مشاوره رایگان
واتساپ

پاک کردن تاتو با لیزر، کرایو تراپی، پماد و روش های طبیعی

۲۱ آبان ۱۴۰۰

تاتو به طور فزاینده‌ای در همه جوامع محبوب شده است. تخمین زده می‌شود که 36 درصد از افراد بزرگسال آمریکایی در حال حاضر حداقل یک تاتو دارند. افراد به دلایل مختلفی تاتو می‌کنند اما گاهی اوقات نیز می‌خواهند تاتوهای قدیمی را پاک کنند. در این صورت راه‌هایی نیز برای پاک کردن تاتو وجود دارند.

یکی از رایج‌ترین دلایل تمایل افراد به پاک کردن تاتوهای ناخواسته علاقه نداشتن به طرح یا رنگ این تاتوها است. دلیل دیگر محل تاتو روی بدن است. در برخی موارد تاتو ممکن است مانعی برای شغل فرد ایجاد کند. در نهایت، تاتوها به دلایل مذهبی و فرهنگی نیز حذف می‌شوند.

به دلیل محبوبیت تاتو، هم اکنون گزینه‌های بیشتری نیز در مورد نحوه‌ی پاک کردن آن‌ها در دسترس قرار گرفته‌اند. در این مقاله، تعدادی از روش‌های پاک کردن تاتو و همچنین مزایا و معایب آن‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند.

به طور کلی، سه روش رایج برای پاک کردن تاتو در دسترس هستند. این روش‌ها شامل پاک کردن تاتو با لیزر، روش‌های طبیعی مانند سالابریژن و کرایوسرجری یا درم ابریژن می‌باشند. اگرچه این روش‌ها تنها گزینه‌های موجود نیستند. روش‌های دیگری نیز برای درمان مشکلات تاتو بسته به نوع جوهر مورد استفاده در فرآیند تاتو کردن وجود دارند. به عنوان مثال، می‌توانید سعی کنید از کرم‌های پاک‌کننده تاتو برای پاک کردن برخی از تاتوهای تازه یا کوچک استفاده کنید.

انتخاب روش‌های پزشکی برای پاک کردن تاتو ممکن است بهترین گزینه باشد. با مراجعه به یک پزشک متخصص ماهر می‌توانید از پیشرفت روند کار مطمئن باشید. در صورت تمایل به استفاده از روش‌های خانگی، باید از احتمال بروز عفونت و نحوه‌ی پیشگیری از آن آگاه باشید. در هنگام استفاده از روش‌های پزشکی یا درمان‌های خانگی همیشه آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها نقش مهمی در تضمین عدم ابتلا به عفونت و بهبود سریع زخم شما دارند. نیازی به نگهداری تاتویی که دوست ندارید وجود ندارد. با انتخاب روش‌های مناسب می‌توانید تاتو را به راحتی پاک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی پاک کردن تاتو و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر الناز احمدی متخصص پوست و مو، با شماره تلفن 02122026697 تماس حاصل فرمایید.

چگونه تاتو را پاک کنیم؟


برای پاک کردن تاتو به یک متخصص پوست ماهر مراجعه کنید. این کار نه تنها ایمن و مطمئن بلکه عاقلانه نیز هست. متخصصین پوست ماهر از روش‌های مناسب پیروی می‌کنند. متخصصین ابتدا تاتوی شما را قبل از پیشنهاد بهترین گزینه درمانی برای پاک کردن بررسی می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای پاک کردن تاتو در زعفرانیه وجود دارند که در ادامه شرح داده شده‌اند:

عمل جراحی با استفاده از لیزر 

افراد مرتباً می‌پرسند «آیا می‌توان تاتوی بسیار بادوام را از بین برد؟» پاسخ بله است. لیزر با اختلاف زیادی نسبت به سایر روش‌ها از شناخته‌شده‌ترین راه‌ها برای پاک کردن تاتو است، اگرچه روشی بسیار گران و دشوار محسوب می‌شود. در این روش، بیشتر روی پاک کردن جوهر تمرکز می‌شود تا از بین بردن لایه پوست. در روش لیزر سایه‌های رنگ‌های جوهر از طریق تاباندن نور انرژی متمرکز از یکدیگر جدا می‌شوند. تاتوهایی که رنگ یکدست تیره‌ای دارند نسبت به تاتوهای دارای سایه‌های متفاوت راحت‌تر از بین می‌روند. روش‌های غیرفعال و فعال دو نوع تکنیک لیزری هستند که از طریق آن‌ها می‌توان تاتو را پاک کرد.

