لوگو دکتر الناز احمدی

عوارض تزریق بوتاکس و درمان آنها

تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم)، در کل عملی ایمن بوده و عوارض جانبی کم یا در حد صفر دارد. در تزریق بوتاکس برای درمان‌های زیبایی از دوز کمی از سم بوتولینوم استفاده می‌ شود. در نتیجه در صورت انجام درست این کار، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. از لحاظ آماری، در طول 15 سال فقط 36 مورد عوارض جانبی و مشکلات مربوط به تزریق بوتاکس به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گزارش شده است که یک‌ سوم آن‌ ها بیشتر به دلیل مشکلات زمینه‌ ای بوده‌ اند. می‌ توان گفت که برخی از شرایط یا پزشکانی که مهارت کافی ندارند، باعث بروز عوارض جانبی کوتاه‌ مدت خواهند شد.

عوارض جانبی کوتاه‌ مدت تزریق بوتاکس

اگرچه بوتاکس و استفاده از آن ایمن است اما اگر تزریق بوتاکس توسط افراد بی‌ تجربه و بدون مدرک پزشکی انجام شود، باعث بروز عوارض جانبی کوتاه‌ مدت خواهد شد. این عوارض جانبی، بسته به اینکه تزریق برای کجا انجام شده است، می‌ تواند شامل تورم خفیف تا افتادگی پلک و کج شدن لبخند باشد.

عوارض مربوط به محل تزریق

• درد: بیشتر درد محل تزریق بوتاکس به خاطر ورود سوزن به پوست است. این درد را می‌ توان با استفاده از سوزن کوچک و قرار دادن یخ روی جای سوزن کاهش داد.
  • تورم: تورم واکنش طبیعی بدن نسبت به اکثر درمان‌ هاست، مخصوصاً وقتی که جسم خارجی (سوزن) وارد بدن شود. این مشکل موقتی بوده و بعد از چند روز برطرف خواهد شد. اگر تزریق را پزشکی مجرب انجام دهد، تورم ایجاد نخواهد شد.
  • کبودی: کبودی ناحیه‌ تزریق یکی از رایج‌ ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس است. این مشکل زمانی رخ می‌ دهد که رگ‌ های سطحی به خاطر تزریق نادرست یا استفاده از سوزن بزرگ پاره می‌ شوند. همانند درد، استفاده از سوزن کوچک و توجه و دقت در زمان تزریق بوتاکس، می‌ تواند میزان و احتمال کبودی را کاهش دهد.

عوارض جانبی مشهود

این دسته از عوارض جانبی مشهودترند و چون کمی ماندگارتر هستند، می‌ توانند باعث نگرانی بیمار شوند. با این حال، باید توجه داشت که این عوارض موقت بوده و بعد از چند هفته برطرف خواهند شد. این عوارض جانبی عبارتند از:

• کجی لبخند یا آبریزش دهان
  • ابروهای نامتقارن
  • خشکی چشم یا آبریزش چشم
  • علائمی مانند آنفولانزا

علائم شدید

اگرچه بوتاکس ایمن است اما ممکن است که این سم در بدن پخش شود. چندین ساعت تا چندین هفته بعد از تزریق بوتاکس، درصورت مشاهده‌ موارد زیر فوراً با پزشکتان تماس بگیرید:

• ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در تکلم و بلع
  • مشکلات تنفسی
  • بی‌اختیاری ادرار

هشدار

اگرچه هیچگونه تحقیق علمی وجود ندارد که نشان‌ دهنده‌ تأثیرات منفی بر جنین یا کودک باشد، اما استفاده از بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی منع شده است. همچنین افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، نباید بوتاکس تزریق کنند.

پیشگیری از عوارض جانبی بوتاکس

پیشگیری از عورض جانبی بوتاکس

همانطور که قبلاً اشاره شد، تقریباً تمامی عوارض جانبی و مشکلات بوتاکس موقتی و گذرا هستند. باید گفت که برخی از این عوارض جانبی غیرقابل پیشگیری و برخی از آن‌ ها هم قابل پیشگیری هستند. برخی از راه‌ های پیشگیری از بروز عوارض در زیر آمده‌اند.

