مشاوره رایگان
واتساپ

لیفت با نخ: انواع روش های لیفت صورت و گردن با نخ

۱۵ آذر ۱۴۰۰

صنعت پزشکی با تکیه بر خارق‌العاده‌ترین ذهن‌ها و نبوغ‌آمیزترین فناوری‌ها هر روز ما را با یک پیشرفت جدید شگفت‌زده می‌کند. پزشکی امروزه نقش بی‌سابقه‌ای در صنعت زیبایی و آرایشی دارد. یکی از نوآوری‌های پرشماری که صنعت پزشکی در دنیای زیبایی عرضه کرده است، لیفت گردن و لیفت صورت با نخ است.

 لیفت با نخ عمل زیبایی پیشرفته‌ای است که دنیای زیبایی را از زمان عرضه‌اش مسحور خود کرده است. تمام اطلاعاتی را که برای آشنایی با این درمان زیبایی فوق‌العاده نیاز دارید، در این مقاله برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.

به کمک مشاوره با متخصصین باتجربه‌ای مانند دکتر الناز احمدی مطمئن می‌شوید که بهترین نوع لیفت با نخ را با توجه به موقعیتتان انتخاب می‌کنید و بهترین درمان و مراقبت را برای رسیدن به اهداف زیبایی منحصر‌به‌فردتان دریافت می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 09197263146 02122026697 تماس حاصل فرمایید.

لیفت با نخ چیست؟


لیفت با نخ جایگزینی برای جراحی لیفت صورت است و در اصل برای کشیدن پوست با استفاده از نخ‌های گرید پزشکی انجام می‌شود. لیفت با نخ تهاجم کمتری نسبت به جراحی لیفت صورت دارد. ابتدا متخصص مواد نخ‌مانندی را در ناحیه معینی از صورت یا گردن قرار می‌دهد، سپس نخ‌ها را می‌کشد تا پوست بالا برود و سفت و کشیده شود تا جوان سازی پوست انجام گیرد و در نتیجه پوست صورت و گردن جوان‌تر می‌شود.

لیفت با نخ که به لیفت با نخ بخیه خاردار نیز موسوم است، به‌جز صورت و گردن برای سینه‌ها نیز کاربرد دارد. قابلیت این عمل برای خوش‌تراش کردن و لیفت و کشیدن پوست شل و افتاده امید را به قلب میلیون‌ها زن و مردی برگردانده است که نگران پیری، شل شدن و افتادگی پوستشان هستند.

اگرچه لیفت با نخ از دهه 1990 وجود داشته است، فقط چند سالی است که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. لیفت با نخ مورد اقبال قرار گرفتنش را مدیون پیشرفت‌های فناورانه‌ای است که این درمان زیبایی را ایمن‌تر و حرفه‌ای‌تر کرده است.

مزایای لیفت با نخ به عنوان جایگزینی برای جراحی لیفت صورت 


آنی بودن اثر لیفت صورت

اثر لیفت با نخ بلافاصله مشخص می‌شود. بیماران بلافاصله پس از اتمام عمل لیفت با نخ متوجه تفاوت محسوسی در خط فک، گردن، ابروها و گونه‌های‌شان می‌شوند.

بهبودی سریع

چون لیفت با نخ عملی با حداقل تهاجم است، دوران بهبود آن بسیار کوتاه‌تر از جراحی لیفت صورت است. اکثر بیماران می‌توانند ظرف یک هفته در محل کار حاضر شوند.

ممکن بودن تکرار درمان 

لیفت با نخ را می‌توانید هر یک تا پنج سال یک‌بار تکرار کنید، بدون آن که مشخص شود یک عمل زیبایی را چند بار انجام داده‌اید. وقتی اثر لیفت با نخ از بین برود، به راحتی می‌توانید درمان را دوباره انجام بدهید.

