزی از آرایش کردن اجتناب کنید

پوست شما به ویژه در 24 ساعت اول بعد از درمان بسیار حساس است. در این مدت، ازهرگونه آرایش کردن اجتناب کنید زیرا حتی محصولاتی که عنوان محصولات آرایشی برای پوست های حساس دارند نیز می توانند موادی داشته باشند که استفاده بلافاصله پس از لیزر از آنها باعث تحریک پوست می شود.

بعد از گذشت 24 ساعت از لیزر می توانید آرایش کنید اما اگر آرایش کردن باعث تحریک یا قرمزی پوست شد، یک روز دیگر برای بهبودی به پوست خود فرصت دهید.

بعد از هفته اول به طور مرتب لایه برداری کنید 

همانطور که فولیکول ها موهای باقی مانده را از بین می برند، ممکن است متوجه وجود مقداری ته ریش در ناحیه درمان شوید. بهترین راه برای خلاص شدن از شر کلم و کمک به بهبودی پوست، لایه برداری است.

می توانید با استفاده از یک دستمال معمولی لایه برداری کنید، اما تا یک هفته پس از درمان لایه برداری را شروع نکنید تا از تحریک ناحیه جلوگیری شود.

اجتناب از لایه برداری شیمیایی 

شما همچنین باید از لایه برداری – حتی ملایم – برای چند هفته در حالی که پوست ناحیه ی لیزر شده بهبود می یابد اجتناب کنید.

عوارض جانبی


تعدادی از عوارض جانبی وجود دارد که باید در دوره بعد از لیزر موهای زائد نیز مراقب آنها باشید. این عوارض در ساعات، روزها و هفته های بعد از لیزر موهای زائد، جزئی و موقت هستند. در صورت بروز عوارض جانبی پایدار، باید با کلینیک خود تماس بگیرید و با پزشک خود صحبت کنید.

قرمزی، سوزش و تورم جزئی

این عوارض شایع ترین عوارض جانبی است که نیاز به توجه و مراقبت های بعدی دارد. این عوارض عموماً گذرا هستند و ممکن است اینطوراحساس کنید که پوست شما کنده شده یا اپیلاسیون شده است. در اینصورت می توانید در جلسه بعدی لیزر از کرم بی حس کننده استفاده کنید تا تحمل این حالت را برایتان آسان تر کند.

نشانه های تحریک پوستی باید ظرف چند ساعت پس از جلسه لیزر کاهش یابند.

تغییرات رنگدانه 

همچنین ممکن است در محل لیزر متوجه تغییر رنگ شوید. ممکن است بعد از لیزر، پوستتان کمی تیره تر یا روشن تر شود.

با گذشت زمان این رنگدانه ها از بین می روند و رنگ پوست به حالت عادی برمی گردد.

پوسته پوسته شدن

ممکن است ببینید که پوست محل لیزر شده در حال پوسته پوسته شدن است. با اینکه این موضوع شاید برایتان نگران کننده باشد، اما باید بدانید که این پوسته پوسته شدن امری جزئی است و شما نباید نگران این موضوع باشید. برای جلوگیری از ایجاد زخم در آن ناحیه، از یک مرطوب کننده ی مرغوب استفاده کنید.

این عارضه نیز با گذشت زمان خودبه‌خود از بین میرود و پوست به حالت عادی برمی گردد.

عفونت پوست

مانند سایر روش هایی که برای از بین بردن موهای زائد استفاده میشوند، آسیب رساندن به فولیکول های مو طی این اقدامات، خطر عفونت را به همراه دارد.

در حین بهبودی پوست با ناحیه لیزر شده مانند جای زخم رفتار کنید و با پزشک عمومی یا کلینیک خود که می تواند شما را راهنمایی کند، تماس بگیرید. در صورت بروز عفونت از کرم های آنتی بیوتیک قوی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

جمع بندی


با این حال، مانند تمام عمل های زیبایی، رعایت دستورالعمل های مراقبتی پزشک، به شما در رسیدن به بهترین نتیجه ممکن کمک میکند.

مراقبت از پوست بعد از لیزر موهای زائد میتواند عوارض جانبی را به حداقل برساند، اما همه عوارض و خطرات اجتناب پذیر نیستند بنابراین تمامی تغییرات یا عوارض بعد از لیزر را سریعاً با پزشک خود در میان بگذارید.

سؤالات متداول


آیا می توان لیزر موهای زائد را برای هر قسمت از بدن انجام داد؟

لیزر را می توان در هر ناحیه ای از بدن به جز پلک ها انجام داد. محبوب ترین مناطق درمانی عبارتند از: پاها، پشت بدن، دست ها، سینه، بالای لب، زیر بغل و ناحیه بیکینی (تناسلی).

برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چند جلسه لیزر نیاز داریم؟

اکثراً مابین شش تا دوازده جلسه. این جلسات بین چهار تا هشت هفته از هم فاصله خواهند داشت.

مقالات مرتبط