مشاوره رایگان
واتساپ

برداشتن خال با لیزر: مزایای لیزر برای برداشتن خال صورت و بدن

۱۸ شهریور ۱۴۰۰

اگر اخیرا خال‌هایی روی پوست خود می‌بینید که قبلا وجود نداشته‌اند یا خال‌هایی روی پوست خود دارید که می‌خواهید آن‌ها را از بین ببرید، لازم است قبل از هر اقدامی کمی در این باره تحقیق کنید.

با کمک لیزردرمانی می‌توان خال‌های کوچک‌تر که بافت غیرسرطانی دارند و برجسته نیستند را از بین برد. در این روش از اشعه متمرکز نوری با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های خال در پوست استفاده می‌شود. هرچند برای خال‌های بزرگ‌تر و برجسته‌تر از روش‌های برش و جراحی استفاده می‌شود اما برای خال‌های کوچکتر یا خال‌هایی که در نواحی حساس مانند صورت یا گوش هستند، از روش لیزر استفاده می‌شود. با کمک این روش همچنین می‌توان چندین خال متعدد را در یک جلسه درمانی از بین برد.

روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد از جمله روش‌های برش و خارج‌سازی خال و لیزر. خال‌ها انواع مختلفی دارند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش برداشتن خال، یک متخصص پوست باید شما را معاینه کند و با ارزیابی وضعیت هر یک از خال‌های شما، روش مناسب برای از بین بردن آن را تعیین کند.

دکتر الناز احمدی در کلینیک زیبایی زعفرانیه بعد از معاینه دقیق، بهترین روش را برای برداشتن خال صورت و بدن پیشنهاد خواهند کرد.

 

خال چیست؟


خال در واقع تجمع توده‌های سلول‌های پوستی در هر ناحیه از بدن است. اغلب افراد خال را هر گونه دفرمیتی یا لکه تیره رنگ روی پوست می‌دانند. خال‌ها انواع مختلفی دارند و شایع‌ترین انواع آن عبارتند از: خال‌های مادرزادی، همانژیوم و کراتوز.

اغلب خال‌های بدن تا سن بیست سالگی ظاهر می‌شوند اما داشتن خال در بین افراد میانسال بیشتر شایع است. هر شخص در بدن خود بین 30 تا 40 خال دارد اما افرادی هستند که بیش از 500 خال در نواحی مختلف بدن خود دارند. داشتن خال امری شایع است و اغلب خال‌ها توده‌های خوش‌خیم هستند. اما اگر متوجه خالی در بدن خود شدید که ظاهر آن با بقیه خال‌ها تفاوت دارد، لازم است هر چه سریع‌تر به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

خال چیست

 

علت به وجود آمدن خال چیست؟


ایجاد خال روی پوست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از این علت‌ها، عوامل ژنتیکی است و داشتن خال‌های دیسپلاستیک در برخی خانواده‌ها ارثی است بدین معنی که آنها ملانومای بیشتری در پوست خود دارند. بنابراین احتمال داشتن خال‌های متعدد در آنها بیشتر است. قرارگیری بیش از حد در معرض آفتاب می‌تواند موجب تشکیل خال‌های سرطانی یا دیسپلاستیک شود که این خال‌ها ظاهری غیرمعمول و نامتقارن دارند.

 

آیا به وجود آمدن خال‌های جدید نگران کننده است؟


هرچند در اغلب موارد خال‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما در موارد نادری ممکن است خال‌هایی که در حال رشد یا تغییر شکل هستند، نشانه‌ای از سرطان باشند. احتمال این موضوع خصوصا زمانی بیشتر است که شما سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پوست (ملانوما) داشته باشید. اگر ظاهر یکی از خال‌های شما با دیگرخال‌ها متفاوت است، لازم است با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

برای آنکه بدانید ممکن است یک خال سرطانی باشد یا نه می‌توانید چک لیست زیر را بررسی کنید. اگر جواب شما به هر یک از این سوال‌ها مثبت است، لازم است سریعا به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

  • تقارن: آیا خال نامتقارن است و یک نیمه از آن شکل متفاوتی از نیمه دیگر دارد؟
  • مرزها: آیا مرز بین خال و پوست ناصاف است و حالتی دندانه‌دار و نامنظم دارد؟
  • رنگ: آیا خال شما دارای رگه‌هایی از رنگ سیاه، قرمز، سفید یا قهوه‌ای است؟
  • اندازه: آیا اندازه خال شما بسیار بزرگ است؟ (مثلا بزرگ‌تر از اندازه‌ی پاک‌کن سرِ مداد)
  • تغییر شکل: آیا رنگ، اندازه یا شکل خال در حال تغییر است؟

