مشاوره رایگان
واتساپ

نحوه شیو کردن موها قبل و بعد از لیزر و فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد

۲۹ دی ۱۴۰۰

رشد مو بعد از جلسات لیزر کاملاً طبیعی است چون موها در مراحل متفاوتی از چرخه رشد هستند و به همین دلیل چندین جلسه درمانی لیزر با فاصله ده هفته نیاز است تا موها به طور کامل از بین بروند. شما باید قبل از هر جلسه لیزر موها را بتراشید تا لیزر بتواند فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد. در این مقاله شرح دقیق تری درباره اینکه چند بار باید ما بین جلسات لیزر موهای زائد خود را اصلاح کنید آورده شده است.

لیزر موهای زائد روشی است که در آن موهای ناخواسته بدن برطرف می شود بسیار مهم است که درمان توسط یک متخصص پوست انجام شود تا بهترین نتایج ممکن به دست بیاید دکتر الناز احمدی یکی از متخصصین پوست با تجربه در ولنجک هستند و شما میتوانید در کلینیک زیبایی دکتر الناز احمدی بهترین تکنولوژی پیشرفته را در اختیار داشته باشید با شماره زیربا کلینیک دکتر احمدی تماس 02122026697 بگیرید و همین امروز وقت مشاوره خود را تنظیم کنید

چرخه رشد مو


قبل از اینکه مابین جلسات لیزر موهای زائد خود را بتراشید بسیار مهم است که چرخه رشد موی خود را بشناسید و بدانید که چگونه روی فرایند حذف موهای زائد تاثیر میگذارد برخلاف پستانداران دیگر موی انسان به صورت فصلی نمی ریزد بلکه موی انسان به صورت تصادفی میریزد و به این بستگی دارد که هر تار مو در چه مرحله‌ای از چرخه رشد مو قرار دارد. این مراحل آناژن کاتاژن یا تلوژن هستند.

مرحله آناژن

مرحله آناژن به فاز فعال مو گفته می‌شود. وقتی که موی جدید شروع به رشد می کند موی جدید موهایی را که از مرحله آناژن خارج شده اند پس می‌زند و جایگزین آنها می شود باید توجه داشته باشید موی شما در این مرحله قابل مشاهده است و از سطح پوست بیرون آمده است. موی بدن در این فاز فعال حدود ۳۰ تا ۴۵ روز باقی میماند و به همین دلیل است که جلسات حذف موهای زائد با فاصله حداقل ۸ هفته تنظیم میشود. مو در این مرحله هنوز به فولیکول متصل است این مرحله ایده‌آلی برای لیزر محسوب می شود چون می تواند فولیکول را هدف قرار دهد و آن را حذف کند.

مرحله کاتاژن

مرحله بعدی چرخه رشد مو مرحله کاتاژن است و زمانی این مرحله اتفاق می‌افتد که رشد مو متوقف میشود. در این مرحله مو از فولیکول جدا می‌شود و از بدن می ریزد زمانی که مو در این مرحله قرار دارد لیزر نمی‌تواند وارد فولیکول شود و آن را هدف قرار دهد. بنابراین مرحله کاتاژن فقط دو روز طول میکشد و بعید است که جلسه لیزر شما در چنین مرحله‌ای از رشد مو انجام شود.

مرحله تلوژن

مرحله آخر چرخه رشد مو مرحله تلوژن نام دارد. وقتی که فولیکول مو غیر فعال است بعد از این که موها میریزد ممکن است روزها یا سال ها رشد نکند و این مسئله کاملاً غیرقابل پیش بینی است و متاسفانه لیزر موهای زائد در این مرحله غیر ممکن است به همین دلیل افراد ممکن است بعد از سال ها در ناحیه ای که لیزر انجام داده اند شاهد رشد مو باشند.

نکاتی برای تراشیدن موها قبل از جلسه لیزر موهای زائد


نکاتی برای تراشیدن موها قبل از جلسه لیزر موهای زائد

هرچند شما می توانید هر زمانی که بخواهید قبل از جلسه لیزر موهای زائد موهای خود را اصلاح کنید اما مواردی هست که شما می توانید برای گرفتن بهترین نتیجه از جلسه درمانی خود انجام دهید این نکات برای تراشیدن مو قبل از هر جلسه لیزر آورده شده است:

  • از موم استفاده نکنید موها را نکنید و یا از کرم های موبر در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید این روش های حذف مو موها را از ریشه در می آورد و برای اینکه لیزر درمانی خوب انجام شود فولیکول مو باید دست نخورده باقی بماند چون لیزر ملانین مو را در فولیکول هدف قرار می دهد و فقط اینگونه موثر واقع میشود. چند ساعت قبل از جلسه لیزر یا شب قبل موی ناحیه تحت درمان را بتراشید.
  • شما می‌خواهید موهای روی سطح پوست را از بین ببرید اما در صورت بروز هر گونه تحریک ناشی از اصلاح به پوست زمان بدهید تا بهبود پیدا کند. گاهی اوقات استفاده از ریش تراش های برقی خطر ایجاد جوش های ریز پوستی را کاهش میدهد.
  • قبل از تراشیدن موها پوست خود را لایه برداری کنید تا پوست های مرده از بین برود. این کار موجب می‌شود اصلاح دقیق تری داشته باشید و پوست شما کمتر تحریک شود.
  • از مرطوب کننده استفاده نکنید هر چند باید به طور معمول بعد از اصلاح از لوسیون استفاده کنیم اما قبل از جلسه لیزر موهای زائد این کار را انجام ندهید چون باقی مانده های این کرم روی پوست روی نتایج شما تاثیر می گذارد.