مراجعه به پزشک مجرب

اولین راه برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی بوتاکس، مراجعه به پزشک مجرب و ماهر و عدم مراجعه به افراد بی‌ تجربه است. بوتاکس فقط باید تحت نظر پزشک استفاده شود و تزریق آن باید حتماً با دقت صورت گیرد تا از بروز عوارض جانبی پیشگیری شود. تزریق بوتاکس اگر نادرست انجام شود خطرناک است، درنتیجه برای تزریق بوتاکس به سالن‌ های زیبایی و افرادی که مدرک پزشکی ندارند مراجعه نکنید. پزشک معتبر و ماهر می‌ تواند شما را راهنمایی کند و بسنجد که آیا این روش برای سلامتی و هدف و نیاز شما مناسب است یا خیر.

مراقبت از محل تزریق

• قبل از تزریق: اگرچه تعداد افرادی که دردی احساس می‌ کنند کم است اما برخی از بیماران می‌ خواهند که پوستشان با بی‌ حسی موضعی بی‌ حس شود. بیشتر افرادی که می‌ خواهند کف پا یا کف دست‌ هایشان را برای تعریق بیش از حد درمان کنند، تقاضای بی‌ حسی دارند. پزشک شما ممکن است از یک یا چند روشی که برای بی‌حس کردن ناحیه‌ مورد نظر در دسترس است، مانند بی‌ حسی موضعی، یخ و بی‌حسی با ویبره (لرزش) که با استفاده از ماساژ درد را کاهش می‌ دهد، استفاده کند.
  • در طول تزریق: درمان بوتاکس باید توسط پزشک ماهر انجام شود. میزان تجربه‌ پزشک شما، اولین عامل کاهش دهنده‌ عوارض جانبی تزریق بوتاکس است. پزشک مجرب و ماهر از سوزن باریک استفاده می‌ کند و بوتاکس را به میزان کم به پوست یا عضله تزریق می‌ کند. تعداد تزریق‌ ها هم عامل مهمی است که با توجه به عوامل مختلفی توسط پزشک تعیین می‌ شود.
  • بعد از تزریق: همواره توجه داشته باشید که ناحیه‌ درمان را تا 24 ساعت ماساژ ندهید. ماساژ دادن ناحیه‌ درمان باعث انتشار این سم خواهد شد.

عوارض جانبی طولانی‌مدت

درمان بوتاکس (بوتاکس تراپی) تاکنون ایمن‌ ترین درمان بوده و عوارض جانبی کمی داشته و یا بدون عارضه بوده است. از آنجایی که نتایج تزریق بوتاکس موقتی هستند، اکثر افراد این درمان را تکرار می‌ کنند. البته تحقیقات موجود در زمینه‌ تأثیرات طولانی‌ مدت و ایمن بودن این درمان محدود هستند و تحقیقات بیشتری لازم است. در سال 2015 تحقیقی برای بررسی تأثیرات بوتاکس در افرادی که هر 6 ماه یکبار این کار را برای درمان بی‌ اختیاری ادرار انجام داده بودند، صورت گرفت. این تحقیق نشان داد که نه تنها خطر عوارض جانبی با گذر زمان افزایش نمی‌ یابد بلکه افرادی که چندین بار بوتاکس تزریق کرده‌ اند، در طولانی‌ مدت نتایج بهتری گرفته‌اند. با این حال، نتایج تحقیقات موجود نشان می‌ دهند که عوارض طولانی‌ مدت بعد از دهمین یا یازدهمین تزریق رخ خواهند داد. مثلاً محققین 45 بیمار را در طول 12 سال بررسی کردند و در این مدت 20 مورد عوارض جانبی گزارش شد. این عوارض عبارتند از:

• مشکلات بلع
  • ضعف گردن
  • تاری دید
  • ضعف عمومی یا قسمتی از بدن
  • مشکل در جویدن
  • گرفتگی صدا
  • ادم
  • مشکلات تکلم
  • تپش قلب

برای شناخت بیشتر عوارض جانبی طولانی‌ مدت بوتاکس، تحقیقات بیشتری لازم است.

عفونت بوتاکس

اگرچه احتمال بروز عفونت در محل تزریق بسیار کم است، اما مراجعه به فردی که پزشک و ماهر نیست، باعث بالا رفتن احتمال این خطر خواهد شد. پزشک معتبر و مجرب همیشه اقدامات لازم را انجام داده و قبل و بعد از تزریق بوتاکس محل تزریق را ضدعفونی و استریل می‌ کند.

اگرچه عفونت محل تزریق نادر بوده و احتمال بروز آن ناچیز است، اما درصورت بروز عوارض غیر عادی با پزشکتان تماس بگیرید و از افراد متخصص کمک بخواهید. باید توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس همیشه توسط پزشک معتبر و مجرب انجام شود.

نتیجه‌گیری

اگرچه عوارض جانبی تزریق بوتاکس کم است اما آشنایی کامل با آناتومی، سوابق پزشکی بیمار، عوارض احتمالی مربوط به محصول خاص یا ناحیه‌ خاص و مراقبت دقیق برای داشتن درمان و نتایجی ایمن و مؤثر ضروری است. از طرف دیگر مراجعه به متخصص معتبر و مجرب نیز مهم است. مراجعه به افرادی که مدرکی ندارند ممکن است آسان‌ تر و ارزان‌ تر باشد، اما باعث افزایش احتمال بروز عوارض جانبی خواهد شد. خلاصه، همانند سایر عمل‌ ها، عوارض جانبی محتمل هستند. درمورد آنچه که در طول تزریق و دوران نقاهت رخ خواهد داد با پزشکتان گفت‌وگو کنید. پزشک می‌ تواند تمامی سؤالات شما را پاسخ دهد و مزایا و خطرات احتمالی را به شما بگوید.

سؤالات متداول

3مورد از عوارض جانبی رایج بوتاکس کدامند؟

3مورد از عوارض جانبی رایج بوتاکس عبارتند از: کبودی، تورم و درد خفیف. این سه عارضه معمولاً در اطراف ناحیه‌ درمان رخ می‌دهند و درصورتی که تزریق بوتاکس توسط متخصص معتبر انجام شود، احتمال بروز آن‌ها به حداقل خواهد رسید.

آیا عوارض بوتاکس دائمی هستند؟

تقریباً تمامی عوارض جانبی بوتاکس موقتی بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شوند. در برخی موارد نادر، بعضی از عوارض جانبی ممکن است تا چند هفته باقی بمانند، اما حتی این عوارض هم به مرور زمان برطرف خواهند شد.

آیا بوتاکس برای بدن سمی است؟

بوتاکس یک داروی تزریقی ساخته شده از سم بوتولینوم نوع A است. چون بوتاکس فقط به میزان کم و مشخص تزریق می‌ شود و برای بدن سمی نخواهد بود.

عوارض تزریق بوتاکس به پیشانی چیست؟

هیچ کدام از عوارض جانبی بوتاکس مرگبار نیستند و بعد از چند روز برطرف می‌ شوند. عوارض جانبی دیگر، علاوه بر درد، تورم و کبودی عبارتند از:

• فلج صورت
  • دیسفاژی (اختلال بلع)
  • علامت مفیستو

عوارض بوتاکس برای ابرو چیست؟

هیچ کدام از این عوارض جانبی مرگبار نبوده و بعد از چند روز برطرف خواهند شد. این عوارض عبارتند از:

• افتادگی پلک

عوارض تزریق بوتاکس در اطراف دهان چیست؟

تزریق بوتاکس در اطراف دهان برای اهداف زیبایی توصیه نمی‌شود، چون روش‌های دیگری برای این کار وجود دارند که مؤثرترند. برخی از عوارض جانبی تزریق بوتاکس در اطراف دهان عبارتند از:

• عدم تقارن
  • مشکلات تکلم یا بلع
  • لبخند کج
  • آبریزش دهان

عوارض تزریق بوتاکس به پلک چیست؟

بوتاکس برای درمان چین‌های پنجه کلاغی در گوشه‌های چشم تزریق می‌شود. عضلات دور چشم، عضلات نسبتاً نازکی هستند و اگر پزشک توجه و دقت کافی نداشته باشد باعث پارگی این عضلات و افتادگی پلک خواهد شد.

بعد از تزریق بوتاکس از چه کارهایی باید اجتناب شود؟

به هیچ عنوان ناحیه‌ درمان را نمالید و ماساژ ندهید. مالیدن یا ماساژ دادن ناحیه‌ی درمان‌ شده باعث انتشار سم و بروز عوارض جانبی خواهد شد.

چه کسی نباید بوتاکس تزریق کند؟

تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی منع شده است. همچنین افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، نباید بوتاکس تزریق کنند. همیشه قبل از تزریق با پزشکتان مشورت کنید.