 

از کجا بدانم خال من سرطانی است یا نه؟


تنها راه برای این که مطمئن شوید خال شما سرطانی است یا خیر این است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک وضعیت خال را بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که حالت غیرعادی دارد یا خیر. اگر ظاهر خال به نظر غیرعادی می‌آید، پزشک از بافت خال نمونه‌برداری می‌کند یا آن را به طور کامل خارج می‌کند. نمونه‌ی بافت خال سپس برای ارزیابی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، بدین معنی است که بافت خال سرطانی بوده است. بنابراین کل بافت خال و کمی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شوند تا سلول‌های سرطانی از بدن خارج  شوند.

 

آیا خودم می‌توانم خال را از بین ببرم؟


بسیاری افراد سعی می‌کنند که خودشان به نحوی خال خود را از بین ببرند اما پزشکان به شدت توصیه می‌کنند که از این کار خودداری کنید. این کار ممکن است منجر به خونریزی زیاد، عفونت و به جای ماندن جای زخم شود و نهایتا مجبور شوید به اورژانس مراجعه کنید. انجام این کار خصوصا در نواحی مانند صورت موجب برجای ماندن جای زخم و نتایج نامطلوبی می‌شود که قطعا انتظارش را نداشته‌اید.

 

خال‌ها را چگونه می‌توان از بین برد؟


برداشتن خال می‌تواند به پنج روش مختلف انجام شود که شامل روش های لیزر، پانچ، تراشیدن، استخراج با جراحی و فریز کردن، می‌شود.

 

خال‌ها

 

برداشتن خال با لیزر

در این روش از یک اشعه نوری متمرکز با انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های خال استفاده می‌شود. این اشعه نوری توسط بافت خال جذب شده و  آن را می‌سوزاند. این روش خصوصا برای برداشتن خال‌های مناسب است که در نواحی حساس بدن هستند یا به نحوی دسترسی به آن مشکل است.

 

برداشتن خال با پانچ

در این روش وسیله‌ای با سر گرد به نام پانچ در اطراف خال قرار می‌گیرد و وارد پوست می‌شود تا جایی که تمام لایه‌های پوستی را رد کند سپس خال را با خود بیرون می‌کشد.

 

تراشیدن خال

در این روش پزشک از وسیله‌ای مانند تیغ یا یک حلقه‌ی تیز برای برداشتن خال استفاده می‌کند و خال را کاملا از سطح پوست برش می‌دهد.

 

خارج‌سازی خال با جراحی

در این روش پزشک با استفاده از ابزار‌های جراحی، بافت خال و همچنین لایه چربی که در زیر آن قرار دارد را برش داده و خارج می‌کند. پس از آن محل برش با بخیه بسته می‌شود.

 

فریز کردن

اگر یک خال غیر سرطانی بر روی سطح خارجی پوست باشد، به احتمال زیاد از روش فریز کردن یا کرایو برای برداشتن آن استفاده می‌شود. برای این کار از نیتروژن مایع استفاده می‌شود.

به طور کلی، صرف نظر از روش درمانی، اغلب خال‌ها را می‌توان طی یک جلسه درمانی از بین برد. اما اگر برداشتن خال به این دلیل باشد که پزشک نسبت به سرطانی بودن بافت آن مشکوک است، ممکن است لازم باشد برای پیگیری روند درمان مجددا به پزشک مراجعه کنید.

 

چه عواملی تعیین می کنند که لیزردرمانی برای شما مناسب است یا خیر؟


خال‌ها ممکن است در سنین مختلف روی سطح پوست ظاهر شوند. هرچند داشتن خال از نظر سلامتی معمولا خطری برای فرد ندارد اما از لحاظ ظاهری برای بسیاری افراد مایه نارضایتی است، خصوصا اگر این خال در ناحیه صورت باشد.

 

 لیزردرمانی برای خال

 

هرچند روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد اما هر روشی برای مورد خاصی مناسب است. پزشک متخصص در درجه اول بسته به نوع و شکل خال و دوم، بسته به بودجه شما برای درمان و همینطور تاثیرگذاری درمان، روش‌های مناسب برای شما را توصیه می‌کند.

