مشاوره رایگان
واتساپ

مراقبت بعد از کاشت مو: نکات مهم برای پیشگیری از عوارض کاشت مو

۱۷ شهریور ۱۴۰۰

هنگامی که عمل کاشت مو انجام دادید، ممکن است از خود بپرسید که حالا چه کارهایی می‌توانید و چه کارهایی نمی‌توانید انجام دهید. قطعاً نمی‌خواهید موهای جدید کاشته شده‌ی خود را به هم بریزید و خطری از عفونت یا خرابی در ظاهر آن‌ها را ایجاد کنید؛ بنابراین چگونه مطمئن شوید که کارهای خطرناک و مضر را انجام نمی‌دهید؟

پزشک شما حتماً لیستی از کارهایی را که نباید بعد از کاشت مو انجام دهید، برایتان مرور می‌کند و در اختیارتان قرار می‌دهد. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که صرفاً متناسب با موقعیت شما باشد. با این حال، در این مقاله، ما به طور کلی به برخی از فعالیت‌ها و کارهای مضر و مفید بعد از کاشت مو می‌پردازیم. در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد آنچه می‌توانید و نمی‌توانید بعد از کاشت مو انجام دهید، کسب کنید. مراقبت از موها بعد از کاشت بهترین راه برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی کاشت مویتان است.

پس از عمل کاشت مو، مراقبت از سر بسیار مهم است. پوست سر بعد از این عمل به احتمال زیاد پوسته پوسته و دردناک است، و دکتر الناز احمدی در کلینیک زیبایی زعفرانیه فهرستی از دستورالعمل‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد تا مطمئن شوید که دیگر آسیبی به پوست سر خود وارد نمی‌کنید. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک تضمین می‌کند که شما در عمل کاشت مویتان موفق می‌شود و از نتایج آن راضی خواهید بود.

 

بعد از عمل کاشت مو


پس از کاشت مو، ممکن است درد و سوزشی در پوست سرتان احساس کنید و نیاز به مصرف دارو داشته باشید؛ این داروها می‌توانند شامل داروهای مسکن، داروهای آنتی‌بیوتیک برای کاهش عفونت و داروهای ضدالتهابی برای کاهش تورم باشند. در بیشتر موارد، فرد می‌تواند چند روز پس از عمل به سر کار خود بازگردد. اگر متوجه شده‌اید که موهایتان دارد می‌ریزد، این می‌تواند از دو تا سه هفته پس از عمل کاشتتان رخ دهد، که البته اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا این امر باعث رویش موهای جدید می‌شود. اکثر بیماران در طی 8 تا 12 ماه پس از عمل شاهد رشد مجدد موهای خود می‌باشند. برخی از جراحان ممکن است داروهای تقویتی رشد مو را برای بیمارانشان تجویز کنند که برای بهتر شدن روند رشد مجدد موها است، این داروها همچنین به توقف یا کند شدن رشد مو کمک می‌کنند.

 

بعد از عمل کاشت مو

 

درد

درد خفیف ممکن است چند روز پس از عمل کاشت مو احساس شود، برخی از افراد ممکن است در چند روز اول پس از عمل برای خوابیدنشان دچار مشکل شوند، معمولاً درد پس از عمل کاشت، در ناحیه اهداکننده بیشتر از ناحیه موی کاشته شده احساس می‌شود. دردهای بعد از عمل کاشت مو را می‌توان با داروهای بدون نسخه‌ای که می‌توانید از کلینیک یا داروخانه تهیه کنید، برطرف کرد.

 

تورم

در اکثر روش‌های کاشت مو، ایجاد تورم یک مورد بسیار نادر است، البته این عارضه در عمل‌های کاشت موی وسیع‌تر و بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد، به ویژه در جراحی‌هایی که کارهای زیادی روی خط رویش مو انجام شده است. تورم می‌تواند پیشانی و همچنین اطراف چشم را درگیر کند که ممکن است از دو تا پنج روز طول بکشد و می‌توان برای کاهش این علائم دارو مصرف کرد.