کرایوسرجری

به کرایوسرجری کرایوتراپی نیز اطلاق می‌شود. از روش کرایوسرجری اغلب در برداشتن خال‌ها و درمان بدخیمی‌های پوستی استفاده می‌شود. کرایوسرجری امروزه برای پاک کردن تاتوها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار درم ابریژن (یکی دیگر از روش‌های پاک کردن تاتو) می‌توان از روش کرایوسرجری نیز استفاده کرد. طی این روش ناحیه دارای تاتو با استفاده از جریان بسیار سرد مانند نیتروژن مایع در معرض دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد. این امر باعث یخ‌زدگی ناحیه خاصی از پوست می‌شود. سپس ناحیه مورد نظر توسط روش درم ابریژن خراشیده می‌شود تا بالاترین لایه پوست از بین برود.

 

کرایوسرجری برای پاک کردن تاتو

 

اگرچه کرایوتراپی روش مناسبی برای پاک کردن انواع تاتو محسوب می‌شود، اما در عین حال فوق‌العاده دردناک است. به علاوه، این روش می‌تواند به بافت‌های پوست آسیب برساند در حالی که بالاترین لایه‌ها را از بین می‌برد. کرایوتراپی «روش نامتعارفی» برای پاک کردن تاتوهای دارای سایه‌های گوناگونی از رنگ است زیرا در صورت وجود رنگ‌هایی با سایه زرد و سبز عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. افرادی که دارای جای زخم هستند یا پوست نازک و حساسی دارند احتمالاً باید بدون آن بهبود پیدا کنند. اغلب با توجه به طبقه‌بندی روش‌های پزشکی اصلاحی رویکردهای حفاظتی آن را پوشش نمی‌دهند.

روش نور پالسی اکسپشنال

در روش نور پالسی اکسپشنال طیف گسترده‌ای از نور استفاده شده از طریق جدا کردن رنگ‌های سایه همانند آنچه در روش لیزر است به از بین بردن اپیدرم کمک می‌کند. با گذشت زمان، این ناحیه بهبود می‌یابد و همراه با بازسازی پوست تاتو محو می‌شود.

 

نور پالسی برای پاک کردن تاتو

 

مزیت این روش در کاربردی بودن و همچنین میزان درد پایین آن است و از این لحاظ به هیچ وجه مانند درمان با لیزر نیست. با این وجود، روش نور پالسی اکسپشنال در افرادی که توناژ پوست قهوه‌ای دارند عملکرد مطلوبی ندارد و همچنین هزینه آن از روش لیزر بالاتر است.

سالابریژن

سالابریژن فرآیندی است که شامل برداشتن لایه بالایی پوست با استفاده از یک محصول لایه‌بردار است. این محصول لایه‌بردار می‌تواند از سنگ پای آسیاب شده یا کریستال‌های نمک تشکیل شده باشد. سالابریژن با برداشتن لایه بالایی پوست تاتو شده همراه با رنگدانه تاتو عمل می‌کند و به پوست جدید اجازه رشد می‌دهد. از آنجایی که پوست به طور طبیعی در حال بازسازی است، هیچ خطری برای ایجاد جای زخم یا از بین رفتن جوهر در صورت استفاده از این روش وجود ندارد.

 

پاک کردن تاتو با سالابریژن

 

اگرچه سالابریژن روشی بسیار مؤثر در پاک کردن تاتو محسوب می‌شود، اما در عین حال شاید برای بیمار بسیار دردناک نیز باشد. همچنین این روش دارای زمان بهبودی طولانی است زیرا لایه‌های جدید پوست باید قبل از اقدام به انجام درمان جدید بازسازی شوند. علاوه بر این، روش‌های طبیعی مانند سالابریژن نسبت به روش‌های پاک کردن تاتو با لیزر به زمان بیشتری برای اثربخشی نیاز دارند.

درم ابریژن

درم ابریژن روشی است که طی آن از یک برس سیمی برای برداشتن بالاترین لایه‌های پوست به منظور درمان جای زخم و لک استفاده می‌شود. این روش تقریباً مانند سالابریژن از طریق برداشتن لایه بالایی پوست همراه با ذرات جوهر عمل می‌کند. علاوه بر پاک کردن تاتو، می‌توان از درم ابریژن برای درمان جای زخم و چین و چروک نیز استفاده کرد.

