مشاوره رایگان
واتساپ

بوتاکس نورونوکس: کاربردهای پزشکی و زیبایی آن+ هزینه

۲۴ خرداد ۱۴۰۱

بوتاکس نورونوکس ماده شیمیایی تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که در درمان اسپاسم اندام‌های فوقانی و تحتانی، دیستونی گردن (اسپاسم شدید عضلات گردن)، برخی بیماری های عضلانی چشم که به دلیل اختلالات عصبی رخ می دهند، میگرن‌های مزمن، اختلالات مثانه، تعریق بیش از حد و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین مصارف زیبایی به خصوصی مانند بهبود ظاهر خطوط گلابلار متوسط تا شدید و کاهش چین و چروک های صورت دارد.

در این مقاله اثرات، کاربردها و نکاتی در این خصوص در اختیار شما قرار داده‌ایم. امیدواریم این مقاله بتواند شما را با مزایای این محصول آشنا کند و شاید حتی باعث شود شما به این روش درمانی شبه بوتاکس فرصتی داده و آن را امتحان کنید.

شرکت تولید کننده‌ی بوتاکس نورونوکس 


شرکت تولید کننده‌ی این محصول شرکت مدیتاکس کره جنوبی است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی بیودارو است که محصولات زیبایی بسیار باکیفیتی تولید می کند، محصولاتی مثل فیلرهای پوستی HA نورامیس و پوتنفیل. با این حال، عمده شهرت این شرکت به خاطر بوتاکس نورونوکس است.

ترکیبات بوتاکس نورونوکس 


 

مانند سایر محصولات شبه بوتاکس، این محصول نیز دارای سم بوتولینوم (BTX) است. در اصل، این ماده یک نوروتوکسین است که می تواند برای سلامت انسان خطرآفرین باشد. خوشبختانه، بوتولینومِ نورونوکس در یک محیط کنترل شده ایجاد شده و تهاجمی نیست و همین موضوع باعث شده استفاده از آن ایمن باشد.

مکانسیم اثر بوتاکس نورونوکس 


با تزریق این ماده، ماهیچه  تا 6 ماه بی حرکت می‌ماند. اگرچه این اثر تزریق ترسناک به نظر می رسد، اما این روش برای اکثر افراد بین 21 تا 65 سال بی خطر است. به علاوه می تواند به طیف وسیعی از بیماران با شرایط پزشکی مختلف کمک کند. به عنوان مثال، می تواند اختلالات مثانه، میگرن و حرکات غیر ارادی عضلات را درمان کند.

کاربردهای بوتاکس نورونوکس 


اسپاستیسیتی عضلانی

این دارو برای درمان اسپاستیسیتی عضلات (سفتی و گرفتگی عضلانی) اندام های فوقانی و تحتانی (بازوها و پاها) در بیماران بزرگسال استفاده می شود. همچنین برای درمان اسپاسم عضلانی اندام‌های فوقانی (بازو) در اطفال قابل استفاده است.

بلفارواسپاسم

این دارو برای درمان انقباض غیرعادی ماهیچه های پلک یا انقباض چشم که به دلیل اختلالات عصبی رخ می دهد قابل استفاده است.

دیستونی گردن

این ماده برای درمان دیستونی گردن که به نام تورتیکولی اسپاسمودیک نیز شناخته می‌شود، استفاده می‌شود، این بیماری بسیار دردناک است و در آن عضلات گردن به‌صورت غیرارادی منقبض می‌شوند و باعث می‌شود سر فرد بپیچد یا به سمت یک طرف بچرخد.

مثانه بیش فعال

این ماده برای درمان مثانه بیش فعال که با بی اختیاری و تکرر ادرار همراه است در بیمارانی که به داروهای آنتی کولینرژیک  پاسخ نشان نمی‌دهند یا شرایط استفاده از آنها را ندارند کاربرد دارد.