در ادامه بررسی می‌کنیم که روش لیزردرمانی برای چه کسانی می‌تواند مناسب باشد:

 

خال شما مطمئنا سرطانی نیست و صرفا به لحاظ ظاهری موجب نگرانی شماست

اگر پزشک شما پس از بررسی وضعیت خال شما با اطمینان به شما گفته است که خال شما سرطانی نیست، ممکن است روش لیزردرمانی برای شما مناسب باشد. روش لیزردرمانی معمولا برای بیمارانی توصیه می‌شود که برداشتن خال آنها فقط و فقط به دلایل ظاهری و زیبایی است و خال به هیچ مراقبت پزشکی نیاز ندارد.

اگر لازم باشد از خال شما نمونه برداری شود، پزشک باید در بافت خال یک برش ایجاد کند تا نمونه بردارد. حتی اگر انجام لیزردرمانی منعی برای شما نداشته باشد، ممکن است در ابتدا مقداری از بافت خال با تیغ تراشیده شود و قبل از انجام لیزردرمانی باید جای زخم آن کاملا خوب شود.

 

بافت خال به عمق پوست نفوذ نکرده و سطحی است

در صورتی که بافت خال به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده باشد نمیتوان آن را با روش لیزردرمانی کاملا از بن برد. از سوی دیگر خال‌هایی که به عمق پوست نفوذ کرده‌اند مستعد سرطانی شدن هستند و بنابراین خارج کردن آنها با روش جراحی می تواند گزینه مطمئن‌تری محسوب شود.

اگر خال شما کوچک‌تر و مسطح‌تر است یا برآمده است ولی برآمدگی آن تنها روی سطح پوست است، می‌توان ان را با روش لیزر از بین برد. این موضوع در مورد لک‌های پوستی و زگیل‌ها (که گاهی با خال اشتباه گرفته می‌شوند) نیز مصداق دارد.

پزشک با معاینه خال می‌تواند متوجه بشود که چقدر در عمق پوست شما نفوذ کرده است. شما نباید هرگز تلاش کنید که خودتان شخصا این موضوع را متوجه شوید و در اطراف یا روی خال خود برش ایجاد کنید.

 

از تحت نظر گرفتن مداوم خال‌های خود خسته شده‌اید و مرتبا نگرانید که به ملانوما (سرطان) تبدیل نشوند

حتی اگر خال‌های شما در حال حاضر همگی خوش خیم و بی خطر باشند، این بدین معنی نیست که در آینده هرگز تبدیل به بافت بدخیم نخواهند شد. این احتمال همیشه وجود دارد و به همین خاطر شما باید همیشه وضعیت خال‌های خود را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید در حال تغییر شکل نیستند. خال‌هایی که بزرگ‌تر می‌شوند یا شکل یا رنگ آنها در حال تغییر است می‌توانند نشانه سرطانی شدن سلول‌ها باشند. اگر ترجیح می‌دهید به جای این که مرتبا خال‌های خود را چک کنید، آنها را از بین ببرید، می‌توانید روش لیزردرمانی را انتخاب کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که حتی اگر یک یا چند خال را با لیزر یا هر روش دیگری از بین برده‌اید، باز هم لازم است هر چند وقت یک بار پوست خود را چک کنید تا در ببینید خال‌های جدیدی روی پوست شما ایجاد شده‌اند یا خیر.

 

نمی خواهید بعد از برداشتن خال، جای زخم آن به جا بماند

در مقایسه با روش‌هایی مانند پانچ یا جراحی، احتمال به جا ماندن جای زخم در روش لیزر بسیار کمتر است. این بدین خاطر است که اشعه لیزر رنگدانه‌های موجود در خال را از بین می‌برد اما به بافت پوست آسیبی نمی رساند. در واقع در این روش هیچ برشی در پوست ایجاد نمی شود که ریسک عفونت را بسیار کاهش می‌دهد. در بسیاری از موارد، پس از لیزردرمانی هیچ اثری از خالی که قبلا وجود داشته دیگر نیست. به همین دلیل لیزربهترین روش برای برداشتن خال‌های روی صورت است.

اگر پوست شما مستعد تشکیل بافت کلوئیدی (گوشت اضافه در جای زخم) است، حتما باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا پزشک بتواند برای پیشگیری از تشکیل بافت کلوئیدی اقداماتی را مد نظر قرار دهد.