 

خارش

خارش بعد از کاشت مو یک عارضه شایع و معمول است که ممکن است در 7 تا 14 روز پس از عمل اتفاق بیفتد، در اکثر موارد خارش می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که بافت دارد شروع به ترمیم و بهبود می‌کند.

 

خواب

وقتی صحبت از خوابیدن بعد از عمل کاشت مو می‌شود، مهم این است که هفته بعد از عمل تا حد امکان ناحیه گیرنده‌ی مو با چیزی در تماس نباشد، از این رو پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که به پشت بخوابند و سر خود را روی بالش و کمی بالاتر قرار دهند. بالا بردن سر در طول شب به کاهش تورم کمک می‌کند.

 

جدول زمانی بهبودی پس از عمل


بعد از عمل کاشت مو، تا یک روز یا درست بعد از عمل احساس خوبی خواهید داشت، انتظار می‌رود چند روز بعد از آن احساس بی‌حسی و سوزش در پوست سر خود داشته باشید. ممکن است زخم‌های قرمز رنگی در قسمت پایین موهای کاشته شده در ناحیه گیرنده و نیز ناحیه‌ی اهداکننده وجود داشته باشد، این زخم‌ها تا مدت 10 روز به وضوح قابل مشاهده خواهند بود. از 10 روز به بعد، ظاهر پوست سرتان رفته رفته طبیعی می‌شود. بهبودی پس از عمل کاشت مو بسته به شرایط منحصر به فرد هر بیمار و نوع روشی که برای کاشت مو انجام می‌دهند و همچنین سن، رژیم غذایی، شیوه زندگی و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کند متفاوت است.

 

کاشت مو بعد از 1 ماه

پس از کاشت مو، نکاتی وجود دارند که باید مدنظر داشته باشید. این نکات شامل دوره بهبودی پس از کاشت، زمان بهبود و استراحت پس از عمل و شروع روتین مراقبت از مو می‌باشند. برای شروع، رشد موهای جدید شما ممکن است ناهماهنگ و ناهموار باشد و معمولاً حدود 10 ماه طول می‌کشد تا موها به طور کامل و با ظاهری طبیعی رشد کنند، اما زمان بهبودی هر بیمار متفاوت خواهد بود. اگر رشد مجدد موهای شما برای مدت بیشتری طول بکشد، این بدان معنا نیست که عمل کاشت مویتان مؤثر نبوده یا اصلاً تأثیری نخواهد داشت، بلکه به این معنی است که روند آن کمی بیشتر طول می‌کشد. در ماه اول پس از کاشت مو، خیلی مهم است که مراقبت‌های بعد از عمل کاشتی را که جراح به شما توصیه کرده است را دنبال کنید، مثلاً اسپری کردن (سرم) روی پوست سر که به تسریع روند بهبود و همچنین محافظت از فولیکول‌ها و هرگونه جای برش و جلوگیری از پوسته پوسته شدن زخم‌ها کمک می‌کند.

 

کاشت مو پس از 2 تا 3 ماه

همچنین مراجعه به پزشک برای بررسی نتایج عمل کاشت، امری بسیار ضروری است؛ پس از بهبود محل برش‌های جراحی روی پوست سر، می‌توانید اجازه دهید که پوست سر به طور طبیعی مسیر خود را طی کند و موهایتان به طور طبیعی شروع به رشد کنند. از این دوره به بعد ممکن است دچار ریزش مو و “شوک مو” شوید، این امری طبیعی است و به رشد مجدد فولیکول‌های کاشته شده کمک می‌کند. رشد موها منظم‌تر خواهد شد و هیچ کس متوجه نخواهد شد که شما به تازگی عمل کاشت مو انجام داده‌اید، پس از این فرایند ریزش مو، موها از ماه دوم تا سوم دوباره شروع به روییده شدن کرده و دوباره ظاهر می‌شوند. جراح شما از شما می‌خواهد تا برای چکاپ به مطب او مراجعه کنید، این امر برای بررسی وضعیت همه چیز و عکس گرفتن از روند پیشرفت نتایج عمل شما است. حتماً باید سر وقت ویزیت‌های چکاپ خود را انجام دهید روند بهبودی در افراد متفاوت است و هر کس فرایند درمانی متفاوتی را طی می‌کند، این ویزیت‌ها فرصتی برای پاسخگویی به سؤالات یا مسائلی است که ممکن است در مورد کاشت مو، مراقبت‌های بعد از آن یا نتایج حاصل از عمل داشته باشید.