خطوط صورت

این ماده برای درمان خط اخم متوسط تا شدید (خطوط گلابلار)، خطوط کانتال جانبی متوسط تا شدید (خطوط پنجه کلاغی) و خطوط پیشانی متوسط تا شدید بالای ابرو استفاده میشود.

میگرن مزمن

این ماده برای پیشگیری از میگرن یا همان سردردهای شدید ضربان دار در بیماران بزرگسال قابل استفاده است. برای آشنایی با نحوه‌ی کاربرد بوتاکس نورونوکس در درمان میگرن پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به درمان میگرن با بوتاکس را مطالعه کنید.

انحراف چشم یا استرابیسم

این دارو برای درمان استرابیسم یا انحراف چشم که در آن چشم ها با هم همسو نیستند و به جهات مختلفی معطوف میشوند استفاده می شود.

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد

این دارو برای درمان تعریق بیش از حد در بیمارانی که به درمان‌های موضعی پاسخ نمی‌دهند قابل استفاده است.

نکاتی در مورد تزریق بوتاکس نورونوکس 


دوز فراموش شده 

از آنجایی که این دارو توسط پزشک واجد شرایط در مطب‌ها یا بیمارستان‌ها تجویز می شود، احتمال فراموشی دوز بسیار پایین است اما اگر یک نوبت از تزریق دارو را فراموش کردید، بهتر است فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد 

در صورت مصرف بیش از حد به اورژانس مراجعه کرده یا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی و عمومی بوتاکس نورونوکس 

واکنش افراد مختلف به داروها متفاوت است. قبل از شروع استفاده از هر دارویی باید تداخلات احتمالی را با پزشک خود بررسی کنید.

تداخل با الکل 

توضیحات 

تداخل با الکل شناخته شده نیست اما توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

دستورالعمل ها 

تداخل با الکل شناخته شده نیست اما توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

تداخل با دارو 

  • نورتریپتیلین (متوسط)
  • استرپتومایسین (شدید)
  • آتراکوریوم (شدید)
  • آموکساپین (متوسط)
  • جنتامایسین (شدید)
  • ایمی پرامین (متوسط)

تداخل با بیماری 

  • بیماری های تنفسی 

مصرف این دارو در بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی به دلیل احتمال بروز مشکلات تنفسی باید با احتیاط بسیار زیاد باشد. نظارت دقیق بر وضعیت بالینی، تجویز دوز مناسب و پیدا کردن جایگزین مناسب در برخی موارد بسیار حائز اهمیت است.

  • دیسفاژی 

مصرف این دارو در بیمارانی که اختلالات بلع دارند به دلیل احتمال تشدید وضعیت بیمار باید با احتیاط فراوان باشد. نظارت دقیق بر وضعیت بالینی، تجویز دوز مناسب و پیدا کردن جایگزین مناسب در برخی موارد بسیار حائز اهمیت است.

  • عفونت دستگاه ادراری 

استفاده از این دارو در درمان مثانه بیش فعال برای بیمارانی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، به دلیل تشدید وضعیت بیمار ممنوع می‌باشد. توصیه میشود بر اساس شرایط بالینی بیمار، جایگزین مناسبی برای این دارو پیدا شود.

تداخل غذایی 

اطلاعاتی دردسترس نیست.

تداخلات آزمایشگاهی

اطلاعاتی در دسترس نیست.

این فهرست تداخلات دارویی به هیچ عنوان کامل نیست و شما باید پیش از مصرف، درمورد تداخلات احتمالی این ماده با داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج و تأثیر بوتاکس نورونوکس 


اثرگذاری نورونوکس معمولاً 3 تا 4 روز پس از تزریق آغاز میشود و حدود 10 روز بعد به اوج خود می رسد. در این زمان پوست فرد کاملا صاف و بدون خط و چین و چروک‌های متوسط تا شدید خواهد بود. سپس تاثیر این ماده رفته رفته کم‌تر شده و ظرف 5 تا 6 ماه کاملاً از بین می رود. تزریق دوزهای بعدی می تواند اثر ضد پیریِ موقت این ماده را طولانی تر کند.