 

شما تحمل درد را ندارید و می‌خواهید پروسه برداشتن خال کاملا بدون درد باشد

میزان درد و ناراحتی در روش لیزر در مقایسه با روش‌های جراحی، فریزکردن (کرایو)، پانچ و تراشیدن، بسیار کمتر و قابل تحمل‌تر است. از آنجایی که اشعه لیزر تنها به بافت خال تابانده می‌شود، پوست اطراف خال تحت تاثیر قرار نمی گیرد و بنابراین احساس درد و سوزش تنها در یک نقطه بسیار کوچک (خال) محدود است و هنگام اعمال لیزر به خال، شما احساس کمی سوزش مختصر در یک نقطه کوچک از پوست دارید. البته ممکن است بعد از اتمام لیزردرمانی، احساس سوزش در ناحیه خال و کمی تورم داشته باشید. اما این سوزش خفیف و کاملا قابل تحمل است و بیماران به راحتی می‌توانند پس از جلسه لیزردرمانی به روند کارهای روزمره خود بازگردند.

شما زمانی می‌توانید روی ناحیه درمان شده کرم و مواد آرایشی بزنید که کاملا بهبود پیدا کرده باشد که این زمان نهایتا دو هفته است. این درحالی است که مدت زمان لازم برای بهبودی در روش‌های جراحی بسیار بیشتر است.

 

می خواهید که بتوانید طی یک جلسه درمانی، بیشتر از یک خال را از بن ببرید

مدت زمان لازم برای اعمال لیزر به یک خال بسیار کمتر از زمان لازم برای خارج کردن خال با جراحی است. بنابراین پزشک به راحتی می‌تواند در یک جلسه چندین خال را با لیزر از بین ببرد. در صورتی که برای برداشتن خال از جراحی استفاده شود در هر جلسه باید یک خال برداشته شود و شما باید هر بار، درد و ناراحتی آن را تحمل کنید. اما در روش لیزر با برداشتن همه خال‌ها در یک جلسه، احساس سوزش ناشی از لیزر را فقط یکبار باید پشت سر بگذارید. البته در صورتی که لازم باشد حتما از روش جراحی استفاده شود پزشک از داروی بیحسی استفاده می‌کند.

برداشتن خال با لیزر می‌تواند بین 30 تا 0 دقیقه زمان ببرد. البته زمان دقیق جلسه به ماهیت خال‌های شما و تعداد آنها بستگی دارد. اگر خال شما بسیار بزرگ باشد ممکن است لازم باشد بیش از یک جلسه لیزردرمانی انجام دهید. همچنین اگر تعداد خال‌ها بسیار زیاد باشد نیز ممکن است نتوان همگی را در یک جلسه لیزر کرد.

 

جلسه مشاوره پزشکی در کلینیک زیبایی زعفرانیه


طی اولین جلسه مشاوره پزشکی که با پزشک خود دارید، او اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • بررسی سوابق پزشکی شما و از جمله سابقه داشتن خال در گذشته و برداشتن خال و چگونگی موفقیت یا شکست درمان‌های گذشته
  • بررسی پوست صورت و بدن شما
  • صحبت کردن در مورد نتایج و انتظارات شما از درمان و روش‌های مختلف برداشتن خال
  • گرفتن عکس از خال‌ها یا سایر ضایعات پوستی
  • نشان دادن یک نامه رضایت نامه که در متن آن پروسه برداشتن خال همراه با عوارض جانبی آن ذکر شده و شما در صورت رضایت باید آن را امضا کنید تا پروسه درمان را بتوان شروع کرد.
  • در صورت لزوم تجویز نمونه‌برداری از یک یا چند خال برای ارزیابی بیشتر و تشخیص بافت خال
  • بررسی ریسک بروز PIH پوستی (هایپرپیگمنتیشن یا تیرگی پوست پس از درمان). اگر طبق سیستم طبقه‌بندی رنگ پوست (فیتزپاتریک) نوع پوست بیمار در طبقه یک یا دو قرار دارد (بسیار سفید یا سفید) می‌توان درمان یا نمونه‌برداری را آغاز کرد اما اگر رنگ پوست تیره‌تر (نوع سه تا شش) باشد باید قبل از شروع درمان و خال‌برداری، برای 8 هفته از کرم‌ها و محلول‌های روشن کننده پوست استفاده شود تا از بروز‌هایپرپیگمنتیشن جلوگیری شود.
  • از بیمار خواسته می‌شود که تا دو هفته قبل از جلسه درمانی هیچ اقدامی جهت برنزه کردن پوست خود نکند و در روز مراجعه هیچ کرم یا آرایشی روی پوست خود نداشته باشد.

