واتساپ

علائم عفونت لب بعد از تزریق ژل

۴ بهمن ۱۴۰۰

عفونت‌های مربوط به تزریق ژل لب بسیار غیر معمول می‌باشند. زمانی که سوزن به پوست وارد می‌شود، حتی وقتی با بهترین روش‌ها استریل شده است، همیشه خطر ایجاد عفونت وجود دارد. عفونت می‌تواند بلافاصله یا چند هفته بعد از تزریق ایجاد گردد. علامت آن قرمزی، حساسیت به لمس، التهاب و درد می‌باشد.

عفونت بعد از تزریق ژل لب می‌تواند جدی باشد. بهتر است با شخص تزریق کننده به منظور گرفتن بهترین راه حل برای عفونت تماس بگیرید. عفونت عارضه جانبی نادر در تزریق ژل لب می‌باشد. با این حال، احتمال عفونت وجود دارد پس بهتر است در این مورد بدانید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد عفونت لب بعد از تزریق ژل و درمان آن با شماره 02122026697 تماس بگیرید و وقت مشاوره خود را در کلینیک زیبایی دکتر الناز احمدی رزرو کنید.

عوارض جانبی متداول تزریق ژل

• دلمه، توده‌ها و برجستگی‌ها می‌توانند بلافاصله بعد از فیلرگذاری یا پس از مدتی ایجاد گردند.
  • آلرژی به فیلرها بسیار نادر می باشد. اما آلرژی به دستکش‌های لاتکس بسیار شایع است و بسیاری از پزشکان بدون مجوز نیز از دستکش استفاده می‌کنند و یا حتی از آن هم استفاده نمی‌کنند!
  • امکان آلرژی به ژل هیالاز بیشتر می‌باشد و برای جلوگیری از آلرژی احتمالی باید قبل از استفاده از ژل تست آلرژی بدهید.
  • عوارض عروقی و نابینایی ممکن است روی دهد و باید به عنوان موردی اورژانسی درمان شود (عوارض عروقی بالا را ملاحظه بفرمایید).
  • نتایج ناهموار و زیبایی کم رایج می باشند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.
  • شاید درد در محل درمان بعد از عمل ایجاد گردد، اما افزایش درد ممکن است نشانه عفونت بوده و باید بررسی شود.

درد در هنگام درمان، مخصوصاً هنگام کار با فیلرهای لب، عادی می‌باشد. متخصص پوست از بی‌حسی برای رفع درد در هنگام انجام پروسه استفاده می کند.

علائم عفونت تزریق ژل لب

هر روشی که سطح پوست را باز کند، خطر عفونت را به همراه دارد و تزریق فیلرهای پوستی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. عفونت‌های مربوط به درمان معمولاً باکتریایی می‌باشند (اما می‌توانند قارچی یا ویروسی نیز باشند). آنها را می‌توان به صورت عمده به عنوان عفونت‌های حاد طبقه‌بندی کرد که به صورت التهاب حاد یا آبسه در محل تزریق و یا عفونت‌های مزمن با تأخیر که معمولاً 2 هفته یا بیشتر پس از تزریق ایجاد می‌گردند، ظاهر می‌شوند. عفونت با تاخیر معمولاً بر نواحی کلی تری مانند لب بالا یا گونه‌ها اثر می‌کند. این ها هم برای تشخیص و هم برای درمان مشکل ساز می‌باشند و می‌توانند باعث پاسخ التهابی مزمن گردند.