یکی از معایب این روش در پاک کردن تاتو مدت زمان بهبودی آن است که می‌تواند تا شش ماه یا بیشتر طول بکشد. با این حال، در صورت مراجعه به پزشک ماهر جهت درمان معمولاً جای زخمی ایجاد نمی‌شود.

کرم‌های پاک کننده تاتو 

بسیاری از کرم‌های پاک کننده‌ی تاتو در بازار ادعا می‌کنند که با شکستن رنگدانه‌ها قادر به پاک کردن تاتو هستند. متقاضیان می‌توانند از این کرم‌ها در خانه استفاده کنند، اگرچه مصرف آن‌ها برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی‌شود. هزینه استفاده از این کرم‌ها نیز پایین است.

لایهبرداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی به تدریج روی پوست تاتو شده اعمال می‌شود تا زمانی که پوست لایه‌برداری شود و به مرور زمان تاتو از بین برود.

روش‌های آسان برای پاک کردن تاتو در خانه


علی‌رغم این واقعیت که تعداد روش‌های مناسب برای پاک کردن تاتو انگشت‌شمار هستند، ممکن است بتوانید با استفاده از روش‌ها و مواد معمولی این کار را در خانه انجام دهید. در ادامه چند روش خانگی جهت پاک کردن تاتو شرح داده شده‌اند.

 مخلوط شهد، آلوئه‌ورا، ماست و نمک 

استفاده از مخلوط خانگی شهد، آلوئه‌ورا، ماست و نمک روشی خارق‌العاده برای پاک کردن تاتوهای نامطلوب است. علی‌رغم این واقعیت که ممکن است برای پاک کردن تاتو نیاز به پرداخت هزینه و استعمال برخی داروها داشته باشید، بدون شک استفاده از مخلوط خانگی شهد، آلوئه‌ورا، ماست و نمک یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های معمول است. علاوه بر این، استفاده از این مخلوط برای پوست شما معجزه می‌کند و جای زخمی را مانند روش‌های دیگر بر جا نمی‌گذارد. تنها چیزی که نیاز دارید این است که پوره آلوئه‌ورا، شهد، نمک و ماست را با هم مخلوط کنید. پس از تمیز کردن ناحیه مورد نظر، مخلوط را روی آن قرار دهید و پوست را مالش دهید. با انجام دادن این کار در طولانی مدت و پس از چند بار استفاده از مخلوط، تاتو پاک می‌شود.

لیمو و نمک

نمک سرشار از سدیم و کلر است و آب لیمو خاصیت پاک‌کنندگی دارد. نمک عمیقاً در پوست نفوذ می‌کند و به محو شدن جوهر کمک می‌کند. همچنین ماده مغذی C موجود در آب لیمو به پوست طراوت می‌دهد. متعاقباً استفاده از نمک و لیمو روشی خارق‌العاده برای از بین بردن تاتوی بسیار بادوام محسوب می‌شود. برای پاک کردن تاتو با استفاده از این روش نمک و آب لیمو ترکیب کنید. با استفاده از یک توپ پنبه‌ای این مخلوط را مدت 30 تا 60 دقیقه به ناحیه مورد نظر بمالید. ممکن است پس از پاک کردن تاتو با این محلول زخم ایجاد شود.

اسکراب زردآلو و نمک

مقداری زردآلوی تمیز را با نمک مخلوط کرده و آن را روی تاتو بمالید. نمک لایه فوقانی پوست را می‌خراشد و پوسته زردآلو جوهر را از بین می‌برد. این روش تنها تا حدودی در پاک کردن تاتو مؤثر است.

کرم خانگی پاک‌کننده تاتو 

عدم استفاده از کرم‌های پاک‌کننده تاتو که به صورت تجاری قابل دسترسی هستند تا حدودی رضایت‌بخش است. شما می‌توانید یک کرم خانگی را با استفاده از مواد جدید بسازید؛ اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ مقداری پوره آلوئه‌ورا را با یک قاشق غذاخوری آب پدریا تومنتوسا (ترجیحاً عصاره تازه برگ‌ها) و دو ظرف حاوی ماده مغذی E مخلوط کنید. مخلوط را کاملاً روی تاتو بمالید. سپس ناحیه را با آب ولرم بشویید.

مقالات مرتبط