 

باید و نبایدهای پس از عمل کاشت مو


اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

پس از کاشت مو، پوست سر خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید. دوری کردن از نو خورشید پس از عمل کاشت مو، کاری ضروری است. اگر هنوز پوست سرتان متورم است، این یک مسئله جدی است. برای برخی، این کار ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد، به ویژه اگر کارتان در فضای بیرون است. در این صورت، حتماً از سر خود با یک کلاه محافظت کنید.

 

پس از عمل کاشت مو

 

تا سی روز بعد از عمل کاشت مو سیگار نکشید

ممکن است تعجب کنید که سیگار کشیدن با کاشت مو چه ارتباطی دارد، اما در واقع دلیل خوب و قانع کننده‌ای وجود دارد که شما نباید تا یک ماه پس از عمل کاشت مو، سیگار بکشید. سیگار کشیدن می‌تواند جریان خون در فولیکول‌های مو را کندتر کند، که این امر روند بهبودی را سخت‌تر خواهد کرد؛ همچنین می‌تواند رشد موهای جدید را متوقف کند، که هدف نهایی این عمل است. اگرچه لازم است که سیگار را به مدت حداقل 30 روز ترک کنید، اما ترک آن برای همیشه حتی خیلی بهتر خواهد بود. سیگار کشیدن پیامدهای جدی را برای سلامتی به همراه دارد، از جمله سرطان ریه، که برای شما بدتر از طاس شدن است.

 

تا یک هفته بعد از عمل اصلاً ورزش نکنید

مانند هر عمل جراحی دیگر، باید بعد از این عمل نیز ورزش کردن را محدود کنید. ورزش بیش از حد باعث افزایش فشار خون شما می‌شود که این امر می‌تواند باعث خونریزی یا بیرون آمدن موی کاشته شده شود.

 

حداقل 10 روز بعد از عمل کاشت مو، از انجام تمرینات سنگین خودداری کنید

حداقل 10 روز پس از عمل کاشت مو، از انجام دادن ورزش‌های سنگین خودداری کنید. این امر برای اطمینان از این است که موهای پیوند خورده از پوست سر جدا نشوند و یا به طور تصادفی باعث ضربه به پوست سر نشوید و ورزش‌های شدیدتر این احتمال را بیشتر می‌کنند. می‌توانید چهار روز پس از انجام این عمل، ورزش‌های سبکی مانند یوگا یا پیاده‌روی را شروع کنید. البته در این مورد هم باید توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها هم ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند و اگر متوجه این موضوع شدید، باید تا روز دهم از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید. در صورت مشاهده خونریزی از پوست سر نیز این فعالیت‌ها باید محدود شوند. برخی از پزشکان ممکن است از بیماران خود بخواهند که به دلیل شرایط شخصی حتی برای مدت زمان طولانی‌تری ورزش نکنند. هرچقدر که پزشک به شما بگوید قبل از ورزش صبر کنید، دقیقاً باید تا همان مدت ورزش را کنار بگذارید. قبل از این زمان توصیه شده، به این دلیل که شخص دیگری زودتر از این موعد شروع به ورزش کرده است و یا در مقاله‌ای خواندید که می‌توان زودتر از این زمان ورزش را شروع کنید، شروع به فعالیت ورزشی نکنید؛ همیشه باید از توصیه پزشک خود پیروی کنید، زیرا او شرایط منحصربه‌فرد شما را خیلی بهتر از دیگران می‌داند.

 

زود به سر کار بازنگردید

افرادی هستند که ممکن است فکر کنند کاشت مو یک روش آسان و بدون خطر است و اگرچه ممکن است در مقایسه با سایر روش‌ها راحت‌تر باشد، همچنان باید چند روز از کارتان دور بمانید. پزشک به شما زمان مناسب بعد از عمل کاشت را برای برگشتن به سر کارتان خواهد گرفت و وقتی زمان آن فرا رسید، شما هنوز هم باید کار را به روش راحت‌تر انجام دهید و در ابتدا هیچ کار سختی انجام ندهید.