علائم عفونت عبارتند از آریتمی، گرما، حساسیت، درد، التهاب (معمولاً در مکان تزریق یا نزدیک به آن)، علائم موضعی آبسه (دلمه، کورک، نواحی بی ثبات، پوسته‌ها) و تب سیستماتیک.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم عفونت لب باید سریعا به پزشکی که درمان ژل لب را انجام داده، مراجعه کنید. پزشک یک معاینه فیزیکی از شما به عمل می‌آورد تا مکان تزریق را برای هر نوع عفونتی بررسی کند. از شما در مورد اینکه چه مدت است تزریق را انجام داده‌اید نیز می‌پرسند، زیرا می‌تواند در تشخیص نوع عفونت کمک کند. اگر نمی‌توانید به پزشکی که تزریق را برای شما انجام داده مراجعه کنید، پزشک عمومی خود را ملاقات کنید.

تشخیص عفونت تزریق ژل لب

معیارهایی که می توانید در تشخیص عفونت باکتریای از آنها استفاده کنید به صورت زیر می‌باشند:

• آریتمی
  • ورم
  • گرما
  • درد و حساسیت به لمس

متاسفانه، این علائم مشابه اکثر عوارض جانبی مانند تورم پس از عمل یا واکنش آلرژیک می‌باشند که بعد از عمل زیبایی ایجاد می گردند.

پزشک ممکن است نمونه ای از محل عفونت را بردارد تا نوع عفونت را مشخص و آنتی بیوتیک های مناسب را تجویز کند. معمول ترین نوع عفونت فیلرها، باکتریایی می باشد، اما می تواند عفونت قارچی یا ویروسی نیز باشد.

درمان عفونت ژل لب

قبل از انجام هر یک از این گزینه‌های درمانی، حتماً پزشک خود را مطلع کنید، زیرا عفونت‌ها باید جدی گرفته شوند. پس دوره درمانی که پزشک تجویز می کند را کامل کنید، زیرا اگر درمان ها درست انجام نگیرند، عفونت‌ها می‌توانند دوباره عود کنند.

مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی

اگر درست بعد از تزریق، مبتلا به عفونت ژل لب شدید، پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک‌هایی تجویز کند. آنتی بیوتیک‌هایی که معمولاً برای درمان عفونت‌های فیلر پوستی استفاده می‌شوند دارای ویژگی‌های ضدالتهابی می‌باشند و ممکن است برای بیش از 6 هفته تجویز شوند.

حل کردن ژل

عفونت در نزدیکی نواحی ژل می‌تواند واکنش ایمنی ایجاد کند که باعث تورم، شکل گیری توده سفت و حساس در نواحی دارای ژل شود. ژل های هیالورونیک اسید می‌توانند با آنزیم هیالورونیداز حل شوند که انجام این کار یک تا دو هفته زمان می‌برد.

فرایند حل شدن ژل لب

1. تست پچ: از آنجایی که احتمال کمی برای واکنش آلرژیک آنزیم هیالورونیداز وجود دارد، تست پچ با تزریق کمی از این آنزیم در بازو برای رفع خطر واکنش آلرژیک انجام می‌گردد. باید 30 دقیقه در کلینیک بمانید تا نتیجه تست پچ مشخص گردد. علامت واکنش آلرژیک التهاب، جوش و قرمزی در مکان تزریق می‌باشد. اگر علامت آلرژیکی وجود نداشت، هیالورونیداز به ناحیه مورد نظر تزریق می‌گردد.
  2. پماد بی حسی را می‌توان 15 تا 20 دقیقه قبل از تزریق، روی نواحی که نیاز است ژل حل شود، استفاده کرد.
  3. آنزیم هالورونیداز در نواحی مشکل ساز یا عفونی تزریق می‌گردد.

تزریق آنتی بیوتیک به لب

در عفونت‌های حادتر، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که آنتی بیوتیک‌ها را روی لب عفونت کرده تزریق کند. ممکن است سه بار این کار انجام شود. باید یک هفته زمان بین اولین و دومین تزریق و سپس دو هفته فاصله بین تزریق دوم و سوم باشد.

جراحی برای برداشتن تجمع در ناحیه عفونی

ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که باید ژلی را که به صورت تزریق کرده‌اید یا هر عفونتی را خارج کنید. این کار به پاکسازی پوست از مواد دفعی کمک می‌کند و اینگونه پوست می‌تواند ترمیم شود. این روش در مطب پزشک انجام می‌شود.

