مشاوره رایگان
واتساپ

لیزر خانگی موهای زائد صورت و بدن نحوه کارکرد و عوارض جانبی

۲۶ بهمن ۱۴۰۰

لیزر های خانگی رفع موهای زائد، فناوری نوینی در زمینه از بین بردن یا کاهش موهای بدن هستند که به تازگی رواج یافته اند. این دستگاه در مقیاس های کوچک و با قدرت بسیار کمتر از لیزرهای پزشکی موجود هستند و برای موهای خاصی از بدن قابلیت استفاده دارند. در حال حاضر معایب استفاده از این دستگاه‌ها قدرت رقابتی آن‌ ها با دستگاه های تخصصی را به شدت پایین آورده است. همچنین احتمال بروز عوارض ناشی از رفع موهای زائد به کمک این دستگاه‌ها به دلیل عدم نظارت افراد متخصص بالاتر خواهد بود.

نحوه کارکرد لیزر خانگی رفع موهای زائد


 

نحوه کارکرد لیزر خانگی رفع موهای زائد

دستگاه‌های لیزر خانگی رفع موهای زائد  بر پایه فناوری IPL هستند. IPL از چراغ‌قوه زنون استفاده می‌کند که انفجارهای نور پراکنده و غیر منسجمی را ایجاد می‌کند. به این معنی است که از طول‌موج‌ها یا رنگ‌های مختلفی ساخته‌شده است و می‌تواند مانند لیزر تمرکز کند. طول‌موج‌ها برای IPL 500 تا 1200 نانومتر است. IPL برای از بین بردن موهای زائد دارای چندین طول‌موج است که توسط ملانین جذب می‌شود. از پوست شما عبور می‌کند و در عمق‌های مختلف فولیکول توسط مو جذب می‌شود.

 کروموفورهای موجود در بدن ما (ملانین، هموگلوبین و آب) طول‌موج‌های مختلف را جذب می‌کنند. بنابراین، فیلترهای IPL طول‌موج‌های غیرضروری را قطع می‌کنند تا یک کروموفور خاص را هدف قرار دهند.

سلول‌های موجود در ملانین در فولیکول موی شما، پالس‌های لیزر را جذب می‌کنند. این پالس‌ها تبدیل به گرما می‌شود که به فولیکول مو آسیب می‌رساند. سپس موها وارد مرحله استراحت می‌شوند؛ بنابراین، رشد کندتر و درنهایت تعداد موهای کمتری رشد می‌کند و این تأثیر لیزر است.

موارد استفاده از لیزر خانگی رفع موهای زائد


موارد استفاده از لیزر خانگی رفع موهای زائد

این ابزارها تنها در محدوده‌ی معین و کمی از رنگ پوست و مو کاربرد دارند. لیزر رنگدانه‌های فولیکول مو را مورد هدف قرار می‌دهد و زمانی موثر است که در پوست‌هایی با کنتراست زیباد بین پوست و مو استفاده شود. یعنی لیزر در افرادی که پوست روشن و موی تیره دارند موثر است.

در افراد مبتلا به پوست تیره‌تر، خطر سوختگی وجود دارد؛ هرچند برای جلوگیری از سوختگی، بسیاری از دستگاه‌های خانگی دارای سنسورهایی هستند که بر روی پوست تیره عملکردی نخواهند داشت. در صورتی که پوست روشن و موی تیره ندارید، لیزر حرفه‌ای تنها مورد مناسب برای شما است.

موارد منع استفاده از دستگاه خانگی رفع موهای زائد


موارد منع استفاده از دستگاه خانگی رفع موهای زائد

در صورتی که مبتلا به موارد زیر هستید، نباید از لیزر خانگی موهای زائد استفاده کنید:

  • عارضه‌هایی مانند دیابت، نارسایی احتقانی قلب، سابقه زخم‌های کلوئید یا بهبود زخم ضعیف، صرع با حساسیت به نور، اختلال خونریزی، بیماری سرکوب کننده ایمنی، از جمله اچ آی وی یا ایدز
  • حساسیت به نور
  • سابقه سرطان پوست یا ضایعات پیش سرطانی
  • پرتودرمانی یا شیمی درمانی طی 3 ماه گذشته
  • جراحی در ناحیه مورد نظر طی 3 هفته گذشته
  • بیماری مزمن پوست به عنوان مثال پسوریازیس یا ویتیلیگو
  • پوسته پوسته شدن

اگر درحال حاضر از این دارو استفاده می‌کنید، نباید لیزر خانگی موهای زائد انجام دهید:

  • مسکن، که حساسیت به حرارت را کاهش می‌دهد
  • داروهای سرکوب کننده ایمنی
  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهایی که شما را به نور حساس می‌کند مانند رتین آ، ایزوترتینوین آکوتان، سایر داروهای رتینوئید موضعی

افرادی که هیچ کدام از مشکلات فوق را ندارند نیز می‌بایست از استفاده از لیزرهای خانگی رفت موهای زائد بر نواحی زیر جدا خودداری کنند.

