مشاوره رایگان
واتساپ

لیزر موهای زائد در بارداری: عوارض و خطرات

۲۵ دی ۱۴۰۰

بدن بانوان باردار در این دوران حساس دچار تغییرات زیادی می‌شود که یکی از آنها تغییرات هورمونی است. در این میان رشد بیش از حد موهای زائد از جمله پیامدهای تغییرات هورمونی است.

لیزر موهای زائد یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن این موها است. اما آیا انجام این روش در دوران بارداری نیز امن است یا ممکن است برای مادر و جنین خطراتی در پی داشته باشد؟

اگرچه لیزر موهای زائد روشی بی خطر است اما بهتر است از انجام آن در دوران بارداری اجتناب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک زیبایی دکتر الناز احمدی با شماره 02122026697 تماس حاصل فرمایید.

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می‌برد؟


لیزر چگونه موهای زائد را از بین می‌برد؟

پزشک یا تکنیسین لیزر پرتوی نور لیزر را به سمت ناحیه مورد نظر می‌گیرد. لیزر رنگدانه‌های تیره موجود در تک‌تک تارهای مو را هدف می‌گیرد؛ گرمای لیزر از ساقه مو رو به پایین می‌رود و به فولیکول می‌رسد.

اگر گرما فولیکول را کاملاً تخریب ‌کند، مو دوباره رشد نخواهد کرد. اما چنانچه فولیکول فقط صدمه ببیند، ممکن است مو دوباره رشد کند، البته این بار نازک‌تر و روشن‌تر خواهد بود.

آیا لیزر روش ایمنی برای از بین بردن موهای زائد در دوران بارداری است؟


بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نشود. البته لیزر روش ایمنی برای رفع موهای زائد است، اما در حال حاضر مطالعات بلندمدتی انجام نشده است که عوارض لیزر موهای زائد را بر روی جنین بررسی کرده باشد. به همین دلیل بهترین کار این است که جانب احتیاط را رعایت کنید و لیزر موهای زائد را در دوران بارداری انجام ندهید.

بعید است به زودی پژوهشی در زمینه خطرات لیزر موهای زائد در بارداری انجام شود، چون دانشمندان نمی‌خواهند عمداً مادر و جنین را در معرض روش‌ها و فراورده‌های بالقوه خطرناک قرار بدهند و سلامتشان را به خطر بیاندازند.

اگرچه لیزر موهای زائد عموماً روش ایمنی محسوب می‌شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به خانم‌ها توصیه می‌کنند که این درمان را در بارداری انجام ندهند، چون هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که لیزر موهای زائد برای مادر و نوزاد بدون خطر است. وقتی پژوهشی وجود نداشته باشد، پزشکان احتیاط می‌کنند. پس صبر کنید تا فرزندتان به سلامت متولد شود، بعد برای لیزر موهای زائد اقدام کنید.

به جز ایمنی دلایل دیگری هم برای عقب انداختن لیزر موهای زائد وجود دارد؟


تیره شدن رنگ پوست یکی از شایع‌ترین تغییراتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد، به این عارضه اصطلاحاً هایپرپیگمانتاسیون یا همان تیره شدن پوست می‌گویند.

لیزر موهای زائد زمانی بیشترین تأثیر را دارد که تضادی بین رنگ پوست و رنگ مو وجود داشته باشد. اگر هایپرپیگمانتاسیون رنگ پوست موضع درمان را به رنگ مو نزدیک کرده باشد، تاثیرگذاری لیزردرمانی کمتر خواهد شد.

به‌علاوه بارداری چرخه عادی رشد مو را مختل می‌کند. برای این‌که لیزردرمانی موثر باشد، ممکن است لازم باشد که درمان را شش بار تکرار کنید. جلسات لیزردرمانی در حالت ایده‌آل در مرحله رشد فعال چرخه انجام می‌شود. اما چون هورمون‌های بارداری مدت بعضی مراحل را تغییر می‌دهد، احتمال دارد درمان در مرحله اشتباهی انجام شود.

ضمناً بحث حساسیت پوست نیز مطرح است. بارداری خون‌رسانی سراسر بدن را افزایش می‌دهد و پوست سینه‌ها و شکم را می‌کشد. بنابراین ممکن است لیزر موهای زائد در زمانی که پوست در وضعیت حساس‌تری قرار دارد، ناراحت‌کننده باشد.