جلوگیری از عفونت تزریق ژل

کاملاً مطمئن شوید که پزشک قبل از تزریق، پوست را به اندازه کافی تمیز می‌کند و اگر پوست باز، عفونت یا آسیب دیده دارید، تزریق را انجام نمی‌دهد. همچنین توصیه می‌شود قبل از استفاده از فیلرهای لب از داروی ضد ویروسی استفاده کنید تا مطمئن شوید که تزریق باعث ایجاد تبخال نمی‌شود که می‌تواند از ضربه و التهاب خود تزریق نیز ایجاد گردد.

دو هفته قبل و بعد از تزریق دخانیات مصرف نکنید. اگر آکنه فعال دارید، بیشتر احتیاط کنید و اگر حس می‌کنید خطر عفونت در شما بالاست، قبل از تزریق آنتی بیوتیک مصرف کنید. با پزشکی که به آن اعتماد دارید ملاقات کنید. قبل از درمان مشورت بگیرید. زیرا نمی‌خواهید در آخر با لب هایی ملتهب و دو هفته درمان با آنتی بیوتیک مواجه شوید.

پرسش و پاسخ

آیا تزریق لب ژل، به لب ها آسیب می زند؟

این روش در کل به لب ها آسیب نمی رساند، ژل استفاده شده (هیالورونیک اسید) یک اسید طبیعی می‌باشد که به آرامی جذب می‌شود. هر نوع آسیبی به لب معمولاً به علت تکنیک ضعیف به کار رفته توسط فردی است که تزریق را انجام می‌دهد. التهاب، برجستگی و توده‌های اطراف لب‌ها می‌توانند نشانه‌های این نوع مشکل باشند.

آیا ژل می‌تواند باعث آبسه شود؟

آبسه های بعد از فیلرگذاری معمولاً عفونت های حاد می‌باشند که در عرض دو هفته بعد از درمان ایجاد می‌گردند.

آیا بدن می‌تواند فیلرهای لب را پس بزند؟

فیبرهای هیالورونیک از اسید هیالورونیک ساخته شده‌اند که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شوند. استفاده از یک ترکیب طبیعی باعث می‌شود که احتمال پس زدن فیلر توسط بدن کم شود.

برخی درمان های خانگی برای عفونت لب چه می‌باشد؟

جوش شیرین حاوی خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی می‌باشد که تصور می شود اثرات درمانی را افزایش می‌دهد. برای ساختن خمیر جوش شیرین، 1 قاشق چای خوری آب را با سه قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید. خمیر را روی لب قرار دهید و بگذارید برای چند دقیقه بماند. به آرامی با ماساژ و آب سرد خمیر را بردارید.

چه مدت طول می کشد که لب عفونت کرده بهبود یابد؟

عفونت لب باید در حدود 2 تا 3 هفته بهبود یابد. اگر متوجه التهاب، ترشح از زخم، تب، یا بدتر شدن درد یا قرمزی شدید به پزشک مراجعه کنید.

چه مدت بعد از تزریق ژل لب، التهاب باقی می ماند؟

بیماران معمولا بیان می کنند بدترین التهاب لب در اولین روز پس از ترریق به خصوص صبح می باشد. التهاب باید در عرض 2 تا 3 روز پس ز تزریق ژل کم شود و باید پس از دو هفته بعد از تزریق کاملا برطرف گردد.

چه زمانی می توان دوباره از ژل لب بعد از عفونت و درمان آن استفاده کرد؟

همیشه خطر قابل توجهی در عفونت مجدد لب وجود خواهد داشت. زمان مناسب برای تزریق ژل لب پس از عفونت مشخص نمی باشد. با این حال بهتر است حداقل یک سال از تزریق ژل لب خودداری کنید.