  • نوک پستان، ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد
  • گوش یا اطراف چشم و ابرو
  • ریش مردان
  • نقاط ‌ تیره یا سیاه مانند ماه‌گرفتگی، خال یا زگیل‌ها
  • رگ‌های واریسی
  • پوست آسیب دیده به عنوان مثال پوست آفتاب سوخته، بریده، زخم‌های باز یا عفونت‌های فعال، زخم‌های سرد و غیره
  • تتو یا آرایش دائمی
  • ایمپلنت‌های فعال مانند ضربان‌ساز، عصب سنج، پمپ انسولین یا ایمپلنت‌های سیلیکونی
  • مناطقی که در آن از دئودورانت‌های طولانی مدت استفاده می‌کنید.

مشکلات استفاده از دستگاه خانگی رفع موهای زائد


مشکلات استفاده از دستگاه خانگی رفع موهای زائد

مشکلات ایمنی


تنظیم دستگاه لیزر خانگی حذف موهای زائد IPL برای افرادی که درمانگر یا آموزش دیده نیستند، دشوار است. در صورتی که از لیزر در جاهای نامناسب  (مثلا در رنگ پوست تیره یا مرحله نامناسب رشد مو، قسمتی که در معرض نور آفتاب است یا در صورت مصرف داروهایی که شما را به نور و گرما حساس‌تر می‌کند) استفاده کنید در معرض افزایش خطر سوختگی و هایپرپیگمنتیشن و آسیب قرار خواهید گرفت.

اگر برای لیزر به مطب پزشک مراجعه کنید، پزشک و تکنسین‌ها تجربه و آگاهی کامل از نحوه انجام لیزر و نوع مناسب رنگ پوست و مو دارند. تکنسین‌ها در این امر سالها تجربه دارند و می‌توانند به صورت کاملا بی‌خطر موهای زائد شما را با لیزر حذف کنند.

تنظیم دستگاه 

با هر دستگاه حذف موهای زائد، چه IPL چه لیزر، یک افت تدریجی و تنوع در انرژی وجود دارد که به دلیل تخریب اجزای داخل دستگاه‌ها است. به همین دلیل، بسیار شبیه به ماشین و سرویس‌دهی منظم است، و به منظور اطمینان از فرستادن انرژی به مقدار دقیق و مورد نیاز، باید به طور مرتب تنظیم و بررسی شوند.

بسیاری از دستگاه‌های خانگی IPL متاسفانه این نوع خدمات و یا هیچ نوع تضمین یا خدمات تعمیری ارائه نمی‌دهند.  در صورتی که یکی از این دستگاه‌ها را خریداری کنید که خرابی دارند یا در مدت زمان زیادی کالیبراسیون نمی‌شوند، پول خود را دور ریخته‌اید، و یا بدتر از آن ممکن است کار کردن با آن بسیار خطرناک باشد و باعث سوختگی و زخم و هایپرپیگمنتیشن خواهد شد.

مشکلات اثربخشی  

مشکلات اثربخشی

اکثر دستگاه‌های خانگی IPL ‌نمی‌توانند مقدار گرمای مورد نیاز برای از بین بردن فولیکول مو را به طور دائمی ایجاد کنند. گرمای غیراستاندارد با استفاده از این دستگاه‌های خانگی به مو منتقل شده و باعث می‌شود که مو در کوتاه مدت دچار آسیب شود، با این حال آنچه که در نهایت اتفاق می‌افتد این است که موهایی که ابتدا ضخیم و مشکی (که مناسب برای درمان لیزر است) بودند، حالا نازک و کمرنگ می‌شوند و دیگر سخت‌تر به درمان پاسخ می‌دهند.