تحریک تولید کلاژن

میزان کلاژن پوست به مرور زمان به‌طور طبیعی کمتر می‌شود و در نتیجه پوست پیرتر به نظر می‌رسد. وقتی متخصص نخ‌ها را وارد پوست می‌کند، واکنش التیام‌بخشی بدن را برمی‌انگیزد. ارسال کلاژن به ناحیه درمان بخشی از این واکنش التیام‌بخشی است، پوست در نتیجه کلاژن‌سازی فوراً جوان‌تر می‌شود.

لیفت با نخ برای چه کسانی مناسب است؟


اکثر افرادی که عمل زیبایی لیفت با نخ را انتخاب می‌کنند، در اواسط دهه چهارم تا اوایل دهه ششم زندگی‌شان هستند. به زبان ساده هر فرد سالمی که متوجه بروز نشانه‌های پیری زودرس روی پوستش شود، می‌تواند لیفت با نخ را برای بازیابی جوانی از دست رفته انجام بدهد.

به‌علاوه لیفت با نخ برای افرادی ایده‌آل است که از درمان‌های جراحی یا تهاجمی می‌ترسند. همچنین برخی افراد نمی‌توانند جراحی لیفت صورت را به دلیل ابتلا به عارضه‌هایی که بیهوشی را خطرناک می‌کند، انجام بدهند. لیفت با نخ جایگزینی بسیار ایمن‌تر و معقول‌تر برای این گروه از بیماران به شمار می‌آید.

لیفت با نخ برای چه کسانی مناسب نیست؟


  • افرادی که میزان شل شدن و افتادگی پوستشان بسیار شدید است؛
  • اشخاصی که ضخامت زیرپوستی‌شان کافی نیست یا ایمپلنت زیر پوستشان وجود دارد؛
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با کلاژن مانند لوپوس اریتماتوز یا لوپوس منتشر، روماتیسم مفصلی و … و
  • بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد هستند.

انواع لیفت با نخ


انواع لیفت با نخ

نخ بخیه مورد استفاده در عمل لیفت با نخ از ماده‌ای به نام پلی‌دی‌اکسانون تهیه می‌شود. این نخ بخیه معمولاً در جراحی به کار برده می‌شود و قابل جذب است. نخ بخیه «خارها» یا «مخروط‌های» بسیار ریزی دارد که به بافت صورت گیر می‌کنند تا پوست را با ملایمت به عقب بکشند و گونه‌ها و خط فک را بالا بیاورند. خارها بریدگی‌های کوچکی هستند که در نخ بخیه ایجاد می‌شوند تا لبه‌های ملایمی برای گرفتن بافت صورت به وجود بیاید. هرچند وجود این خارها مؤثر است، روش ایجادشان انسجام و قدرت نخ را از بین می‌برد. مخروط‌ها دندانه‌های قالب‌ریزی شده کوچکی هستند که به نخ بخیه متصل می‌شوند. برندهای گوناگونی نخ لیفت را تولید می‌کنند که از نظر طراحی مخروط‌های روی نخ با هم تفاوت دارند.

نوآوری‌ها و عمل‌های جدید پیوسته در حال تغییر دادن چشم‌انداز جراحی پلاستیک و درمان‌های زیبایی هستند. تکنیک‌های جدید عمل‌های مقابله با پیری فرصت‌های بی‌نظیری را برای بانوان و آقایان ایجاد کرده است تا غبار گذر سال‌ها را از چهره بدزدند، بی‌آن‌که تن به تیغ تیز جراحی بدهند.