 

به دستورات پزشک خود گوش دهید

پزشک دستورالعمل مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو را در اختیارتان قرار خواهد داد. شما باید این دستورات را به‌خوبی رعایت کنید. همچنین ممکن است پزشک داروهایی مانند مسکن یا آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز کند تا بعد از عمل کاشت مصرف کنید. باید این داروها را به مقدار و مدت زمان توصیه شده مصرف کنید، تا مطمئن شوید که دچار عفونت نمی‌شوید و یا در نتایج عمل کاشت اختلالی وارد نمی‌شود.

 

کارهایی را که باعث تعریق زیاد می‌شود انجام ندهید

ورزش می‌تواند باعث تعریق زیاد شود، البته رفتن به سونا یا بیرون از خانه ماندن در یک روز بسیار گرم نیز همین‌طور است. باید از تعریق زیاد خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به بروز عفونت در محل کاشت مو شود. اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید هوا بسیار گرم است، در اولین ماه پس از عمل کاشت مو، تا جایی که امکان دارد در داخل خانه بمانید.

همچنین باید از انجام هرگونه فعالیت بدنی که باعث عرق کردن شدید شما می‌شود، خودداری کنید. اگر شغلی که دارید مستلزم فعالیت بدنی است، به خصوص اگر در طول انجام آن عرق می‌کنید، در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. در مدت بهبودی از عمل کاشت مو، ممکن است لازم باشد حتی زمان بیشتری را از کار دور بمانید یا وسایل خاصی را برای این کار تهیه کنید.

 

در حالت صاف و قائم بمانید

اگرچه ممکن است این توصیه چندان جدی به نظر نرسد، اما باید از زیاد خم شدن به جلو، برگشتن به عقب یا انجام فعالیت‌های زیاد که باعث هجوم بردن خون به شمت سرتان می‌شود، اجتناب کنید، به این دلیل که این امر که می‌تواند باعث خونریزی بیش از حد شود، که در نتیجه ممکن است منجر به خارش پوست یا عمل نکردن پیوند مو شود. تا جای ممکن خودتان را به حالت صاف و قائم نگه دارید.

می‌توانید یوگا و سایر تمرینات سبک را پس از یک هفته پس از کاشت مو شروع کنید. با این حال، باید توجه داشته باشید که ایستادن روی سر یا حرکتی که در آن آویزان می‌مانید، برای پوست سر پس از پیوند خوب نیست. در عوض، باید از انجام دادن چنین حرکاتی خودداری کنید.

 

رژیم غذایی بعد از کاشت مو


رژیم غذایی نقش مهمی در موفقیت عمل کاشت مو دارد. شاید باورتان نشود اما برای بهبودی کافی در روند رشد مو به مواد مغذی نیاز است. در حال حاضر مشاهده می‌شود که اکثر پزشکان یک برنامه رژیم غذایی به بیمار خود ارائه می‌دهند که بیمار باید برای دستیابی به نتایج مطلوب، آن را رعایت کند.

 

رژیم غذایی بعد از کاشت مو

 

مواد مغذی ضروری برای موفقیت کاشت مو عبارت‌اند از:

 

آهن

لوبیا، اسفناج و روغن دانه‌ها منبع عالی آهن هستند و برای سلامت مو مفید می‌باشند. سبزی‌های برگ سبز مختلفی وجود دارد که منبع خوبی از آهن هستند. آهن یک عنصر مهم برای بافت مو است و همچنین به جریان مناسب اکسیژن کمک می‌کند که منجر به رشد خوب مو می‌شود.

 

آهن برای مو

 

زینک

مطالعات مختلف نشان داده است که زینک یا روی برای سلامت مو ضروری است. این ماده به ساخت سلول‌های سالم، تعادل هورمون‌ها و جذب مواد مغذی ضروری کمک می‌کند. رشد موهای سالم به این خاطر امکان‌پذیر است که زینک به تولید DNA و RNA کمک می‌کند. برخی از منابع غذایی زینک عبارت‌اند از آجیل، تخم‌مرغ، پنیر، غذاهای دریایی، غلات کامل و صدف.