همچنین دستگاه‌های لیزر خانگی موهای زائد مختلفی وجود دارد که مدعی درمان انواع مختلف رنگ مو هستند. دلیل این امر این است که انرژی که از دستگاه خارج می‌شود، ‘وسیع’ است و هدفمند و مشخص نیست. موهای زائد به گرمای هدفمند و که باعث از بین رفتن ریشه فولیکول مو می‌شود بهترین پاسخ را می‌دهند. به منظور دستیابی به این امر، انرژی تحویل شده از دستگاه باید کاملا هدفمند و مشخص باشد (70 درجه برای از بین بردن مو به طور دائمی).

وقت‌گیر 

متاسفانه دستگاه‌های IPL از نظر سرعت و اثربخشی بسیار کند هستند. برای همین وقتی برای لیزر موهای زائد به کلینیک مراجعه کنید متوجه خواهید شد که در مقایسه با لیرز خانگی موهای زائد هم وقت کمتری لازم دارید و هم اثربخشی آن بهتر خواهد بود.

برخی از رایج‌ترین دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد IPL سرعت پالس حدود 1 شات در هر 4 تا 6 ثانیه دارد. و باید بدانید که تعداد پالس‌های مورد نیاز برای یک ناحیه بزرگ مثل کل پا و یا پشت و شانه آنقدر زیاد است که عملا کاری بسیار طاقت فرسا و وقت‌گیر است. سرعت پالس برخی دستگاه‌ها، از جمله دستگاه‌های ما، تا 2 بار در هر ثانیه است.

مشکلات در دسترسی به برخی نواحی و راحتی

مورد بسیار مهمی که هنگام خرید دستگاه‌های لیزر خانگی موهای زائد ممکن است نادیده بگیرید این است که خودتان به تنهایی به برخی نقاط دسترسی نخواهید داشت. به عنوان مثال، مردان به برخی نواحی از جمله پشت و گردن، و زنان به نواحی‌ای از جمله پشت پا و کمر دسترسی نخواهند داشت.

گران قیمت

لیزرهای خانگی رفع موهای زائد در انواع مختلف و قیمت های متنوعی موجود هستند. بنابر توصیه های فراوان موجود از مهمترین نکات در خرید این محصولات توجه به مورد تایید بودن و اثر بخشی آن‌ها قبل از قیمت است. زیرا نمونه های تایید نشده میتوانند عوارض جبران ناپذیری داشته باشند و یا در بهترین حالت نتیجه مشخصی ایجاد نکنند. بنابراین، باید توجه داشت که هزینه خرید نمونه های معتبر و تایید شده از هزینه دوره های کامل لیزر موهای زائد با دستگاه های تخصصی نیز بیشتر خواهد شد.

خطر سوزش و تحریک پوست  

خطر سوزش و تحریک پوست

بزرگترین عارضه ناشی از لیزر موهای زائد، خطر سوختگی پوست است. بااینکه خطر سوختگی پوست همراه با لیزر موهای زائد عارضه‌ای بسیار نادر است اما با این‌حال  احتیاط شرط عقل است، حتما تحقیق کرده و به کلینیک‌های معتبر برای لیزر موهای زائد مراجعه کنید.

وقتی لیزر موهای زائد را در خانه انجام می‌دهید، مسئولیت مراقبت از پوست در برابر سوختگی ناشی از لیزر به عهده خودتان است. گاهی برخی افراد به دلیل عدم آگاهی از محدودیت‌های تکنولوژی و یا استفاده بیش از حد و جلسات بیشتر به منظور دستیابی به نتایج دلخواه، باعث ایجاد سوختگی و خطراتی از این قبیل می‌شوند.

کسانی که این درمان را خودشان در خانه انجام می‌دهند ممکن است در ناحیه کمی دچار حساسیت شوند. بهترین کار این است که در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، التهاب یا تحریک یا تحریک پوستی، بلافاصله درمان را متوقف کرده و به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

عوارض جانبی استفاده از لیزرهای خانگی


در اینجا لیستی از عوارض احتمالی اما نادر ناشی از لیزر خانگی موهای زائد آورده شده است. در صورتی که عوارض در مدت مشخص شده از بین نرفت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

  1. سوختگی، قرمزی بیش از حد و تورم در اطراف فولیکول‌های مو، باید ظرف 3 روز از بین برود.
  2. قسمت‌های روشن‌تر یا تیره‌تر پوست که باید طی 2 هفته ناپدید شود.
  3. داغی پوست در یک قسمت قهوه‌ای رنگ مرطوب، که در پوست‌های تیره رایج‌تر است و باید طی 1 هفته از بین برود.پ
  4. تاول زدگی، حباب‌های کوچک بر روی سطح پوست، که آنها باید ظرف 1 ماه ناپدید شوند.
  5. عفونت پوست به ویژه پس از سوختگی یا تحریک پوست
  6. اسکار که معمولا به دنبال سوختگی که بیش از 1 ماه دوام دارد، ایجاد می‌شود.
  7. فولیکولیت تورم و پوسیدگی در اطراف فولیکول‌های موهاست که ناشی از باکتری‌های موجود در پوست آسیب دیده است. بلافاصله برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

قبل از اینکه جلسه‌ی بعدی درمان را با شدت کمتر انجام دهید، باید صبر کنید تا به طور کامل بهبود یابید.