شما طی جلسه مشاوره می‌توانید هر سوال یا نگرانی دارید با پزشک خود در میان بگذارید.

 

برداشتن خال

 

پروسه لیزردرمانی برای برداشتن خال


جلسه درمانی بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و برای از بین بردن خال‌ها از دستگاه لیزر اربیوم (Erbium) یا دستگاه رادیوفرکوئنسی پِلِوِی (Pelleve) انجام می‌شود. برای حفاظت از چشم در برابر اشعه لیزر، از بیمار خواسته می‌شود که عینک مخصوصی بپوشد. ممکن است خال در ابتدا تراشیده شود. در صورتی که از بیحس کننده استفاده نشود ممکن است بیمار سوزش خفیفی را حس کند که البته برای اکثر بیماران کاملا قابل تحمل است. معمولا بماران به میزان این سوزش از 10 نمره‌ی 3 را می‌دهند. اما در صورتی که بیمار درخواست کند، قبل از لیزر ماده بیحسی موضعی تزریق می‌شود و در این صورت هیچ سوزشی حس نمی شود.

بعد از اعمال لیزر یک چسب بسیار کوچک که همرنگ پوست است روی محل چسبانده می‌شود. لازم است این چسب برای مدت 3 تا  روز در جای خود بماند و برداشته نشود. در صورت نیاز می‌توانید چسب را بردارید و سریعا یک چسب دیگر جایگزین آن کنید.

در صورتی که از لیزر اربیوم استفاده شود، سریعا پس از لیزر محل مورد نظر بانداژ می‌شود چرا که احتمال خونریزی در محل وجود دارد اما معمولا این خونریزی قبل از ترک کردن کلینیک، تمام می‌شود. بانداژ فشاری باید برای 24 ساعت روی محل زخم بماند. بیمار ممکن است در محلی که لیزر شده است، احساس آفتاب‌سوختگی داشته باشد.

 

پروسه لیزردرمانی

 

مراقبت‌های خانگی پس از برداشتن خال


  • احساس آفتاب‌سوختگی پس از لیزر برای چند ساعت ادامه خواهد داشت و سپس به تدریج برطرف می‌شود
  • باید از قرارگیری در معرض آفتاب خودداری کنید. توجه داشته باشید که ممکن است حتی در ماشین و در هنگام رانندگی در جاهایی آفتاب به صورت شما بتابد.
  • برای مدت 10 روز از استفاده از کرم‌های اسیدی و روشن‌کننده پوست یا ضد چروک در محل مورد نظر خودداری کنید.
  • اگر در معرض خطر بروز PIH‌هایپر پیگمنتیشن (تیرگی پوست) هستید به پزشک خود اطلاع دهید تا برای شما کورتیکاستروئید تجویز کند و بدین ترتیب التهاب پوست و خطر بروز تیرگی و تغییر رنگ پوست را کاهش دهد.
  • در صورت نیاز چسب یا بانداژ فشاری را تعویض کنید

 

مراقبت‌های خانگی پس از برداشتن خال

 

پوست شما پس از برداشتن خال با لیزر چطور خواهد بود؟


جای زخمِ خال ممکن است خونریزی کند که این امری شایع است. می‌توانید برای جلوگیری از خونریزی بیشتر کمی روی زخم فشار اعمال کنید. پس از مدت کوتاهی یک پوسته تیره (یا خون‌مردگی) در جای زخم تشکیل می‌شود و این پوسته پس از گذشت 1 تا 6 هفته افتاده و با پوست سالم و بازسازی شده جایگزین می‌شود. مدت زمان دقیق بهبودی زخم شما به اندازه‌ی خال و عمق آن و محل آن در بدن شما بستگی دارد.

 

مدت زمان بهبودی


مدت زمان بهبودی برای خال‌هایی با اندازه معمول، در نواحی مختلف بدن فرق می‌کند. این مدت زمان برای نواحی مختلف اغلب بدین صورت است:

  • صورت: 7 تا 10 روز
  • گردن : 9 تا 12 روز
  • سینه : 12 تا 16 روز
  • کمر و شکم: 2 تا 3 هفته
  • بازوها : 3 تا 4 هفته
  • پاها: 4 تا 6 هفته

پزشک برای بررسی نتایج درمان یک نوبت برای پیگیری درمان برای شما تعیین می‌کند.