لیفت با نخ نمونه فوق‌العاده‌ای است که نشان می‌دهد چگونه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین یا ارتقاءیافته می‌توان روح جدیدی را در صنعت درمان‌های زیبایی مقابله با پیری دمید. هرچند این تکنیک نسبتاً نوپا است، بیماران از میان روش‌های مختلف لیفت حق انتخاب دارند. در ادامه با متداول‌ترین روش‌های لیفت با نخ آشنا می‌شوید:

نخ PDO  چیست؟

نخ پلی‌دی‌اکسانون (PDO) نوعی نخ گرید پزشکی است که غالباً در عمل‌های جراحی مهمی مانند جراحی قلب باز به کار برده می‌شود. پلی‌دی‌اکسانون برخلاف دیگر نخ‌های جراحی بسیار محکم و در عین‌حال زیست‌تجزیه‌پذیر است و بدن بیمار آن را ظرف چند ماه به روشی ایمن جذب می‌کند. بااین‌حال همان‌طور که این ماده به تدریج تجزیه می‌شود، فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن را برمی‌انگیزد. بدن تولید کلاژن را اطراف نخ‌ها افزایش می‌دهد، نخ‌های جای‌گذاری شده در واقع مانند داربستی برای بازسازی سلول‌های پوستی بیشتر عمل می‌کنند. نخ PDO بیماران را در بلندمدت از راه‌حل ضدپیری اثربخشی برخوردار می‌سازد که پوست را به مرور زمان جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند.

البته تمام نخ‌های PDO مانند هم نیستند. متخصص زیبایی نخ خاردار یا بدون خار را با توجه به روش جای‌گذاری نخ‌ها و نیازهای درمانی خاص هر بیمار توصیه می‌کند.

دو نوع تکنیک و نخ PDO وجود دارد:

  • نخ خاردار: از نخ خاردار برای دستیابی به نتایج دلخواه برخی بیماران استفاده می‌شود. خارهای بسیار ظریفی روی سراسر نخ خاردار وجود دارد، این خارها از بافت می‌گیرند و گونه‌ها و پوست شل و افتاده را بالا می‌کشند. این تکنیک نتیجه چشمگیرتر و فوری‌تری را به دست می‌دهد. سپس پوست کلاژن جدید را به تدریج تولید می‌کند که باعث باقی ماندن پوست در محل جدید و ماندگارتر شدن نتیجه لیفت می‌شود.
  • نخ‌ صاف: نخ صاف همان‌طور که از نامش مشخص است، بدون خار و از نخ خاردار کوچک‌تر است. متخصص نخ صاف را به صورت عمودی و افقی به صورت شبکه‌مانند زیر پوست قرار می‌دهد. این شبکه درون پوست مانند پایه‌ای برای تولید کلاژن جدید عمل می‌کند. نتایج لیفت با نخ صاف طبیعی است، نخ به تدریج خطوط ریز را صاف می‌کند و پوست را می‌کشد.

نخ نووا ـ جدیدترین نوع لیفت با نخ

اگر قصد داشته باشید لیفت با نخ را انجام بدهید، احتمالاً نام نخ نووا (NovaThreads) به گوشتان خورده است. لیفت با نخ نووا جایگزینی غیرجراحی برای جراحی لیفت صورت است که به دلیل سادگی جای‌گذاری نخ و قابلیت استفاده برای طیف گسترده‌ای از متقاضیان به یکی از پرطرفدارترین برندهای لیفت با نخ تبدیل شده است. نخ نووا مشابه نخ PDO است، چون در این روش نیز از همان تکنیک برای زیباتر و شاداب‌تر کردن پوست استفاده می‌شود.

طرح‌های درمان لیفت با نخ نووا مشابه دیگر روش‌های لیفت با نخ PDO به صورتی منحصر‌به‌فرد برای رفع نیازهای خاص هر بیمار تهیه می‌شود. برای بانوان و آقایانی که می‌خواهند پوستی جوان‌تر و محکم‌تر داشته باشند، از نخ PDO خاردار برای بهتر گرفتن پوست شل و بالا کشیدن و قرار دادن آن در موقعیتی بهتر استفاده می‌شود. در مواردی که بیماران خواهان افزایش تولید کلاژن هستند، متخصص توصیه می‌کند که از نخ PDO صاف استفاده شود.