لیزر خانگی موهای زائد در مقابل لیزر موهای زائد در کلینیک


  • اکثریت دستگاه های خانگی IPL هستند. IPL همانند لیزر نیست، بلکه دارای طیف نور و طول موج‌هایی است که رشد مو را به تدریج کاهش می‌دهد.
  • در عوض دستگاه‌هایی که در کلینیک‌ها و سالن‌ها استفاده می‌شود یک موج تکی یا نور قرمز را به طور مستقیم برای از بین بردن فولیکول‌های مو ارائه می‌دهند.
  • افرادی که از دستگاه IPL استفاده می‌کنند متوجه خواهند شد که همچنان برخی موها در حال رشد هستند و نیاز به تکرار درمان دارند، در صورتی که در روش لیزر با دستگاه‌های کلینیکی این مشکل وجود ندارد.
  • یک دستگاه لیزر به طور کلی فرآیند بسیار سریع‌تر و امن‌تری ارائه می‌دهد، چراکه همیشه تحت نظارت یک تکنسین باتجربه است.
  • دستگاه لیزر خانگی موهای زائد بیشتر برای افراد خجالتی یا پرمشغله کاربرد دارد.
  • به لیل تجربه و نظارت تکنسین، معمولا انجام لیزر موهای زائد در کلینیک، بی‌خطر‌تر، بهتر و قابل اعتمادتر است.
  • ایمنی یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای کلینیک‌های ارائه دهنده لیزر موهای زائد است، بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در مورد عوارض جانبی نیست.

سوالات متداول


آیا دستگاه‌های لیزر خانگی موهای زائد می‌توانند به پوست آسیب برسانند؟

در صورتی که به درستی از دستگاه استفاده نشود خطر آسیب پوست و هایپرپیگمنتیشن وجود دارد. دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد تایید شده توسط سازمان غذا و دارو به طور کلی ایمن هستند، اما با این حال درمان‌های کلینیکی ایمن‌تر و موثرتر هستند.

دستگاه‌های لیزر خانگی موهای زائد چه خطراتی به همراه دارند؟

خطرات ناشی از دستگاه‌های خانگی عبارتند از تاول، هایپوپیگمنتیشن، هایپرپیگمنتیشن، و در موارد شدیدتر زخم

آیا دستگاه لیزر خانگی IPL بی‌خطر است؟

در حال حاضر، استانداردهای بین المللی مشخصی برای دستگاه‌های IPL وجود ندارد.

آیا می‌توان از دستگاه‌های خانگی IPL بیش از حد استفاده کرد؟

بله اما باید به منظور دستیابی به حداکثر نتایج و جلوگیری از آآسیب پوست، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. در صورت استفاده بیش از حد از این دستگاه‌ها، ممکن است دچار تحریک و مشکلات رنگدانه‌ای شدید شوید.

آیا پس از لیزر خانگی موهای زائد IPL مو می‌ریزد؟

تا 2 تا 4 هفته مو همچنان رشد می‌کند و سپس می‌ریزد، این در واقع فولیکول آسیب دیده است، نه فولیکول جدید.

آیا لیزر IPL دائمی است؟

معمولا پس از 3 ماه نتایج دائمی را مشاهده خواهید کرد، البته فقط تعدادی از موها به طور دائمی از بین می‌روند، نه همه موها.

آیا لیزر خانگی IPL صدمه‌ای به پوست وارد می‌کند؟

تابش نور لیزر باعث ایجاد گرما در پوست می‌شود. اما گرما در برخی نواحی، مانند مچ پا، ران، خط بیکینی و زیربغل بیشتر احساس می‌شود، زیرا این نواحی حساس‌تر هستند. اکثر افراد این احساس را حسی شبیه به ضربه با کش پول توصیف می‌کنند، این حس کمی با ناراحتی همراه است اما قابل تحمل می‌باشد.

مقالات مرتبط