نکاتی برای اصلاح بعد از لیزر موهای زائد


بلافاصله بعد از جلسه لیزر درمانی ممکن است شما احساس سوزش مختصری در ناحیه تحت درمان داشته باشید این حساسیت احتمالاً چند ساعت طول می‌کشد اما تراشیدن فوری تحریک پوستی را بیشتر می‌کند نکات زیر را دنبال کنید تا بتوانید بهترین نتایج را بعد از جلسه درمانی به دست آورید چند روز قبل از تراشیدن ناحیه تحت درمان صبر کنید تا حساسیت نسبت به لمس نداشته باشد.

  • بعد از جلسه لیزر درمانی ۴ تا ۵ روز پوست خود را لایه برداری نکنید حتی اگر پوست شما حساس یا تحریک نشده باشد چون پوست هنوز در حال بهبود است.
  • اجازه دهید موها بریزند بعد از هر جلسه درمانی لیزر موها از فولیکول های آسیب دیده می ریزد گاهی اوقات به نظر می رسد موها در حال رشد هستند چون مدت زمان بیشتری در سطح پوست باقی مانده‌اند.
  • قبل از اینکه اصلاح کنید پوست خود را لایه برداری کنید تا موهایی که قبلا توسط لیزر از بین رفته اند بریزند.
  • توجه داشته باشید که چند وقت یک بار شما باید ناحیه تحت درمان را اصلاح کنید با گذشت زمان لیزر درمانی بیشتری برای شما انجام می‌شود و شما نباید در مورد اصلاح کردن مرتب نگران باشید.

بعد از اینکه شما همه جلسات لیزر درمانی خود را به پایان رساندید دیگر نباید در مورد نواحی باقیمانده نگران باشید. حذف مداوم موهای زائد بدن به تدریج موجب می شود که پوست شما صاف و تمیز باشد و از شر جوش های ریز پوستی و تحریکات ناشی از آن خلاص شوید. می‌توانید هر وقت خواستید ما بین جلسات لیزر درمانی اصلاح کنید و منتظر باشید که دیگر نیازی به اصلاح موهای خود نداشته باشید.

تراشیدن مو در زمان مناسب


تراشیدن مو در زمان مناسب-

تراشیدن موها خیلی زود یا خیلی دیر بعد از جلسه درمان لیزر دو تا از دلایل شایعی است که موجب می‌شود که لیزر موهای زائد به اندازه کافی موثر واقع نشود.

اگر خیلی دیر اصلاح کنید موها خیلی بلند می‌شوند و لیزر نمی تواند به فولیکول مو آسیب بزند و اگر خیلی زود پس از درمان اصلاح انجام شود باعث بروز تحریکات پوستی میشود چون پوست شما هنوز در حال بهبود است.

با متخصص پوست خود در مورد بهترین روش های حفظ و مراقبت پس از لیزر صحبت کنید و اگر بیماری های زمینه ای دارید که ممکن است با لیزر درمانی تحریک شوند قبل از شروع جلسات درمانی در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول


آیا میتوانید پس از لیزر درمانی موی خود را بتراشید؟

شما می توانید بعد از جلسه لیزر درمانی موی خود را بتراشید هرچند بسیار مهم است که بلافاصله بعد از جلسه این کار را انجام ندهید.

بعد از جلسه لیزر چه کارهایی نباید انجام دهم؟

تا ۴۸ ساعت بعد از درمان از هرگونه موادی که حاوی کلر است مثلاً استخر شنا خودداری کنید و تا ۴۸ ساعت از آرایش کردن در ناحیه تحت درمان اجتناب کنید. هیچ گونه محصولات معطر یا کرم های روشن کننده تا ۴۸ ساعت استفاده نکنید. اگر ناحیه تحت درمان تاول زده یا پوسته پوسته شده است از خاراندن آن خودداری کنید. چون موجب زخمی شدن آن می شود از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید و در صورتی که نمی توانید از د آفتاب با اس پی اف ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.

چند روز بعد از لیزر درمانی موها میریزند؟

مو ها بعد از گذشت۵ تا ۱۴ روز بعد از جلسه لیزر درمانی شروع به ریختن می کنند و ممکن است تا چند هفته بعد از آن ادامه داشته باشد. اگر فردی بخواهد این فرآیند را سریعتر طی کند بعد از گذشت ۵ روز میتواند با مالیدن یا کندن موها کمک کند تا موها بدون درد و ناراحتی بریزند.

چند جلسه لیزر درمانی نیاز است؟

معمولاً تعداد جلسات لیزر درمانی ۱۲ جلسه است. هر قسمت از بدن چرخه رشد موی متفاوتی دارد بنابراین ریزش مو با توجه به مرحله‌ای از چرخه رشد مو که فولیکولهای ناحیه تحت درمان در آن قرار دارند متفاوت است.

مقالات مرتبط