 

زینک برای مو

 

ویتامین D

فولیکول‌های مو نسبت به هورمون‌ها حساس می‌شوند و چندین مطالعه نشان داده است که ویتامین D، یک ماده مغذی فوق‌العاده برای فعال شدن رشد سلول‌های مو است. مطالعات نشان داده است که بیشتر افراد کمبود ویتامین D دارد که این مسئله خود مشکلات آلوپسی (ریزش مو) را تحریک می‌کند.

بنابراین، بیمارانی که عمل کاشت مو انجام می‌دهند، باید غذاهایی سرشار از ویتامین D مانند روغن کبد، ماهی، آب پرتقال غنی شده، ماهی قزل آلا و قارچ را بیشتر مصرف کنند. علاوه بر این، قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب مهم است. برای این منظور بهتر است 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی انجام دهید.

 

امگا 3

امگا 3 یکی دیگر از عناصر مهم در رشد مو است. قرص‌های مختلفی از این عنصر در بازار موجود می‌باشد که می‌توانید به صورت مکمل‌های غذایی تهیه کنید. بدن به‌تنهایی قادر به تولید امگا 3 نیست، برای جبران این ماده در بدن می‌توانید دانه کدو تنبل، ماهی قزل آلا، سالمون و تخم کتان را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این نوع مواد غذایی برای ساقه مو بسیار مفید هستند. علاوه بر این، برای حفظ رطوبت پوست سر و تحریک رشد مو، مصرف آب را افزایش دهید.

 

امگا 3 برای مو

 

پروتئین

پروتئین منبع مهمی برای بافت مو و بدن است. پس از کاشت مو، اگر بیمار یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین را در پیش بگیرد، این کار به بهبود سریع‌تر او کمک می‌کند و همچنین منجر به بهتر شدن روند رشد مو می‌شود. باید به سراغ غذاهای غنی از پروتئین با کیفیت بالا مانند حبوبات، توفو، گردو، تخم‌مرغ، لوبیا، ماهی و گوشت سفید بروید.

 

نحوه شستن موها پس از کاشت مو؟


شستن موها یکی از قسمت‌های مهم در مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو است. بعد از کاشت مو، وقتی نوبت به شستن موها می‌رسد، حتماً مراقب باشید که موهای کاشته شده را بیرون نکشید یا کاری نکنید که باعث خونریزی یا درد شود. پزشکان توصیه می‌کنند که موهای خود را بعد از عمل کاشت بشویید، این کار برای کاهش خطر عفونت و همچنین از بین بردن خون باقی‌مانده، پوسته‌ها یا زخم‌های خشک‌شده از پوست سر است.

ما سعی کردیم در این قسمت به سؤالات شما در مورد نحوه‌ی شستشوی موها پس از عمل کاشت مو پاسخ دهیم:

  • ترفند شستن موها بعد از عمل کاشت مو این است که مراقب آن باشید. هرگونه مالش، ناخن کشیدن یا ضربه‌های سنگین برای موهای کاشته شده شما مضر است و کاملاً به این گفته‌ها اعتماد کنید و مراقب باشید.
  • شامپو یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار دهید. شامپوی شما باید فاقد پارابن و حاوی مواد طبیعی احیا کننده باشد. هنگام شامپو زدن موهای خود، همیشه گرافت ها (موهای پیوندی) را به آرامی لمس کنید و انگشتان خود را در امتداد یک سطح عمودی بکشید، هرگز آن‌ها را به صورت پهلو به پهلو یا با حرکتی دایره‌ای مالش ندهید. حتماً به خاطر داشته باشید: ماساژ ندهید! بعد از روز سیزدهم، باید بتوانید موهای خود را به آرامی ماساژ دهید تا پوسته‌های باقی‌مانده از روند بهبودی سر، کاملاً پاک شوند.
  • بهترین زمان شستن موها بعد از عمل کاشت مو در افراد مختلف متفاوت است. زمان مناسب برای شستشوی موها بعد از عمل کاشت را جراح به شما می‌گوید. اگرچه، معمولاً بهترین زمان برای شستشوی سر، 2 تا 4 روز پس از عمل است.