اینستالیفت سیلوئت

اینستالیفت سیلوئت (Silhouette InstaLift) مانند لیفت با نخ نووا، برای لیفت صورت به استفاده از نخ بخیه موقتی زیست‌تجزیه‌پذیر متکی است. اینستالیفت سیلوئت بیشتر از تحریک تولید کلاژن بر لیفت پوست متمرکز است ـ البته که نخ سیلوئت هر دو هدف را محقق می‌سازد. به همین دلیل طراحی نخ‌های مورد استفاده در این روش تاحدی متفاوت با روش‌های دیگر است. نخ سیلوئت صاف یا خاردار نیست، بلکه روی نخ‌ها مخروط‌های بسیار کوچک و پراکنده‌ای وجود دارد که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بافت پوست را بگیرند. در نتیجه نخ‌ها پوست بیشتری را جمع می‌کنند و اثر بیشتری بر لیفت گونه‌ها و خط فک می‌گذارند. نتایج حاصل از لیفت با نخ سیلوئت ماندگاری بالایی دارد و انتظار می‌رود که بیماران یک تا سه سال از جوانی بازیافته لذت ببرند.

لیفت با نخ سیلوئت به طور متوسط تقریباً 45 دقیقه طول می‌کشد و می‌توان آن را با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام داد. متخصص سوزن بسیار ظریفی را برای وارد کردن نخ‌ها درون پوست به کار می‌برد تا ناراحتی بیمار حین درمان به حداقل برسد. بیماران گاهی‌اوقات ورم و درد مختصری را به مدت چند روز تجربه می‌کنند، البته این عوارض را معمولاً می‌توان با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مدیریت کرد. در نتیجه اگر لیفت را با نخ سیلوئت انجام داده باشید، احتمالاً می‌توانید فعالیت‌های معمولتان را بلافاصله پس از درمان دنبال کنید.

کدام ناحیه‌ها را می‌توان از طریق لیفت با نخ جوان کرد؟ 


مناطق لیفت نخ

لیفت صورت بر روی ناحیه دوسوم پایینی صورت و گردن انجام می‌شود. لیفت با نخ برای ناحیه‌های زیر کاربرد دارد:

  • خط فک؛
  • غبغب؛
  • زیر چشم؛
  • ابروها و
  • گونه‌ها.

گاهی‌اوقات با توجه به نیازها و شرایط بیمار می‌توان لیفت با نخ را روی پیشانی نیز انجام داد.

آمادگی پیش از درمان


  • به بیماران توصیه می‌شود که قرص آرنیکا را از ده روز قبل از درمان برای پیشگیری از کبودی مصرف کنند؛
  • به بیماران توصیه می‌شود قرص ویتامین ث را از یک هفته قبل از درمان تا حداقل سه ماه پس از درمان مصرف کنند، ویتامین ث به تولید کلاژن کمک می‌کند؛
  • اگر مصرف مسکن لازم باشد، نباید آسپرین مصرف کنید، چون آسپرین خطر ایجاد کبودی را بیشتر می‌کند؛
  • مصرف قهوه، تنباکو و به‌طور کلی محرک‌ها قبل از لیفت با نخ ممنوع است و
  • درمان باید توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود.

مراحل لیفت با نخ


مراحل لیفت با نخ

مراحل لیفت با نخ به شرح زیر است:

  • پس از انتخاب یک کلینیک تخصصی پوست می‌توانید برای جلسه مشاوره حضوری از متخصص وقت بگیرید. متخصص پرونده پزشکی‌تان را بررسی می‌کند و از شما می‌پرسد که آیا حساسیت خاصی دارید یا خیر؛
  • تاریخ و زمان عمل پس از ارزیابی اولیه مشخص می‌شود؛
  • الکل و داروی بی‌حسی موضعی روی درمان روی پوستتان زده می‌شود تا برای عمل آماده شوید؛
  • سپس متخصص نخ‌ها را با استفاده از کانولا یا سوزنی ظریف زیر پوست وارد می‌کند. این مرحله 30 ـ 45 دقیقه طول می‌کشد و
  • سپس متخصص سوزن وارد شده را بیرون می‌کشد. در این مرحله فشار خفیفی را زیر پوست احساس خواهید کرد.