عوارض بوتاکس نورونوکس 


خوشبختانه استفاده از این محصول شبه بوتاکس معمولاً بی‌خطر است. در بیشتر موارد بیماران هیچ عارضه جانبی‌ای را تجربه نمیکنند. با این حال، برخی از افراد به BTX حساسیت بیشتری دارند و ممکن است در تنفس، بلع و غیره دچار مشکل شوند. بنابراین، اگر بعد از درمان احساس ناخوشی کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

احتیاط‌های لازم در مورد بوتاکس نورونوکس 


بارداری 

مصرف این دارو جز در موارد ضروری برای زنان باردار ممنوع است. پزشک شما پس از بررسی شرایط و درنظر گرفتن عوارض و مزایای استفاده از این دارو بهترین روش درمانی را  برای شما مشخص خواهد کرد.

شیردهی 

مصرف این دارو در زنان شیرده مگر در موارد ضروری توصیه نمی شود. پزشک باید خطرات و فواید این روش را قبل از تجویز دارو در نظر بگیرد.

واکنش های آلرژیک شدید 

واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت شدید، با علائمی مانند شوک آنافیلاکتیک، فشار خون پایین، مشکلات تنفسی، کهیر (بثورات پوستی) و غیره ممکن است در اثر استفاده از این دارو رخ دهد. در صورت بروز واکنش های آلرژیک، فوراً مصرف را قطع کرده و اقدام به درمان کنید.

رانندگی یا کار با ماشین آلات 

این دارو در برخی از بیماران باعث کاهش توان جسمی، خواب آلودگی، سرگیجه و اختلالات بینایی می‌شود. توصیه می شود بلافاصله پس از مصرف، از فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری ذهنی هستند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین بپرهیزید.

عفونت ها 

بیماران بستریِ مبتلا به عفونت نباید از این دارو استفاده کنند زیرا ممکن است مشکل آن‌ها تشدید شود.

هزینه بوتاکس نورونوکس 


هزینه‌ی بوتاکس نورونوکس بر حسب مقدار مصرف است، یعنی مقدار بوتاکسی که برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان تزریق میکنید تعیین کننده‌ی  هزینه نهایی درمان شما خواهد بود.

عواملی مانند میزان پیری و پاسخگویی پوست شما به درمان، ناحیه درمان و غیره میتواند باعث تغییر هزینه شود

سوالات متداول 


چه مدت طول می کشد تا بوتاکس نورونوکس اثر کند؟

مدت زمان اثرگذاری این دارو به فرد مصرف کننده و هدف او از تزریق بستگی دارد.

 ماندگاری اثر بوتاکس نورونوکس چقدر است؟

مدت زمان اثربخشی این دارو بسته به فرد و مورد استفاده متفاوت است.

 آیا میتوان در زمان مصرف بوتاکس نورونوکس از الکل استفاده کرد؟

تداخل با الکل شناخته شده نیست اما توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

آیا این ماده عادت دارویی ایجاد میکند؟

هیچ گزارشی در این خصوص وجود ندارد.

 آیا بوتاکس نورونوکس در دوران بارداری قابل مصرف است؟

مصرف این دارو جز در موارد ضروری برای زنان باردار ممنوع است. پزشک شما پس از بررسی شرایط و درنظر گرفتن عوارض و مزایای استفاده از این دارو بهترین روش درمانی را  برای شما مشخص خواهد کرد.

 آیا بوتاکس نورونوکس در دوران شیردهی قابل مصرف است؟

مصرف این دارو در زنان شیرده مگر در موارد ضروری توصیه نمی شود. پزشک باید خطرات و فواید این روش را قبل از تجویز دارو در نظر بگیرد.

مقالات مرتبط