 

شستن موها پس از کاشت مو

 

نتایج پس از کاشت مو چگونه است؟


از 1 تا 6 ماه پس از عمل کاشت مو، موهای شما شروع به رویش و ضخیم شدن می‌کنند؛ اولین رشد طبیعی موها 2 تا 3 ماه پس از عمل شما شروع می‌شود؛ موهای روییده شده ممکن است به صورت تکه‌تکه و غیر یکسان باشند، البته این به دلیل آن است فولیکول‌ها در زمان‌های مختلف عمل می‌کنند. طی 5 تا 8 ماه آینده، بیشتر فولیکول‌ها مجدداً در حال رویش مو خواهند بود، در حدود ماه دهم، اکثر بیماران کاشت مو دارای یک سر کامل و یکدستی از موهای سالم طبیعی هستند. در این مرحله همچنین می‌توانید موهای خود را کوتاه کنید. 12 ماه پس از عمل، یک ویزیت با جراح خود خواهید داشت، این ویزیت شامل بررسی خط مو و ارزیابی نحوه رشد و مشاهده‌ی نتیجه کلی نهایی می‌باشد.

وقتی نوبت به عمل کاشت مو می‌رسد، در افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، موها در نواحی کاشته شده سرشان رشد می‌کنند. موهای جدید ممکن است کم و بیش متراکم باشند و همه این‌ها بستگی به سستی پوست سر بیمار و همچنین میزان شل شدن پوست سر او، تراکم فولیکول‌ها در نواحی کاشته شده، کیفیت موها و فر یا صاف بودن موها دارد.

 

نتایج پس از کاشت مو

 

سؤالات متداول


آیا می‌توان بعد از کاشت مو ورزش کرد؟

روز بعد از عمل کاشت مو، باید از هرگونه فعالیت بدنی اجتناب کنید، این فعالیت‌ها شامل ورزش، کار و پیاده‌روی غیرضروری هستند. در هفته اول پس از عمل می‌توانید فعالیت‌های سبکی انجام دهید، اما توصیه می‌کنیم ورزش و فعالیت‌های سنگینی مثل بلند کردن اجسام و خم شدن را انجام ندهید. در روز سوم پس از عمل کاشت مو، می‌توانید راه بروید، اما مراقب باشید که بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.

 

آیا بعد از کاشت مو باید دارو مصرف کرد؟

بعد از کاشت مو ممکن است جراح مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و کرم ضد باکتری را به بیمار توصیه کند، این کرم را می‌توان در چند روز اول روی زخم‌ها استعمال کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف داروهایی که ممکن است بعد از عمل کاشت مو نیاز باشد، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا بعد از کاشت مو، هنوز هم ممکن است موهایمان را از دست بدهیم؟

بله اما جای نگرانی نیست زیرا این ریزش مو طبیعی است، ممکن است حدود دو تا سه هفته پس از جراحی موهای کاشته شده شما شروع به ریزش کنند، اکثر افراد حدود 8 تا 12 ماه پس از عمل شاهد رویش مجدد موهای جدید خواهند بود.

 

بعد از کاشت مو از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

وقتی صحبت از غذا خوردن بعد از عمل کاشت مو می‌شود، توجه به این نکته ضروری است که رژیم‌های فاقد اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی مهم ممکن است باعث اختلال در عملکرد فولیکول‌های مو شوند و منجر به تنگ شدن مناطق یا طاس ماندن برخی مناطق شوند. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می‌تواند به روند بهبودی شما و همچنین می‌تواند به رشد موهای جدید کمک کند.

پس از کاشت مو، بیمار نباید غذاهای تند و فست فود خورد. علاوه بر این، از خوردن نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند باید خودداری کنید. ایجاد یک سری تغییرات کوچک در رژیم غذایی می‌تواند در طولانی‌مدت به شما کمک کند و کمک می‌کند تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. همچنین، بیمار نباید در این مدت بهبودی سیگار بکشد و الکل مصرف کند زیرا روند بهبود را نیز مختل یا حتی متوقف می‌کند.

مقالات مرتبط