اگر بخواهم برای بارداری اقدام کنم، می‌توانم لیزر موهای زائد را انجام بدهم؟


اگرچه هیچ‌گونه شواهدی دال بر اثر نامطلوب لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن وجود ندارد، به دست آوردن نتایج رضایت‌بخش از لیزر موهای زائد به چندین بار تکرار نیاز دارد و دوره درمان چند ماه طول می‌کشد. بنابراین اگر می‌خواهید درمان را در زمان اقدام برای بارداری انجام بدهید، پیش از شروع لیزردرمانی با پزشک مشورت کنید.

چند وقت پس از زایمان می‌توانم لیزر موهای زائد را انجام بدهم؟


مراقبت‌های پس از زایمان فرایندی بلندمدت است و زایمان اتفاقی نیست که در یک روز رخ بدهد و بعد از آن به هیچ مراقبتی نیاز نداشته باشید. در چند ماه نخست پس از زایمان باید مرتب به متخصص زنان مراجعه کنید تا تحت نظر باشید و از تغییرات بدنتان مطلع شوید.

پزشک بهترین فردی است که می‌تواند کمکتان کند تا متوجه شوید که چه زمانی هورمون‌هایتان به حالت عادی برگشته است و پوست آماده لیزردرمانی است. توصیه‌های پزشک در صورتی‌که زخم یا جراحتی پس از زایمان یا اپیزیوتومی وجود داشته باشد، بسیار مهم خواهد بود.

روش‌های جایگزین برای رفع موهای زائد در دوران بارداری


روش‌های جایگزین برای رفع موهای زائد در دوران بارداری

بهترین کار این است که لیزر موهای زائد را به بعد از زایمان موکول کنید و در دوران بارداری از راه‌های دیگری برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنید. در ادامه با چند روش ایمن برای رفع موهای زائد در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

  • وکس

ممکن است متوجه شوید که پوست در دوران بارداری واکنش متفاوتی به وکس نشان می‌دهد. پوست در دوران بارداری حساس‌تر است؛ بنابراین استعمال لوسیون ضدعفونی‌کننده قبل و بعد از اپیلاسیون سوختگی یا سوزش را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از لوسیون ضدعفونی کننده از عفونت جلوگیری می‌کند، تحریک شدن پوست و سوزش آن را کمتر می‌کند و سرخی پس از وکس را کاهش می‌دهد.

بهترین کار این است که پیش از وکس با پزشک مشورت کنید. ممکن است دلیل خاصی وجود داشته باشد که وکس در دوران بارداری توصیه نشود. وکس برای برخی بانوان باردار راحت‌تر و موثرتر از استفاده از کرم و پودر موبر است.

  • کرم و پودر موبر

نگرانی اصلی برای استفاده از کرم و پودر موبر در دوران بارداری وجود مواد فعال سولفید باریم و کلسیم تیوگلیکولات در این محصولات است. البته شواهدی دال بر مضر بودن این مواد در دوران بارداری وجود ندارد، اما مطالعه‌ای هم انجام نشده است که ایمنی‌شان را تأیید کند.

قبل از استفاده از کرم موبر نیز مانند هر محصول آرایشی دیگری لازم است که ابتدا محصول را بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید تا ببینید که پوست چه واکنشی نشان می‌دهد. پس از تماس مواد شیمیایی با اکسیژن بوی خاصی از آنها متصاعد می‌شود که ممکن است بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد، حتی استشمام این بو در موارد نادر باعث بروز واکنش آلرژیک شده است. بنابراین موزدایی را در محلی با تهویه مناسب انجام بدهید و دستور مصرف را به دقت مطالعه کنید تا کرم یا پودر موبر مدت زیادی روی پوستتان نماند و باعث سوختگی نشود.

  • اصلاح با تیغ

هرچند اصلاح با تیغ آسان‎ترین روش موزدایی در دوران بارداری نیست، اما همواره ایمن‌ترین و در دسترس‌ترین روش است. برای مفرح‌تر شدن این کار می‌توانید کمی خلاقیت به خرج بدهید و همسرتان را هم درگیر این ماجرا کنید. اصلاح مشترک می‌تواند فعالیت فوق‌العاده‌ای برای نزدیک‌تر شدنتان به یکدیگر باشد. هر روز از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید تا پوست هنگام اصلاح صاف و ارتجاعی باشد.

استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین E باعث شده است که برخی بانوان کمتر به اصلاح نیاز پیدا کنند. بنابراین دفعه بعد که به فروشگاه رفتید، ژل اصلاحی با رنگ و بوی فوق‌العاده پیدا کنید، ضمناً فراموش نکنید که یک تیغ مخصوص جدید هم بخرید.

  • الکترولیز

هیچ مطالعه‌ای برای ارزیابی ایمنی الکترولیز در دوران بارداری انجام نشده است. بسیاری از پزشکان و متخصصان الکترولیز (الکترولوژیست‌ها) توصیه می‌کنند که الکترولیز را در دوران بارداری انجام ندهید، چون اطلاعات کافی درباره عوارض الکترولیز برای جنین وجود ندارد.

پرسش‌های متداول


آیا لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن اثر می‌گذارد؟

شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن اثر می‌گذارد. اگر می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید، پیش از شروع لیزردرمانی با پزشک مشورت کنید.

می‌توانم لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی را در دوران بارداری انجام بدهم؟

همان‌طور که گفته شد، لیزردرمانی در دوران بارداری به دلیل مشخص نبودن اثرات آن بر مادر و جنین در حال رشد توصیه نمی‌شود. لیزر موهای زائد را از طریق وارد کردن آسیب حرارتی به فولیکول‌های مو از بین می‌برد، بنابراین به لحاظ نظری همواره احتمال آسیب دیدن مادر و فرزندش، به‌ویژه حین درمان ناحیه‌های حساسی مانند بیکینی وجود دارد. بنابراین بهترین کار این است که احتیاط کنید و لیزر موهای زائد را در دوران بارداری انجام ندهید.

اگر باردار شدم باید لیزر موهای زائد را به تأخیر بیاندازم؟

اگر هنگام آبستن شدن در وسط دوره لیزردرمانی بودید، بهتر است درمان را به بعد از زایمان موکول کنید. همواره می‌توانید از روش‌های دیگری برای رفع موهای زائد استفاده کنید. حتی اگر لیزردرمانی را موقتاً متوقف کنید؛ این تأخیر، پیشرفت به دست آمده در جلسات اولیه را از بین نخواهد برد. پزشک کمکتان می‌کند که درباره ادامه دادن لیزردرمانی یا موکول کردن آن پس از زایمان تصمیم بگیرید.

آیا می توانم حین بارداری، از لیزر فقط برای ناحیه  کوچکی مثل صورت استفاده کنم؟

بهتر است خطر نکنید، صبر کنید تا فرزندتان را به سلامتی به دنیا بیاورید و بعد لیزردرمانی را برای از بین بردن کرک‌های آزاردهنده ادامه بدهید.

ممکن است لیزر موهای زائد باعث ناباروری شود؟

تا به امروز شواهدی به دست نیامده است که نشان بدهد استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد باعث ناباروری می‌شود. لیزر مورد استفاده به گونه‌ای طراحی شده است که فقط در چند میلی‌متر اول پوست نفوذ می‌کند و به اندام‌های دیگر نمی‌رسد. همچنین ثابت شده است که لیزردرمانی برای ناحیه‌های حساسی مانند بیکینی نیز ایمن است.

لیزر موهای زائد باعث سقط جنین می‌شود؟

لیزر موهای زائد درمانی ایمن است، اما پژوهش‌های کافی برای اثبات بی‌خطر بودن این درمان برای جنین در رحم مادر انجام نشده است. بنابراین بانوان باردار باید لیزردرمانی را به بعد از زایمان موکول کنند.

در دوران بارداری چه روش‌هایی برای از بین بردن موهای زائد ایمن است؟

روش‌های موقتی مانند اصلاح با تیغ، وکس، بند انداختن و استفاده از موچین عموماً در دوران بارداری ایمن است.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی خطری ندارد؟

عموم پزشکان با این مطلب موافق‌اند که لیزر موهای زائد در دوران شیردهی درمانی ایمن است، اما برخی متخصصان توصیه می‌کنند که لیزردرمانی را روی قفسه سینه انجام ندهید. پیش از شروع لیزردرمانی در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تکنیسین‌های لیزر در دوران بارداری می‌توانند کارشان را ادامه بدهند؟

شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد تکنیسین‌های آموزش دیده لیزر که از پوشش و تجهیزات مناسب استفاده می‌کنند، هنگام کار با دستگاه لیزر در دوران بارداری در معرض خطر قرار دارند. اگر نگران هستید، درباره خطرها و عوارض احتمالی با پزشک مشورت کنید.

مقالات مرتبط