لیفت با نخ پس از بیرون کشیدن سوزن‌ها تمام می‌شود.

ترکیب کردن لیفت با نخ با عمل‌های دیگر


لیفت با نخ درمانی با حداقل تهاجم است و به همین دلیل می‌توان آن را در کنار درمان‌های غیرجراحی دیگر انجام داد تا نتایج بهتری به دست بیاید. برای مثال می‌توانید لیفت با نخ را همراه با PRP، تزریق ژل و تززیق بوتاکس، اسکالپترا، تزریق چربی و درمان‌های پرتوان دیگری مانند ترماژ یا اولترا انجام بدهید تا پوست محکم‌تر و جوان‌تر و اثر لیفت چشمگیرتر شود.

مراقبت‌های پس از درمان


دوران نقاهت پس از لیفت با نخ معمولاً کوتاه است وتقریباً بلافاصله پس از لیفت می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌تان را ازسربگیرید. نتایج درمان در روزها و هفته‌های آتی و پس از فروکش کردن کبودی و ورم مشخص می‌شود.

هرچند لیفت با نخ یک عمل سرپایی است، پس از درمان باید توصیه‌های مراقبتی را به دقت رعایت کنید تا بهترین نتیجه ممکن به دست بیاید. بسیار مهم است که از بایدها و نبایدهای بعد از لیفت با نخ اطلاع داشته باشید تا نتیجه به دست آمده حفظ شود. در ادامه هفت توصیه مهم را برای مراقبت بعد از لیفت با نخ می‌خوانید.

مالش دادن صورت

پس از لیفت با نخ باید مدتی به پوست زمان بدهید تا التیام پیدا کند. اگر صورتتان را بمالید، ممکن است نخ‌ها جابه‌جا شود و نتیجه ایده‌آل به دست نیاید. اگر لایه‌برداری منظم بخشی از برنامه روزانه مراقبت از پوستتان است، حتماً این کار را روز قبل از درمان انجام بدهید. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده، سرم یا محلول‌های تجویزی پس از لیفت با نخ ممنوع است. برای شروع کردن برنامه معمول مراقبت از پوست باید حداقل یک هفته صبر کنید.

خوابیدن روی پهلو

خوابیدن روی پهلو یا حتی شکم باعث می‌شود که به صورتتان فشار وارد شود. پس به مدت یک هفته به پهلو یا روی شکم نخوابید. سعی کنید به پشت بخوابید و بالش زیر سرتان بگذارید تا سر بالا بیاید و ورم بعد از لیفت با نخ به حداقل برسد.

ورزش سنگین

بسیاری از بیماران می‌پرسند که «می‌توانم پس از لیفت با نخ ورزش کنم؟» بله، می‌توانید؛ البته پزشکان توصیه می‌کنند که به مدت یک تا دو هفته فقط ورزش‌های سبک انجام بدهید و تا زمان التیام نیافتن محل‌های قرارگیری نخ از دویدن، دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری یا هر ورزش سنگین دیگری خودداری کنید. همچنین یوگا را نیز باید به مدت حداقل یک هفته متوقف کنید، چون بسیاری از حرکات یوگا مستلزم این است که سر را پایین‌تر از سطح قلب بیاورید، اما همان‌طور که گفته شد پس از لیفت با نخ باید سر را بالا نگه دارید.

برنامه‌ریزی رویدادهای مهم

دوران بهبود لیفت با نخ نسبتاً کوتاه است و تقریباً یک تا دو هفته طول می‌کشد. در این مدت ممکن است با درد و کبودی خفیفی مواجه شوید. در صورت امکان بهترین کار این است که لیفت با نخ را حداقل دو هفته قبل از رویدادهای مهم انجام بدهید تا مطمئن شوید که در روز موعود چهره‌ای کاملاً بی‌نقص خواهید داشت.