 

تعداد جلسات مورد نیاز


تعداد خال‌هایی که می‌توان در یک جلسه درمان کرد به اندازه خال‌ها بستگی دارد. معمولا هر خال (یا ضایعه پوستی) به یک تا سه جلسه درمانی نیاز دارد. البته به راحتی می‌توان لیزر را به نحوی تنظیم کرد که طی یک جلسه، خال کاملا از بین برود اما در این حالت احتمال به جا ماندن جای زخم بیشتر است و بنابراین توصیه می‌شود که درمان ترجیحا طی دو یا سه جلسه انجام شود و جای خال تا حد ممکن نمایان نباشد. نمایان نبودن جای خال خصوصا در نواحی مانند صورت قطعا برای شما و پزشک شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته در اغلب موارد برای خال‌های کوچک، درمان تنها در یک جلسه انجام می‌شود. در صورت نیاز به جلسه دوم، این جلسه با فاصله 3 تا 6 هفته‌ای از جلسه اول خواهد بود. مدت زمان دقیق فاصله این جلسات، به ناحیه‌ای که قرار است درمان شود بستگی دارد.

اغلب بیماران پس از یک یا دو جلسه لیزردرمانی به نتایج مورد انتظار خود می‌رسند و تنها درصد کمی از افراد باید جلسه درمانی سومی هم داشته باشند.

 

ضایعه پوستی

 

خطرات و عوارض جانبی احتمالی


  • خونریزی زخم: تقریبا در همه‌ی موارد، جای زخم در روز اول کمی خونریزی دارد. اما این مشکل نهایتا طی دو روز برطرف می‌شود. در صورت خونریزی با گاز استریل روی زخم فشار ملایمی اعمال کنید تا خون بند بیاید. همچنین توصیه می‌شود شب روی یک ملحفه تیره بخوابید تا در صورت خونریزی جای خواب شما کثیف نشود.
  • تورم ناحیه مورد نظر
  • احتمال بروز PIH :‌هایپرپیگمنتیشن یا تیره شدن پوست بر اثر التهاب ممکن است پس از لیزر یا جراحی ایجاد شود. این مشکل در افرادی که رنگ پوست بسیار سفید یا سفید (درجه 1 و 2 ) دارند کمتر شایع است. نحوه درمان بیمارانی که احتمال PIH دارند با سایر بیماران کاملا متفاوت است و اقداماتی جهت پیشگیری از‌هایپرپیگمنتیشن انجام می‌شود. همچنین پس از درمان نیز ممکن است از استروئید استفاده شود.

 

آیا لیزر باعث ایجاد زخم و لک میشود؟


اگر اندازه خال بسیار بزرگ و عمق آن بسیار زیاد باشد، احتمال به جا ماندن جایِ زخم نیز وجود دارد. معمولا در این موارد، بافت پوست در محلی که قبلا خال بوده است، کمی با بافت پوست اطرافش تفاوت دارد اما معمولا این تفاوت جزئی است و اغلب بیماران از نتایج درمان خود راضی هستند.

 

آیا احتمال ایجاد مجدد خال وجود خواهد داشت؟


تشکیل خال‌های جدید در بدن بعد از برداشتن خال، امری شایع است و معمولا بیماران هر چند سال یکبار، درمان خال‌برداری را تکرار می‌کنند. در موارد نادری ممکن است سلول‌های خال به طور کامل از بین نروند که در این صورت پس از مدت کوتاهی بعد از درمان خال مجددا شروع به شکل‌گیری می‌کند. هرچند احتمال بروز این اتفاق بسیار کم است با این حال نمی توان گفت که درمان خال 100 درصد موثر است. به هین دلیل بسیار مهم است که خصوصا برای خال‌های بزرگ یا خال‌هایی با شکل نامتقارن که مستعد سرطانی شدن هستند، درمان خود را پیگیری کنید و به طور منظم هر 6 ماه تا یکسال یکبارتوسط متخصص پوست معاینه شوید.

 

خال

 

پیشگیری از شکل‌گیری مجدد خال


بعد از برداشتن خال و تمام شدن دوران ریکاوری می‌توانید مانند قبل بیرون بروید و در معرض نور آفتاب باشید. اما توصیه می‌شود از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید و در روزهای آفتابی، کلاه و لباسی با آستین بلند بپوشید تا از بازگشت خال‌ها تا جای ممکن پیشگیری کنید. توصیه می‌شود در صورت داشتن خال روی بدن خود هر ماه کاملا پوست خود را چک کنید تا در صورت تغییر شکل و بزرگ شدن خال‌ها متوجه موضوع شوید و به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط