مشاوره رایگان
واتساپ

تزریق چربی به سینه چگونه است، چه معایبی دارد و چقدر ماندگار است؟

۱۹ آذر ۱۴۰۰

این مقاله جهت اطلاعات عمومی است و خدمات این مقاله در کلینیک انجام نمی شود

خانم‌ها اهمیت زیادی به ظاهر سینه‌ خود می‌دهند. برای بسیاری از ایشان ظاهر سینه، از اندازه گرفته تا شکل و سفتی آن، بخشی مهمی از اعتمادی به نفسی که به بدنشان دارند را تشکیل می‌دهد؛ اما بسیاری از خانم‌ها با سینه بی‌نقص (حداقل، با سینه‌هایی شبیه به آنچه رسانه‌ها به عنوان سینه بی‌نقص به تصویر کشیده‌اند) به دنیا نمی‌آیند. بزرگ کردن سینه به وسیله تزریق چربی که به آن پیوند یا انتقال چربی هم گفته می‌شود، عملی است که در آن با استفاده از ذخایر چربی بدن خود بیمار، اندازه سینه‌ او بزرگ شده و شکل آن ترمیم می‌شود. در این عمل، چربی از یک قسمت بدن به سینه‌ها پیوند زده می‌شود که هدف آن، یک افزایش اندازه‌ی ملایم تا متوسط است. نتیجه این عمل می‌تواند تا دهه‌ها باقی بماند. برخلاف پروتز (همان ایمپلنت) سینه که باید هر 10 تا 20 سال یکبار (و در صورت وجود عوارض پروتز، زودتر از این مدت) تعویض شوند، در این روش، شما برای رسیدن به یک نتیجه طولانی مدت، فقط به یکبار انتقال چربی نیاز خواهید داشت.

به طور کلی، این درمان بهترین گزینه برای خانم‌هایی است که مایل‌اند اندازه سینه‌های خود را تا حدودی افزایش داده یا شکل آن‌ها را قدری تغییر بدهند.

ظاهر سینه‌تان می‌تواند نقش زیادی در حس اعتماد‌ به نفس شما نسبت به بدنتان داشته باشد. اگر می‌خواهید سینه‌هایی با ظاهر و حس طبیعی داشته و نتایج درمانتان یک عمر دوام داشته باشد، در این صورت عمل بزرگ کردن سینه با تزریق چربی می‌تواند گزینه‌ ایده‌آلی برایتان باشد.

در طول جلسه مشاوره، دکتر الناز احمدی، از شما یک معاینه فیزیکی به عمل آورده، تاریخچه و سوابق پزشکی‌تان را بررسی می‌کند و از شما می‌پرسد که چه انتظاری که از نتیجه عمل تزریق چربی خود دارید. اگر دکتر، با توجه به این اطلاعات به این نتیجه برسد که شما کاندیدای مناسبی برای این عمل هستید، در این صورت اطلاعات جامع‌تری در مورد برنامه‌ای که برای درمانتان در نظر دارد را در اختیارتان قرار خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تزریق چربی به سینه و یا برای رزرو نوبت در کلینیک زیبایی دکتر الناز احمدی متخصص پوست و مو با شماره تلفنهای 02122026697 و 09197263146 تماس حاصل فرمایید.

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی چه مزایایی دارد؟


برای خیلی از خانم‌ها عمل بزرگ کردن سینه با تزریق چربی بهترین گزینه است، چراکه طول مدت بهبودی از آن در مقایسه با پروتز کمتر بوده و معمولاً مراقبت‌های بعد از آن پیچیدگی کمتری دارد. البته، دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شوند عمل تزریق چربی گزینه بهتری برای یک بیمار باشد، از جمله اینکه:

عوارض پروتز سینه را ندارد 

پروتز‌های سینه اگرچه می‌توانند اندازه سینه را به شکل قابل توجهی افزایش بدهند اما ریسک‌های خاص خود را دارند. برای مثال، سوراخ شدن و نَشت ماده داخل پروتز، شل شدن و از دست رفتن شکل آن و همچنین، انقباض کپسولی، همگی عوارضی هستند که می‌توانند برای پروتزهای سینه (چه از جنس سیلیکون و چه از جنس سالین) اتفاق بیفتند. بسیاری از زنان برای جلوگیری از دچار شدن به چنین عوارضی، سراغ عمل تزریق چربی می‌روند.

احتمال بروز عوارض جانبی، بعد از عمل تزریق چربی، کلاً کم است. در صورت استفاده از این گزینه، هرگز نیاز به تعویض پروتز معیوب نخواهید داشت؛ برخلاف جراحی پروتز، احتمال پس زدن درمان توسط سیستم ایمنی بدنتان وجود نخواهد داشت؛ و روی ناحیه سینه‌تان بافت اِسکار (همان جای زخم عمل که خود آن هم به یک جراحی دیگر نیاز دارد) ایجاد نمی‌شود. بعد از تزریق چربی به سینه، شما فقط باید روی بهبودی‌تان تمرکز کنید چراکه سلول‌های چربی خودشان با بافت سینه سازگار می‌شوند.

آسیب کمتری ایجاد می‌کند

برخلاف جراحی پروتز سینه، بزرگ کردن سینه با تزریق چربی عملی بسیار کم‌تهاجمی‌تر بوده که در آن برش‌های ایجاد شده خیلی کوچکتر هستند (حدود 4 میلی‌متر). به علاوه، در صورتی که به افتادگی سینه دچار هستید (افتادگی درجه 1)، تزریق چربی گزینه‌ ایده‌آلی برایتان خواهد بود. این نوع درمان، اگرچه به انجام دو عمل نیاز دارد (یکی لیپوساکشن و دومی تزریق چربی به ناحیه دریافت کننده چربی)، با این حال بهبودی از آن ساده‌تر بوده و زمان کمتری نیاز دارد.

در لیپوساکشن برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود که همین کوچک بودن برش‌ها باعث می‌شود که ورم، کبودی و بافت اِسکار به جا مانده به حداقل برسد. البته، بعد از لیپوساکشن، ممکن است در طول مدتی که بدن در حال ترمیم خود است، کمی احساس ناراحتی کنید.

عمل انتقال چربی، شامل تزریق چربی به سینه است که تقریباً هیچ اِسکاری به جا نگذاشته و بهبودی از آن سریع و راحت است.

نتیجه آن طبیعی‌تر است 

با استفاده از پروتزهایی مثل پروتزهای پر شده از ژل، تلاش می‌شود که سینه بعد از عمل احساس و ظاهری طبیعی داشته باشد، اما با این حال هم برخی از زنان از ظاهر مصنوعی این پروتزها ناراضی هستند. این درحالی است که با استفاده از عمل تزریق چربی، نتیجه به دست آمده ظاهر و حسی طبیعی دارد. نه تنها گردی شکل سینه طبیعی‌تر خواهد بود، بلکه خود بافت سینه هم به اندازه بافت سینه طبیعی نرم است.

نتیجه آن ماندگارتر خواهد بود 

نتایج این عمل چند دهه (و شاید تا آخر عمر) دوام خواهد داشت؛ که این نسبت به سایر روش‌های بزرگ کردن سینه مزیت قابل توجهی است، چراکه معمولاً نتیجه آن روش‌ها دوام طولانی مدت ندارد. برای مثال، در خیلی موارد، پروتزهای سینه عوارضی را به وجود می‌آورند که نیاز می‌شود آن‌ها را تعویض کنیم. روی هم رفته، از آنجایی که چربی تزریق شده به بافت طبیعی سینه پیوند می‌خورد، نتایج درمان با تزریق می‌تواند دائمی باشد.

این مقاله جهت اطلاعات عمومی است و خدمات این مقاله در کلینیک انجام نمی شود

آیا کاندیدای مناسبی برای این عمل هستید؟


اکثر خانم‌هایی که از اندازه، شکل یا ظاهر کلی سینه خود راضی نیستند می‌توانند کاندیداهای خوبی برای عمل تزریق چربی باشند. اغلب، کاندیداها بین 20 تا 40 سال سن دارند. تعداد زیادی از خانم‌هایی که اخیراً شیردهی به نوزاد خود را متوقف کرده‌اند برای اصلاح شکل و اندازه سینه خود از این روش استفاده می‌کنند. همچنین، عوامل دیگر وجود دارد که باعث می‌شوند یک خانم گزینه مناسبی برای این عمل باشد، از جمله اینکه:

 

کاندیدای تزریق چربی سینه

 

از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد 

از آنجا که جراحی بخشی از این روش درمان است، لیپوساکشن و گاهی اوقات هم تزریق چربی، تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود؛ بنابراین، برای اینکه یک بیمار کاندیدای مناسبی برای این عمل باشد می‌بایست از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.

افزایش اندازه‌ی مورد نظر، خیلی زیاد نباشد

این روش برای خانم‌هایی مناسب است که می‌خواهند اندازه سینه خود را به مقدار محدودی افزایش داده یا شکل آن را کمی اصلاح کنند. پس این روش برای کسانی که می‌خواهند اندازه سینه‌شان را خیلی افزایش بدهند، گزینه مناسبی نیست.

بدن، چربی کافی برای انتقال داشته باشد

همچنین، لازم است که بیمار چربی کافی برای تزریق به سینه داشته باشد. در طول جلسه مشاوره، محل‌هایی از بدن که امکان برداشت چربی از آن‌ها وجود دارد معاینه می‌شوند تا مشخص شود که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای پیوند چربی هست یا خیر.

روش بزرگ کردن سینه با تزریق چربی چطور انجام می‌شود؟


عمل تزریق چربی عموماً از دو بخش تشکیل شده، بنابراین عمل شما ممکن است از روش سنتی بزرگ کردن سینه با پروتز کمی بیشتر طول بکشد. بخش اول درمانتان، لیپوساکشن است. در این بخش مقدار کمی چربی، از قسمتی از بدن که امکان اهداء چربی را دارد برداشته می‌شود. قسمت اهداء کننده چربی، معمولاً جایی از بدن است که چربی زیادی دارد، مثل شکم، ناحیه لگن و باسن یا ران‌ها.

 

روش تزریق چربی سینه

 

چربی، بعد از برداشته شدن، آماده‌سازی و تزریق می‌شود تا سینه شکل و حجم مورد نظر را پیدا کند. چربی‌های برداشته شده، در نواحی دارای چربیِ بافت سینه تزریق می‌شوند و تزریق هم طوری انجام می‌شود که شکل یا اندازه سینه به طور طبیعی اصلاح شود. در این روش، هیچگونه بُرشی روی سطح سینه ایجاد نمی‌شود.

با توجه به میزان مهارت و ذوق هنری مورد نیاز برای اجرای عمل انتقال چربی، بیمار حتماً باید یک جراح پلاستیک بسیار باتجربه و باصلاحیت را برای انجام این عمل پیدا کند.

چرا جراحان بیش از حد تعیین شده، چربی تزریق می‌کنند؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید که جراحان معمولاً بیش از حد نیاز، سلول چربی از ناحیه اهدا کننده بدن برداشته و به سینه تزریق می‌کنند؛ اما این کار دلیلی منطقی دارد و آن این است که در طول یک ماه اول پس از درمان حدود 20% از بافت چربی تزریق شده می‌میرد و از بین می‌رود.

در اکثر موارد، حدود 60 تا 80 درصد از چربی تزریق شده در سینه بیمار باقی می‌ماند. این یعنی اینکه، این مقدار از سلول‌های چربی به بافت‌های سینه و چربی موجود در آن می‌چسبند که البته این فرایند چند هفته طول می‌کشد. پس به این ترتیب، با تزریق بیش از حد چربی، شما دیگر مجبور نخواهید بود که این عمل را دوباره انجام بدهید تا به زیبایی و اندازه مورد نظرتان برسید، چراکه از قبل، مرگ مقدار مشخصی از سلول‌های چربی پیش‌بینی شده است.

آماده شدن برای عمل


این روش بزرگ کردن سینه، اگرچه کم‌تهاجمی است، اما با این حال هم یک جراحی بوده و نیاز به مقداری آمادگی دارد. برای مثال، از حدود یک هفته قبل از جراحی، باید مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون مثل آسپرین و مکمل‌های رقیق کننده خون مثل گیاه دارویی کُهَن‌دار (گینکو) یا ویتامین E را متوقف کنید.

همچنین، ترتیبی بدهید تا بعد از عمل، یک نفر شما را به خانه برساند. البته، گاهی اوقات نیاز است که بیمار، شب را در بیمارستان باقی بماند. شب قبل از عمل، باید غذای سبکی میل کنید و حداقل 8 ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید تا اینکه استفاده از بیهوشی عمومی باعث تهوعتان نشود. به علاوه، اکیداً توصیه می‌شود که در روز عمل، لباس گشاد و راحتی بپوشید.

مراقبت‌های بعد از عمل 

به شما آموزش داده خواهد که بعد از عمل چطور از سینه و نواحی لیپوساکشن شده مراقبت کنید. ممکن است به شما توصیه ‌شود که روی نواحی لیپوساکشن شده و اهدا کننده چربی و گاهی اوقات هم روی سینه گن‌های کشی بپوشید تا بافت‌ها با سرعت بیشتر و به شکل یکنواخت‌تری ترمیم شده و بهبود پیدا کنند. همچنین، از شما خواسته خواهد شد تا از استحمام با آب داغ و انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. به علاوه، یک سری نکات دیگر هم به شما گفته می‌شود که رعایت آن‌ها به بهبود سریع‌ترتان کمک خواهد کرد.

چه موقع می‌توانید نتایج نهایی درمان را ببینید؟


اکثر خانم‌ها می‌توانند نتیجه درمان با تزریق چربی را حدود یک ماه بعد از عمل ببینند. در این زمان، یک نتیجه اولیه به دست می‌آید که با توجه آن می‌توان پیش‌بینی کرد که وقتی بدن کاملاً بهبود یافت و سلول‌های جدید به طور کامل با بافت سینه هماهنگ شدند، نتیجه نهایی به چه شکل خواهد بود.

به احتمال زیاد می‌توانید نتیجه نهایی درمان را ظرف یک تا سه ماه ببینید که البته زمان دقیق آن به مقدار چربی تزریق شده و سرعت یکپارچه شدن سلول‌های جدید چربی با بافت سینه بستگی دارد. در طول این مدت از شما خواسته خواهد شد چند جلسه دیگر هم به پزشکتان مراجعه کنید تا پیشرفت بهبودی‌تان ارزیابی شود.

نتایج تزریق چربی به سینه چقدر ماندگاری خواهد داشت؟


در اینجا هم مثل سایر عمل‌های تزریق چربی، مقداری از چربی استخراج و تزریق شده در طول چند روز اول می‌میرد و ممکن است طی چند هفته یا چند ماه اول مقدار کمی از آن جذب بدن شود. به طور کلی، می‌توان انتظار داشته که حدود 70 تا 80 درصد از سلول‌های چربی تزریق شده زنده بمانند. البته، گاهی اوقات درصد چربی باقیمانده از این مقدار کمتر یا بیشتر خواهد بود. برای اینکه تعداد بیشتری از سلول‌های چربی شانس زنده ماندن را داشته باشند، حتماً باید مراقبت‌های بعد از عمل را مطابق توصیه‌های جراحتان انجام دهید. یکی از این توصیه‌ها این خواهد بود که حداقل تا شش هفته به پشت بخوابید و از وارد آوردن فشار مستقیم به ناحیه سینه خودداری کنید چراکه این کار باعث مرگ سلول‌های چربی می‌شود. سلول‌های چربی تزریق شده زمانی می‌توانند به طور دائمی به بقای خود ادامه بدهند که رگ‌های خونی جدیدی برای آن‌ها تشکیل شود. پس از تکمیل این مرحله و به دنبال آن، تکمیل فرایند بهبودی، نتیجه نهایی درمان را می‌توان دید. البته، به یاد داشته باشید که اندازه سلول‌های چربی‌ می‌تواند در طول زمان (خصوصاً با بالا و پایین رفتن وزن بدن) تغییر کند. برای مثال، کسانی که با این روش درمان شده‌اند معمولاً با کاهش وزن دچار کاهش اندازه سینه هم می‌شوند، اما این به این معنی نیست که سلول‌های چربی مرده‌اند؛ زیرا درمان شدگانی هم که دچار افزایش وزن زیادی می‌شوند عموماً حجم سینه‌شان افزایش می‌یابد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که بیماران اول به یک وزن سالم و پایدار برسند و بعد برای تزریق چربی اقدام کنند. همچنین، بهتر است زنانی تحت این عمل قرار بگیرند که دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارند، چراکه نوسان وزن ناشی از بارداری تأثیر منفی بر نتیجه درمان آن‌ها خواهد گذاشت.

 

نتایج تزریق چربی سینه

 

بیماران، با انجام صحیح مراقبت‌های بعد از عمل، داشتن یک سبک زندگی سالم و یک وزن پایدار، می‌توانند تا سالیان درازی از نتیجه تزریق چربی خود بهره‌مند شوند.

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی چه ریسک‌هایی دارد؟


در طول جلسه مشاوره، جراح ریسک‌های این روش را برایتان توضیح خواهد داد. عوارض احتمالی تزریق چربی اگرچه به اندازه جراحی پروتز نیست، با این حال امکان بروز آن‌ها وجود داشته و باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. علاوه بر ورم و کبودی که عوارض طبیعی بعد از عمل محسوب می‌شوند، عوارض احتمالی دیگری هم وجود دارد که عبارتند از خونریزی، عفونت، نامتقارن شدن دو طرف سینه و تشکیل توده‌ و کیست. قبل از عمل، جراح این موارد و سایر ریسک‌ها را برایتان توضیح می‌دهد تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای در مورد درمانتان بگیرید.

آیا تزریق چربی درد دارد؟


اکثر بیماران در طول تزریق چربی درد زیادی احساس نمی‌کنند اما بعضی افراد بعد از درمان داروهای مسکن مصرف می‌کنند. برداشتن چربی از شکم یا ران‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اگر در مورد درد عمل نگرانی دارید می‌توانید با جراحتان درباره گزینه‌های موجود برای مدیریت دردتان صحبت کنید تا در طول عمل تا حد ممکن راحت باشید؛ اما به یاد داشته باشید که در هر حال، بزرگ کردن سینه با تزریق چربی از جراحی پروتز کم‌تهاجمی‌تر بوده و معمولاً درد آن کمتر است.

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی چقدر هزینه دارد؟


عموماً، هزینه این روش به مقدار چربی تزریق شده بستگی داشته و در نتیجه برای هر بیمار متفاوت است؛ اما در کل، هزینه آن معمولاً از روش سنتی بزرگ کردن سینه با پروتز بیشتر است. به علاوه، اگر مایلید سینه بزرگ‌تر یا برجسته‌تری داشته باشید ممکن است به بیش از یک بار تزریق نیاز داشته باشید که این قطعاً هزینه درمانتان را افزایش می‌دهد. در جلسه مشاوره، اطلاعات مربوط به هزینه‌های عملتان با جزئیات بیشتری برای شما توضیح داده خواهد شد.

این مقاله جهت اطلاعات عمومی است و خدمات این مقاله در کلینیک انجام نمی شود

مقالات مرتبط

تزریق چربی

تزریق چربی چیست؟ در این شیوه‌ی جوانسازی، از چربی به عنوان یک فیلر استفاده می‌شود. فیلرها یا حجم‌دهنده‌های پوستی، دسته‌ای از

ادامه مطلب »