آرایش کردن

پس از لیفت با نخ به مدت 48 ساعت اجازه آرایش کردن ندارید؛ این مدت را باید صبر کنید تا محل‌های قرارگیری نخ التیام پیدا کند. همچنین آرایش نکردن به مدت چند روز خطر آسیب دیدن ناشی از مالش صورت را حین آرایش کردن و پاک کردن آرایش به حداقل می‌رساند.

شنا کردن

تا زمان التیام نیافتن در وان آب داغ دراز نکشید و همچنین به دلیل تقلا کردن احتمالی شنا نکنید. حالت ایده‌آل این است که برای تن به آب زدن حدود یک تا دو هفته صبر کنید.

عوارض جانبی لیفت با نخ


پس از لیفت با نخ مانند هر عمل دیگری احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. البته عوارض لیفت با نخ در مقایسه با دیگر درمان‌های لیفت صورت بسیار جزئی است. لیفت با نخ عملی با ریسک پایین است؛ درهرحال متقاضیان ممکن است پس از لیفت با نخ با عوارض جانبی زیر مواجه شوند:

  • ورم؛
  • کبودی؛
  • سرخ شدن پوست؛
  • باقی ماندن جای زخم (اسکار)؛
  • خونریزی؛
  • ایجاد شدن فرورفتگی روی پوست؛
  • لخته شدن خون؛
  • عفونت؛
  • بی‌حسی و
  • ناراحتی‌های قلبی.

بیمارانی که سابقه مشکل در التیام یافتن زخم دارند، نباید لیفت با نخ انجام بدهند.

اگر متوجه خروج ترشحات سیاه، سبز، قهوه‌ای یا قرمز از محل درمان شدید، این مشکل را بلافاصله به پزشک معالجتان اطلاع بدهید. همچنین در صورت مواجهه با ورم، تب و یا سردرد مداوم باید با پزشک تماس بگیرید.

بسیار مهم است که هر گونه بیماری یا حساسیت پوستی را به پزشک متخصصی که لیفت با نخ را انجام می‌دهد، اطلاع بدهید. به‌این‌ترتیب متخصص می‌تواند پوستتان را بهتر آنالیز کند و طرح درمان را با توجه به این ارزیابی تهیه کند. در صورت اطلاع دادن صحیح سابقه پزشکی‌تان می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

همچنین لیفت با نخ را فقط باید تحت نظر متخصص مجرب و جراح پلاستیک آموزش‌دیده انجام بدهید تا خاطرجمع شوید که خود را به دستان ماهر و مطمئنی می‌سپارید.

سوالات متداول


آیا لیفت با نخ دردناک است؟

آیا لیفت با نخ دردناک است

هرچند احساس ناراحتی خفیف پس از لیفت با نخ عادی است، اما این عمل دردناک نیست.

لیفت با نخ چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان به بزرگی ناحیه درمان و عامل‌های گوناگون بستگی دارد، به‌طور معمول این درمان 30 ـ 60 دقیقه طول می‌کشد.

نتایج لیفت با نخ بعد از گذشت چه مدتی مشخص می‌شود؟

بلافاصله پس از لیفت با نخ متوجه بهبود محسوس و لیفت آشکار ناحیه درمان می‌شوید. نتایج ظرف دو تا شش ماه آتی به تدریج و به موازات رشد کلاژن جدید بین نخ‌ها بهتر می‌شود تا پوست محکم‌تر و اثر لیفت چشمگیرتر شود. نخ PDO معمولاً ظرف شش ماه جذب می‌شود، اما نتیجه لیفت باقی می‌ماند.

ماندگاری نتایج لیفت با نخ چقدر است؟ آیا نتایج دائمی است؟

ماندگاری نتایج لیفت با نخ معمولاً 3 ـ 5 سال یا بیشتر است؛ این میزان ماندگاری برای درمانی با حداقل تهاجم عالی است. بااین توصیف عجیب نیست که لیفت با نخ یکی از محبوب‌ترین درمان‌های غیرجراحی لیفت است

مقالات مرتبط